סגור

לאומי: "ירידות בשוקי המניות תומכות בהיחלשות השקל ובהתחזקות הדולר"

הנסיגה בשקל בעת האחרונה מהווה ככל הנראה סימן נוסף לחששות המשקיעים, שמוצאים חוף מבטחים מוכר כמו הדולר, כך לפי קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון; הדאגה באה לידי ביטוי בין היתר במדד הפחד vix שנסק אמש ביותר מ-30%, בזמן שדאו ג'ונס רשם את היום הגרוע שלו מתחילת השנה

הדולר רושם היום יציבות מול השקל ונסחר סביב שיעור של 3.3 שקלים, כשהמטבע האמריקאי אף רושם תנועות קלות מול המטבעות המובילים בעולם. יחד עם זאת, בשבועות האחרונים רושם המטבע האמריקאי מגמה ברורה של עלייה לעומת מקבילו הישראלי ומול סל 6 המטבעות העיקריים.


קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס למגמה הכללית של היחלשות השקל מול הדולר - שאתמול הגיע לשפל של חודשיים מול המטבע האמריקאי.

1 צפייה בגלריה
דולרים דולר כסף מגולגל
דולרים דולר כסף מגולגל
הדולר מתחזק ככל ששוקי המניות מאבדים גובה
(צילום: שאטרסטוק)

"בשבועיים האחרונים השקל נחלש מול הדולר, אך מתחזק מול מטבעות אחרים, כמו היורו והליש"ט. להתחזקות הדולר מול השקל יש מספר גורמים: הגורם העיקרי הוא התחזקות הדולר בעולם, כשלדוגמה, ערכו מול סל מטבעות DXY התחזק בשיעור של כ 0.80% בשבוע האחרון".
סיבות נוספות להתחזקות הדולר לפי לוי: "הדולר מתחזק בעולם בעקבות ציפיות להעלאת ריבית והידוק הסביבה המוניטרית האולטרא-מרחיבה במהלך השנתיים הבאות. גורמים נוספים הייחודיים לשוק הישראלי שתמכו במגמה הם - התגברות הביקוש לדולרים מצד גופים מוסדיים מקומיים, וירידה בסביבת הנזילות במסחר במט"ח שאופיינית לחודשים אוגוסט וספטמבר. הציפיות להידוק מוניטרי בארה"ב, בשילוב עם התגברות התחלואה וחשש מפני ירידה באפקטיביות החיסון מול וריאנט דלתא של נגיף הקורונה תומכים בהתגברות אי ודאות וחששות משקיעים בשוקי ההון".

אמש נפל דאו ג'ונס ב-2.7% ביום הגרוע שלו השנה - מנגד, הדולר זינק
לדברי לוי, "החששות בשוקי ההון באים לידי ביטוי בעליה במדד ה-VIX (מדד הפחד שזינק אמש ביותר מ-30% במהלך המסחר), התחזקות מטבעות המקלט, ירידות בשוקי המניות הגלובליים, שהגיעו לשיאן אתמול, ירידות בתשואות האג"ח ועוד. על פי נסיון העבר, ירידות בשוקי המניות הגלובליים תומכות בהיחלשות השקל ובהתחזקות הדולר, ויתכן וחולשתו של השקל בימים האחרונים, היא סימן נוסף לחששות המשקיעים. לגבי הסביבה המוניטרית בישראל - בחודש האחרון התמתנו הציפיות להעלאת ריבית. התפתחות זו תואמת את הערכתנו לכך שהריבית בישראל תישאר נמוכה לאורך זמן, ותעלה, אם בכלל, זמן ממושך לאחר שתתבצע העלאת ריבית בארה"ב".
לוי מוסיף כי "תחזית שער החליפין הממוצע לשניים עשר החודשים הקרובים נותרה ללא שינוי ברמה של 3.18-3.28 שקל לדולר. תחזית זו לוקחת בחשבון יציבות של הדולר בעולם, התחזקות השקל בתמיכה הכוחות הבסיסיים של עודף בתנועות ההון הנכנסות ובחשבון השוטף של ישראל, והמשך רכישות מט"ח שיבצע בנק ישראל. למרות זאת, ובמיוחד במהלך תקופת הנזילות המוגבלת המאפיינת באופן מסורתי את תקופת חודש אוגוסט וחגי תשרי במהלך ספטמבר, צפויה עלייה בתנודתיות ביחס לחודשים האחרונים. תנודתיות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהיחלשות קצרת זמן וחולפת של השקל, שלהערכתנו, ראוי שתנוצל לצורך הגדלת והארכת גידור מצד מוכרי דולרים".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "החשש מהשפעת האינפלציה בארה"ב גורר לחולשה בשוקי ההון ואת המוסדיים לרכוש מט"ח. יצואנים מנצלים את הפיחות ובולמים עליות שערים. כלכלנים ממתינים לרצף של חודשי אינפלציה גבוהה במטרה לבסס את הערכה כי אין מדובר באירוע בר חלוף - זמני. להערכתנו אף שמגמת הטווח הארוך תומכת בשקל חזק הרי שבטווח הקצר טרם מוצה פוטנציאל הפיחות. אינפלציה בארה"ב משמע ציפייה לריבית דולר גבוהה משמע בטווח הקצר התחזקות של הדולר גם כנגד המטבעות המרכזיים".