הפלאג־אין הייבריד הזניק את קרסו מוטורס, ודלק רכב צללה למקום 7 בענף
ההכנסות הרבעוניות של קרסו מוטורס מהמותג המוביל צ'רי עלו ב־68% ומספר הרכבים שנמכרו עלה ב־50%, והעלה את היבואנית למקום רביעי במונחי פלח שוק. דלק רכב — שהיתה מלכת המכירות — מתמקדת בעיקר ברכבי בנזין, והכנסותיה נותרו דומות לרבעון המקביל
פלאג־אין הייבריד — שלוש המילים שמסבירות את ההבדלים המהותיים במכירות של שתי יבואניות הרכב הציבוריות הגדולות שנסחרות בבורסת ת"א: דלק מוטורס שבשליטת גיל אגמון וקרסו מוטורס שבשליטת משפחת קרסו. בעוד הראשונה מאבדת גובה ונתח שוק, השנייה מציגה זינוק במכירות וממצבת את עצמה כיבואנית הרביעית בגודלה בישראל.
מכירות המותג צ'רי של קרסו מוטורס זינקו ברבעון הראשון של 2025 ב־68% לעומת הרבעון המקביל והובילו את כלל המכירות של החברה — שמייבאת בנוסף גם את רכבי אקספנג, ניסאן, רנו ודאצ'יה — ליותר מ־10,000, עלייה של כמעט 50% לעומת מספר הרכבים שמכרה ברבעון המקביל ב־2024. נתח השוק שלה הגיע בעקבות זאת ל־13.3%, מקום רביעי מבין כלל יבואניות הרכב. לעומת 7.8% ומקום שישי ברבעון המקביל, ו־10.4% ומקום חמישי בסוף 2024.
אצל המתחרה, דלק רכב, ירדו מכירות המותג המרכזי, רכבי מאזדה, ב־20% להיקף של 3,970 מכוניות, והמכירות של רכבי פורד נפלו ב־54% ל־411 מכוניות. עלייה במכירות של דגמי ב.מ.וו ותחילת מכירתם של רכבי דונגפנג לא פיצתה על כך, והמספר הכולל של המכוניות שמכרה החברה ירד ב־8% בהשוואה לרבעון המקביל ל־6,308. בהתאם לכך, נתח השוק של מי שבעבר היתה מלכת המכירות בשוק המקומי התכווץ מ־8% ברבעון המקביל ו־6.7% בסוף 2024 לשיעור של 6.5% בסוף מרץ השנה, כאשר מקדימות אותה שש יבואניות רכב שמחזיקות בנתחים גבוהים יותר.
עלייה ברכישות של ציי הרכב ברבעון הראשון
מה הסיבה למגמה ההפוכה הזו במכירות של השתיים? התשובה נעוצה בטכנולוגיית הפלאג־אין הייבריד. הזינוק במכירות צ'רי נובע בעיקר מהצגתם של דגמים חדשים, המצוידים בהנעת הכלאיים. במדובר בכמה דגמים שהגיעו לישראל ומצוידים במנועי בנזין ובמקביל במנועים חשמליים, המאפשרים נסיעה של 80 ק"מ בלי לשרוף דלק. בציי הרכב נרשמה עלייה ברכישת רכבים אלה במיוחד ברבעון הראשון, בין היתר בשל העובדה שמחזיקי רכב צמוד מקבלים הטבת שווי שימוש עבור רכבים כאלה. יצוין כי במקביל לעלייה במכירות רכבים היברידיים הורגשה ברבעון הראשון של השנה ירידה במסירות רכב חשמלי ללקוחות אמיתיים — כלומר, לא מסירות של יבואני הרכב לעצמם ולגופי סחר. הסיבות לכך כוללות עלייה באגרת הרישוי, עלייה במחירי הטעינה הציבורית, ירידת ערך מואצת של רכבים חשמליים במיוחד מסין, ואי־ודאות לגבי גובהו של שווי השימוש לרכב חשמלי צמוד. לכך יש להוסיף כי קיימת בשוק מעין התפכחות הנובעת, בין היתר, מהיעדר עמדות טעינה ציבוריות.
במקרה של מאזדה מדובר ביצרנית שאין לה מכוניות חשמליות או היברידיות, והעובדה שחלק ניכר ממכירות המותג היו בעבר לציי רכב — שכיום מעדיפים רכבים ירוקים — פוגעת באופן משמעותי במכירות. בנוסף, גם במכירות שכבר בוצעו מעידים לוחות המכירה כי חלקן לא נרכשו בידי רוכשים פרטיים אלא בוצעו רישומים רחבים על שם סוחרים וחברות סחר. הירידה במכירות של פורד נובעת מהעובדה שמדובר ביצרנית שעיקר עיסוקה כיום ברכבי שטח — פלח שוק שללא הנעה ירוקה סובל מירידה.
באשר למכירות הדונגפנג הסינית, שאת זיכיון הייבוא שלה רכשה דלק מוטורס בסוף 2024, החברה מכרה ברבעון 603 כלי רכב. על פניו מדובר במכירות רבעוניות נאות, אך דלק מוטורס רכשה ממטרו — הזכיינית הקודמת של דונגפנג — גם את מלאי הרכבים שלה בתוספת חלפים. דלק רכב שילמה תמורת הזיכיון 110 מיליון שקל ו־275 מיליון שקל נוספים עבור מלאי הרכבים והחלפים, ועל פי הערכות בענף, מספר הרכבים שנרכשו לשיווק בישראל עולה על 2,500. בעוד כמה חודשים ייכנס לתוקף חוק הקובע שמכונית שהיבואן לא מכר אותה בתוך שנה מייצורה, חייבת להימכר כרכב מיד שנייה. לפיכך, ייתכן שדלק רכב עדיין מחזיקה במלאי של אלפי מכוניות דונגפנג שאותן לא הצליחה למכור.
דלק רכב מחזיקה גם במותג הסיני NIO, וברבעון הראשון היא מכרה ממנו רק 25 מכוניות. החברה אומנם מגדירה אותו כמותג יוקרה, אך גם ככזה מדובר בנתון מאכזב. יצוין כי חלק ממכירות המותג כבר מתבצעות בפלטפורמת היד הראשונה אפס קילומטר של החברה. כלומר, המכוניות נרשמו על שם היבואנית, וכעת הן יד שנייה. בעתיד צפויות להגיע לישראל מכוניות NIO מתתי־המותג העממיים Onvo ו־Firefly, שעשויים לסייע לדלק רכב בקידום מכירות המותג.
לצד הקפיצה במכירות צ'רי, בולט בחברה קרסו מוטורס נתון נוסף — מכירות ניסאן הוכפלו פי שניים בהשוואה לרבעון המקביל, לכ־1,800 מכוניות. אולם גורמים בענף הרכב מעריכים כי היבואנית ביצעה במקרה זה את מה שמכונה רישום עצמי. המכוניות לא נמכרו ללקוחות פרטיים אלא נרשמו על שמה ועל שם גופי סחר. אחת הסיבות לכך היא, ככל הנראה, לחצים שהפעילה ניסאן העולמית על קרסו מוטורס בעקבות האיחוד שלה, שבינתיים לא התקדם, עם הונדה.
בעוד קרסו מוטורס נסמכת כמעט בלעדית על מכירות כלי הרכב, ו־81% מההכנסות הרבעוניות נובעות מהפעילות הזו ומגזרי הפעילות האחרים, ליסינג, שירות ומימון קשורות אליה, הרי שדלק רכב פועלת גם במגזרי פעילות נוספים באמצעות החברה־הבת ורידיס, ובהם איכות סביבה, התפלה, אנרגיה וקרטון. לפיכך, מכירות כלי הרכב אחראיות ל־61% בלבד מהכנסותיה הרבעוניות.
בהתאם, נרשמה במגזר הרכב של קרסו מוטורס עלייה של 45% בהכנסות ל־1.6 מיליארד שקל, וקפיצה של פי שניים ברווח המגזרי ל־181 מיליון שקל. בנוסף נהנתה החברה גם מרווח של 45 מיליון שקל כתוצאה מהשלמת רכישתה של יבואנית האופנועים מטרו מוטורס בסוף מרץ. קרסו מוטורס החזיקה מ־2011 בשליש מהחברה, והיא רכשה משני שותפיה, גדי אבירם וחן למדן, את יתרת המניות תמורת 210 מיליון שקל. במגזר הליסינג — השני בחשיבותו עבורה עם 23% מההכנסות ברבעון — שבו היא מספקת שירותי ליסינג לטווח ארוך, משכירה רכבים לטווח קצר ומוכרת רכבים משומשים בתום תקופת הליסינג, נרשמה ירידה של 4% בהכנסות ל־438 מיליון שקל, בשל ירידה במכירות יד שנייה. ההכנסות הכוללות של קרסו מוטורס עלו ברבעון ב־29% לעומת המקביל, ל-1.9 מיליארד שקל, והרווח הנקי זינק ב־64% להיקף של 108 מיליון שקל.
לעומת זאת, ההכנסות והרווח המגזרי של דלק רכב ממכירת כלי רכב נותרו דומים להיקפם ברבעון המקביל, מעט פחות מ־1.2 מיליארד שקל הכנסות ו־164 מיליון שקל רווח מגזרי. זאת בעקבות קפיצה של 33% במכירות רכבי ב.מ.וו היוקרתיים והיקרים יותר ל־1,299 מכוניות, שפיצתה על הירידה במכירות מאזדה ופורד.
נמשך השיפור במגזר הקרטון של דלק רכב
במקביל, עלייה של 19% בפעילות מגזר הקרטון של אינפיניה, שאת רכישתה השלימה ורידיס בפברואר 2023, סייעה לה לקזז את הפגיעה שנרשמה במגזר איכות הסביבה. מגזר הקרטון הוא השני בהיקפו מבחינת דלק רכב, עם הכנסות של 313 מיליון שקל ברבעון — 16% מכלל ההכנסות. השיפור שנרשם במגזר זה ממשיך את המגמה שנרשמה לכל אורך השנה שעברה, לאחר ירידה בתוצאות ב־2023.
במגזר איכות הסביבה, שמבוצע בורידיס ותרם 10% מההכנסות השנתיות של דלק רכב, 198 מיליון שקל, היא נאלצה לבטל הכרה במענקי תפעול בהיקף של 61 מיליון שקל שוורידיס קיבלה מהמשרד להגנת הסביבה עבור 2023. זאת על רקע חקירות נגדה בחשד לעבירות בתחום איכות הסביבה ורישוי העסקים. הכנסות דלק רכב ברבעון עמדו על 1.9 מיליארד שקל, בדומה לרבעון המקביל, הרווח הנקי ירד ב־4% להיקף של 37 מיליון שקל, וזה המיוחס לבעלי המניות ירד ב־2% ל־59 מיליון שקל.
מנית קרסו מוטורס סיימה את יום המסחר היום, לאחר פרסום הדו"חות הרבעוניים, עם עלייה של 5%, וב־12 החודשים האחרונים היא עלתה ב־74%. במרץ הגיעה החברה לשווי השיא שלה, שהיה 3.1 מיליארד שקל, והיא רחוקה ממנו כיום ב־11%. דלק רכב עלתה באותה תקופה ב־36%, מעט יותר ממדד ת"א־125, שבו נכללות שתי יבואניות הרכב, ואשר עלה ב־34%. דלק רכב נסחרת בשווי של 2.6 מיליארד שקל, רחוק משווי השיא שרשמה בספטמבר 2022, שהיה 4.7 מיליארד שקל.
































