סגור

סגר הקורונה פגע בהכנסות ריט 1 - אך קרן הנדל"ן צופה התאוששות

ההכנסות משכירות נטו, NOI, ירדו ב-13% ברבעון הראשון, והרווח התזרימי התפעולי נפל ב-14%; אומדן ה-NOI של החברה ל-2021 כולה עלה ב-8 מיליון שקל לטווח של 328-338 מיליון שקל


הסגר האחרון של תקופת הקורונה, שהשפיע בעיקר על המרכזים המסחריים, בחודשיים הראשונים שהשנה, שחק את ההכנסות משכירות נטו (NOI) של קרן ריט 1 ופגע בנתוני הרווחיות (FFO) שלה. עם זאת ההנהלה מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות לשנת 2021.


לקרן הנדל"ן ריט 1 יש נכסים מניבים בשווי של 5.6 מיליארד שקל שמשתרעים על 564 אלף מ"ר ב-96.9% שיעורי תפוסה. השפעות הקורונה ניכרות בעיקר בתחום המסחרי. ברבעון הראשון נרשם אובדן הכנסות בשל הקלות לשוכרים במרכזי הקניות בהיקף של 6 מיליון שקל. בחניונים נרשם אובדן הכנסות של כ-2 מיליון שקל בתקופה זו.
ה-NOI של ריט 1 הסתכם ב-75 מיליון שקל ברבעון הראשון, ירידה של 13% ביחס לתקופה המקבילה בתחילת 2020. ההשפעה העיקרית ברבעון הראשון היתה הקלות שניתנו לשוכרים במרכזים המסחריים שבבעלות הקרן ופגיעה בתוצאות החניונים בשל המשך השהייה בבתים. כמו כן, בתקופה ההיא לא נרשמה השפעת הסגרים של הקורונה, שהגיעה בהמשך רק ברבעון השני.
הרווח התזרימי התפעולי, ה-FFO הריאלי, הנתון הנפוץ לבחינת הרווחיות בתחום הנדל"ן המניב, ירד ב-14% ברבעון הראשון ל-52 מיליון שקל ביחס לתקופה המקבילה. הסיבות שהובילו לירידה ב-NOI דומות לאלה שהשפיעו לבסוף על ה-FFO.

1 צפייה בגלריה
מרכז סיעוד ומרגוע בית חולים סיעודי חיפה ריט 1
מרכז סיעוד ומרגוע בית חולים סיעודי חיפה ריט 1
המרכז הסיעודי בחיפה שהקרן רכשה 50% ממנו
(צילום: יח"צ)


הרווח הנקי עצמו ירד ב-19% והסתכם ב-41 מיליון שקל. קרן הריט עדיין ביצעה שיערוכים שליליים ברבעון הראשון של 2021, למרות שבקרב גופים בתחום הנדל"ן המניב המגמה התחילה להתהפך. אלא שהם היו בהיקף נמוך מאשר בתקופה המקבילה: שיערוך שלילי של 2.79 מיליון שקל מול שיערוך שלילי של 14.6 מיליון שקל אשתקד.
קרן הריט עדכנה כלפי מעלה את התחזיות שלה לשנת 2021 - בעקבות רכישת נכסים חדשים. על פי התחזיות המעודכנות של החברה, אומדן ה-NOI של החברה עלה ב-8 מיליון שקל לטווח של 328-338 מיליון שקל, לעומת האומדן המקורי. אומדן ה-FFO הריאלי המעודכן לשנה הנוכחית עלה גם הוא בהיקף דומה של 8 מיליון שקל לכ-236-246 מיליון שקל ביחס לתחזית הקודמת.
שמואל סייד, מנכ"ל ריט 1, ציין כי הקרן השלימה לאחרונה כמה עסקאות גדולות שצפויות להשפיע בהמשך הדרך. "בחודשים האחרונים השלמנו מספר עסקאות משמעותיות ובהן רכישת מרכז לוגיסטי בנאות חובב, רכישת 50% מבית החולים סיעודי הגדול ביותר באזור חיפה והחתימה על האופציה לרכישת 75% מ'ישפרו סנטר' במודיעין. קטר ההייטק דוהר וכתוצאה מכך הביקוש למשרדים באזור תל אביב גובר ומגיע לשיאים חדשים. ניסיון העבר מלמד כי ביקוש זה צפוי לחלחל גם לאזורי המעגל השני בשרון ובשפלה".
אנליסט הנדל"ן מבית ההשקעות IBI, נדב ברקוביץ', מוסיף כי האופציה לרכישת 75% מישפרו סנטר במודיעין, עסקה בהיקף של 281 מיליון שקל, למעשה עוד לא נכללת בתחזית של ריט 1. הוא עדכן את מחיר היעד ל-18.7 שקל למניה, גבוה ב-9.8% מהמחיר בו נסחרת המניה כעת. המלצתו היא "תשואת יתר".