סגור

ההכנסות עלו אבל ישראייר הפסידה 10 מיליון שקל ב-3 חודשים

חברת התעופה שבשליטת רמי לוי סיכמה את הרבעון השלישי עם זינוק של פי שניים בהכנסות, אבל גם ההוצאות עלו וההפסד העמיק. ישראייר צפויה לצאת להנפקה בבורסה של תל אביב

חברת ישראייר, שצפויה לצאת להנפקה בקרוב, פרסמה אתמול ב-23:48 בלילה – 12 דקות לפני תום המועד הנדרש לפרסום, את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2021.
חברת התעופה העמיקה את ההפסד התפעולי וההפסד הנקי שלה. החברה נשלטת על ידי רמי לוי (75%) יחד עם שותפו שלום חיים באמצעות חברת בי.ג'י.איי השקעות.
הכנסות ישראייר עמדו על 40 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2021, פי שניים מההכנסות ברבעון המקביל ב-2020.
1 צפייה בגלריה
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי  ישראייר
רמי לוי ברקע מטוס של ישראייר
(צילום: ישראייר, דנה קופל)
העלייה בהוצאות של החברה הובילה לכך שהחברה עברה ברבעון השלישי של 2021 להפסד תפעולי (לפני הוצאות אחרות) של 1.9 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח תפעולי (לפני הוצאות אחרות) של 588 אלף דולר ברבעון השלישי של 2020.
כשמכניסים לתמונה את "ההוצאות האחרות" של ישראייר, נתוני החברה נראים אפילו פחות טוב.
ברבעון השלישי של 2021 עמדו ההוצאות האחרות על 6.5 מיליון דולר לעומת הוצאות אחרות של 280 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. לפי החברה, אותן הוצאות אחרות כוללות מספר תהליכים שאירעו במקביל בשנה האחרונה, שכללו בין היתר הוצאות בגין ירידת ערך מטוסים ומלאי בהיקף 6.2 מיליון דולר, הוצאות רה-ארגון בסך של כ-4 מיליון דולר וירידת ערך מוניטין בגין חברת הבת דיזנהאוז בסך של כ-2 מיליון דולר.
הדוח מתייחס למספר אירועים מיוחדים שהתרחשו בתקופה האחרונה בישראייר, וביניהם ההחלטה להפסיק להפעיל טיסות ללקוחות פרטיים בשבתות ובחגי ישראל והעמקת שיתוף הפעולה בין החברה לעסקיו האחרים של רמי לוי.
ישראייר זכתה בשנה האחרונה לסיוע מהמדינה בדמות הלוואות כחלק ממתווי הסיוע השונים לחברות התעופה הישראליות בעקבות משבר הקורונה. כעת, וריאנט האומיקרון צפוי לפגוע שוב בחברות התעופה והתיירות שנפגעו באופן קשה בשנתיים האחרונות מאז פרוץ המשבר.
ביום ראשון השבוע, עם היוודע על הימצאות זן האומיקרון בישראל וכניסתן לתוקף של מגבלות חדשות על הטסים, כינסה שרת התחבורה מרב מיכאלי את קברניטי חברות התעופה לדיון חריג.
בדיון נכחו בין היתר מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ויו"ר ומנכ"ל ארקיע גדי טפר. השרה הודיעה כי היא מחויבת אישית לספק סיוע לחברות התעופה, וכי ראש הממשלה נפתלי בנט עומד מאחורי זה.
גורמים שנכחו בדיון אמרו לכלכליסט כי השרה אמרה שהנחתה את רשות התעופה אזרחית לבנות מודל סיוע שיתבסס על מספר הטיסות שיבוטלו ועל ה"דילול" במספר הטסים בכל מטוס. שלשום התנהל דיון נוסף בהובלת מנכ"לית המשרד מיכל פרנק.
חברות התעופה נפגעות באופן ישיר מהמתווה החדש לכניסה ויציאה מן הארץ, עליו הוחלט במוצאי שבת. בין היתר במשך שבועיים תיאסר כניסת זרים לישראל, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. כמו כן, כל החוזרים מחו"ל, להם תו ירוק, מחויבים בבידוד של שלושה ימים, וישראלים לא מחוסנים מחויבים בבידוד של שבוע. ההגבלות מונעות בפועל טיסות של תיירים ומורידות את האטרקטיביות של טיסות לחו"ל בעקבות הבידוד.