סגור

בלעדי
הנפקת ישראייר בעוד שבועיים; המחזיקים ימכרו מניות אחריה

חברת התעופה שהשליטה בה נרכשה על ידי רמי לוי בינואר השנה לפי שווי של 216 מיליון שקל, חולמת על שווי כמעט כפול. בעלי אג"ח אי.די.בי, שמחזיקים בנתח מישראייר, לא ישתתפו בהנפקה. הערות בשוק: השווי בההנפקה יהיה 300 מיליון שקל לפני הכסף

הנפקת ישראייר תתבצע בעוד כשבועיים. חברת התעופה שואפת לקבל שווי של 400 מיליון שקל בהנפקה, אבל בשוק ההון טוענים כי שווי החברה הריאלי נמוך יותר בשל משבר התעופה, וההערכות הן כי השווי בהנפקה יהיה 300 מיליון שקל לפני הכסף.
גם כך מדובר בשווי כמעט כפול מזה שבו רכש רמי לוי את השליטה בישראייר (75%) יחד עם שותפו שלום חיים, בעלי חברת שיווק המזון טעמן, באמצעות חברת בי.ג'י.איי. השניים רכשו את השליטה בישראייר, אחרי אישור בית המשפט, תמורת 162 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של 216 מיליון שקל.
ל"כלכליסט" נודע כי בעלי האג"ח של אי.די.בי לשעבר - ובראשם קרן ברוש שייסדו גיל דויטש ורוני בירם - שמחזיקים ב־25% מישראייר, אינם מתכוונים למכור מניות בהנפקה. מניות אלה, שמופקדות בידי הנאמן עו"ר אופיר נאור, יועמדו את למכרז לאחר ההנפקה, וכבר התקבלו כמה פניות לגביהן.
עם זאת, שיעור אחזקות בעלי האג"ח בישראייר יהיה נמוך יותר מאחר והם ידוללו בהנפקה, ל־20%-18% ממניות החברה. חלק מהבעלי האג"ח מאמינים כי עדיף להישאר עם המניות ולמכור אותן אחרי שיפור בשווי של ישראייר ובמצבה של התעופה העולמית.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי בעלים ו מנכל שיווק השקמה
רמי לוי בעלים ו מנכל שיווק השקמה
רמי לוי. צפוי לקבל החזר של 8 מיליון דולר בהנפקה
(צילום: אוראל כהן)
לוי, שהזרים 8 מיליון דולר לקופת החברה צפוי לקבל אותם מכספי ההנפקה. זאת, על פי הסכם שיש לו עם האוצר, שדרש את ההזרמה בתמורה להלוואות מדינה שיקבלו ארקיע וישראייר.
אל על חברת התעופה הגדולה בארץ נסחרת בשווי 555 מיליון שקל, והנפקה של ישראייר בשווויים המדוברים תשים אותה במצב שהיא שווה מעל מחצית משווייה של אל על ואולי אף 70%-60% מהשווי במידה ותצליח לקבל את השווי שאליו שואף לוי. ישראייר תצהיר ברוד שואו שתקיים כי לוי הוא בעל שליטה משמעותית חזק יותר מהקודמים בחברה, ומביא לה ערך מוסף של מועדוני לקוחות כך שהעלייה בשווי מאז הרכישה היא ריאלית.
כמו יתר חברות התעופה סבלה ישראייר ממשבר הקורונה אבל ניצלה אותו כדי לבצע הליכי התייעלות ולהשיק מוצרים נלווים, שצפויים להביא לחיסכון בהוצאות ולשיפור ברווחיות הגולמית, שעשויה להגיע ל–12-7 מיליון שקל בשנה. ישראייר צפויה להפסיק את טיסותיה בשבת ותנסה לחפות על אובדן ההכנסות מכך בפעילות הפנים ארצית באמצעות תגבור טיסות במוצאי שבתות ובחגים; קליטת מטוס איירבוס 320; ופיתוח יכולת מכירה של מוצרי צ'ק־אאוט מאוחר במלונות אילת.
ישראייר תצהיר ברוד־שואו כי רמי לוי הוא בעל שליטה חזק יותר מהקודמים, ומביא לחברה ערך מוסף של מועדוני לקוחות כך שעליית השווי מאז הרכישה היא ריאלית
במהלך המחצית הראשונה של 2021 הפסידה ישראייר 10 מיליון דולר לעומת הפסד של 46 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2020. ישראייר, המנוהלת בידי אורי סירקיס, רשמה הפרשה של 22 מיליון דולר לירידת ערך מטוסיה על רקע משבר הקורונה.
הכנסות החברה צנחו ב־33% בינואר־יוני, ל־42 מיליון דולר, בעיקר בשל השפעת מגבלות שהוטלו עקב הקורונה החל מהרבעון השני של 2020 ומבצע שומר החומות. חרף הירידה החדה בהכנסות הצליחה ישראייר לסיים את ינואר־יוני ברווח גולמי קטן של 38 אלף דולר על ידי התאמת פעילות החברה למשבר, באמצעות כניסה לתחומים כמו טיסות חילוץ, טיסות להעלאת עולים חדשים, טיסות פרטיות, הטסת משלחות רשמיות וקבוצות ספורט. החברה הוציאה 362 עובדים לחל"ת, הפחיתה שכר וניהלה מו"מ מחודש על הסכמי חכירה של מטוסים.
2 צפייה בגלריה
חברת תעופה מטוס ישראייר
חברת תעופה מטוס ישראייר
מטוס של ישראייר. מצפה לשיפור ברווחיות הגולמית
(צילום: דני שדה)