סגור

בורסת ת"א: סקייליין המריאה ב-42%, אמות ריכזה מחזור חריג

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3%, ת"א 125 עולה ב-0.1%; סקייליין מוכרת את נכסיה בקנדה ב-165 מיליון דולר - בעלת השליטה מישורים זינקה ב-15.7%; אמות ריכזה מחזור גבוה פי 11 מהממוצע שלה; בימים שני-שלישי לא יתקיים מסחר לרגל חג הסוכות

דיווח שוטף מהבורסה בת"א: העדכונים החשובים, המניות הבולטות, איגרות החוב ועדכוני האנליסטים
15:50 - הבורסה נעלה את היום בתנועות קלות - מדד הדגל ת"א 35 נחלש ב-0.3%, ת"א 125 טיפס ב-0.1% ות"א בנקים ירד ב-0.5%.
אמות נחלשה ב-1.5% וריכזה את המחזור הגבוה בבורסה - 99 מיליון שקל, גבוה משמעותית לעומת המחזור היומי הממוצע במניית אמות, שעמד בשנה האחרונה על 8.8 מיליון שקל.
פער ארביטראז' הקפיץ את אופקו ב-9.3% ואת טאואר ב-5.6%.
סקייליין נסקה ב-42.3% ברקע מכירת נכסיה בקנדה, בעלת השליטה מישורים קפצה ב-15.7%.
טראלייט צנחה ב-25.9% ביום המסחר הראשון שלה בבורסה.
מחר ומחרתיים (בימים שני ושלישי) לא יתקיים מסחר בבורסה, לרגל חג הסוכות.
14:25 - אנרג'יאן מתחזקת ב-2.4% ברקע העלאת המלצה בלאומי שוקי הון. אנליסטית האנרגיה אלה פריד העלתה את המלצת המניה ל'קניה ואת מחיר היעד ל-41 שקל. כולל העלייה של היום, מניות אנרג'יאן נסחרות במחיר של 34.7 שקל.
פריד כתבה כי "החברה אישרה את מועד תחילת ההפקה מכריש במחצית שנת 2022 ואנרגי'אן עצמה מנסה להאיץ את הפיתוח באמצעות מענק תמריץ מטעם החברה בסך של עד כ-12 מיליון דולר לפועלי המספנה בסינגפור. חוזה שנתי קבוע בהיקף של 0.2 BCM בוטל וחוזה נוסף של 0.8 BCM נמצא בסיכון. הסיכון כבר מגולם במודל המקורי שלנו".
5 צפייה בגלריה
אסדת ההפקה מאגר כריש ו תנין מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן מתיוס ריגס
אסדת ההפקה מאגר כריש ו תנין מנכ"ל קבוצת אנרג'יאן מתיוס ריגס
אסדת ההפקה ממאגר כריש ומנכ"ל קבוצת אנרג'יאן מתיוס ריגס
(צילום: חברת אנרג'יאן, אוראל כהן)
13:00 - מחצית היום, מחזור המסחר עומד על 608.3 מיליון שקל; אמות מרכזת את המחזור הגבוה בבורסה, .343 מיליון שקל - פי 5 מהממוצע היומי במניית אמות, שעומד על 8.5 מיליון שקל.
מחזורים גבוהים גם בסקייליין ובמישורים (ראו עדכון מוקדם), של 667.2 אלף שקל ו-8522 אלף שקל בהתאמה, לעומת ממוצע יומי 41.3 אלף שקל ושל 113.1 אלף שקל בהתאמה.
12:00 - הירידות המתונות נמחקו, ת"א 35 נסחר מעט מעל רמת הבסיס, ת"א 125 עולה ב-0.2%.
11:50 - ת"א בניה עולה ב-1.2%, בראש המדדים הענפיים של הבורסה נכון לשעה זו. אאורה מטפסת ב-5.3% בפסגת המדד, על רקע הכניסה בית ההשקעות מור להשקעה בחברה (ראו עדכון מוקדם מהבוקר).

5 צפייה בגלריה
יעקב אטרקצ'י בעל השליטה ב אאורה
יעקב אטרקצ'י בעל השליטה ב אאורה
יעקב אטרקצ'י בעל השליטה באאורה
(אוראל כהן)

11:10 - קבלת פנים קרה למניית האנרגיה המתחדשת טראלייט, שנופלת ב-23.4% ביום המסחר הראשון שלה בבורסה - למניה לא תורמת העובדה שהוכנסה באופן מלאכותי כמעט במסלול המהיר לת"א 90, לקראת הוצאה שלה מהמדד בחודש הבא.
משקיעים שהחזיקו במניית מנורה מבטחים החזקות ב-5 בספטמבר בשלב הנעילה קיבלו היום מניות של טראלייט שחולקה כדיבידנד בעין. כדי למנוע מקרנות הסל למכור את מניית מנורה מבטחים החזקות כשחילקה דיבידנה, הבורסה החליטה שמניית טראלייט תוכנס למדדים בהם הייתה נכללת מנורה מבטחים החזקות. כלומר, טראלייט תכלל גם במדדי ת"א 125 ות"א 90, על אף העובדה שערך השוק של המניה צפוי להיות נמוך מסף הכניסה הצפוי למדדים אלו במסלול המהיר. היא צפויה כאמור לצאת מהמדדים הללו בעדכון של נובמבר.
10:15 - המסחר נפתח, לאחר עיכוב של מנגנון ממתן תנודות (פתיחה אנגלית), בשל התנועה החדה במניית אופקו. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4%, ת"א 125 יורד ב-0.3%.
במדד ת"א 35: ארביטראז' חיובי מקפיץ את אופקו ב-8.8% ודוחף את טאואר ב-5.3% - פער שלילי מוריד את פריגו ב-4.5%, את אורמת טכנ' ב-3.7% ואת נייס ב-3.3%.
לאחר שלב טרום פתיחה מוארך, בעקבות ההודעה של סקייליין על מכירת נכסיה הקנדים ב-165 מיליון דולר ומעבר למיקוד במלונאות: מניית סקייליין נוסקת ב-32%, בעלת השליטה מישורים מזנקת ב-14%.

5 צפייה בגלריה
אלכס שניידר מישורים חדש
אלכס שניידר מישורים חדש
אלכס שניידר בעל השליטה במישורים
ם מזנקת ב-14%.

9:50 - תורפז רוכשת את השליטה חברת Food Ingredients Technology הבלגית (60%) המייצרת, מפתחת ומשווקת טעמי Savory, תמורת 10.9 מיליון יורו.
9:20 - פרשן כלכליסט אורי טל טנא, ענייני משקלות ומדדים: "בסוף השבוע חל המועד הקובע לעדכון המשקל של המניות במדדים בחודש אוקטובר. במסגרת עדכון זה מניית טרמינל איקס תכנס למדדי ת"א 90 ות"א -125, מניות אקונרג'י ורימון יכנסו למדד sme60; שמונה מניות נוספות ייכנסו למדד צמיחה, ואותן מניות ייכנסו גם למדדים הסקטוריאליים הרלוונטיים.
לחצו כאן לקובץ הכולל את הביקושים וההיצעים שקרנות הסל צפויות להזרים למניות בשלב נעילת המסחר של 7 באוקטובר, בעת מימוש השינויים.
בעדכון החודשי של נובמבר מניית טראלייט שתחל להיסחר היום תצא ממדדי ת"א 90 ות"א 125 ותעבור ממדדי הפיננסים למדדי הטכנולוגיה. כבר בעדכון של אוקטובר המניה סופגת היצע שנובע מפקטור משקל 0.5 שיחול עליה במרבית המדדים.
עדכון הרכב המדדים של פברואר עדיין רחוק. ערך השוק הצפוי כדי להיכנס למדד ת"א 90 יהיה כמעט בודאות גבוה מהותית מ 1.5 מיליארד שקל. המניה שתיכנס כמעט בודאות למדד היא פרשקובסקי, כיוון ששיעור החזקות הציבור במניה צפוי לעלות מעל ל-35% לאחר מימוש צפוי של אופציות שנמצאות עמוק בכסף ופוקעות בתחילת דצמבר.
אם מניית אורמד תצליח לשמור על ערך השוק הנוכחי גם היא תכנס למדד (ערך השוק של תורפז וסקופ גבולי מבחינת הכניסה למדד). ממדד ת"א 90 צפויות לצאת שבע עד עשר המניות עם ערך השוק הנמוך ביותר (בין היוצאות הכמעט בטוחות: אוגווינד, אקוואריוס, ג'נסל, אלומי ולוינשטיין נכסים)".
8:50 - מיטל בר דוד, אנליסטית מזרחי-טפחות, על מחירי הנפט הגבוהים: "בסוף השבוע דווח בארה"ב המלאי המסחרי של נפט גולמי התכווץ לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2019, הרבעון שקדם להתפרצות הקורונה. המלאי עומד כעת על 417 מיליון חביות ליום, ירידה של 7! מיליון חביות ליום בהשוואה לשבוע הקודם. זאת בהמשך לירידה מצטברת של ממש, שמוסברת, בין השאר, על ידי השפעות גדולות מהמשוער של סופת ההוריקן אידה (Ida).
לפני שנה, בעיצומו של המשבר, עמדה רמת המלאי על כ-500 מיליון חביות נפט ליום. התייקרות הזהב השחור נובעת גם מהתאוששותן המהירה של כלכלות גדולות בקרב המשקים המתעוררים, לרבות בדרום אמריקה ובדרום-מזרח אסיה, שיוצאות בהדרגה מהסגר הממושך, שדיכא את הביקושים.
בעוד הביקוש צומח, וההיצע מפגר אחריו (הן בשל מדיניות אופ"ק ושל בשל פגעי הטבע בארה"ב), המחירים עולים, ולעת עתה לא מסתמן בלם לתהליך. בנסיבות הללו, אנו צופים שהחברות באופ"ק לא ימהרו להגדיל את התפוקה. במבט לטווח הקצר, לא מן הנמנע כי מחירי הנפט הגולמי יעלו עוד, או לפחות ינועו סביב רמותיהם הגבוהות כיום, תוך אפשרות לתנודתיות גבוהה"
7:20 - חברת סקייליין שבשליטת מישורים (50%) מדווחת על התקשרות בהסכמי רכישה ומכירה סופיים עם Freed Corporation למכירת מלוא (100%) הזכויות באתרי הנופש של החברה בקנדה ובקרקעות לפיתוח הסמוכות לאתר הנופש Deerhurst ולאתר הנופש Horseshoe, ובכל הקרקעות לפיתוח שנותרו באתר הנופש Blue Mountain. התמורה בעסקה עומדת על 210 מיליון דולר קנדיה, פרמיה של 30 מיליון דולר קנדי על שווי הנכסים בספרים נכון ל-30 ביוני 2021. הכשרת היישוב מחזיקה ב-20% ממניות סקייליין.

5 צפייה בגלריה
סקייליין
סקייליין
כפר הנופש הורסשו. סקייליין מוכרת
(צילום: Skyline Investments)

7:15 - דיווחי כלכליסט:
מור השקעות ואאורה: בית ההשקעות מור חתם על עסקה מול חברת הנדל"ן היזמית אאורה, שבמסגרתה יוקצו לו בהקצאה פרטית 12.8 מיליון מניות לפי מחיר של 3.58 שקל למניה, ובתמורה כוללת של 46 מיליון שקל, שתביא את מור לאחזקה של 5% בחברה. העסקה משקפת לאאורה שווי של 870 מיליון שקל – דיסקאונט של כ־4% על שווי השוק של החברה.
אינרום: יצרנית מערכות ההשקייה מצרפלס שבבעלות קיבוץ מצר שבשרון מוכרת את פעילות הצנרת שלה לחברת אינרום הבורסאית תמורת 150 מיליון שקל. ביום שישי הצביעו חברי הקיבוץ – שמספרם על עומד כ־200 – בעד אישור העסקה ברוב גדול. 180 חברים הצביעו בעד ואילו 25 חברים הצביעו נגד.
מגדל ביטוח: מתיחות בין בעל השליטה שלמה אליהו ליו"ר הטרי יפתח רון טל סביב בחירת מנכ"ל חדש לחברת הביטוח הפרטית שנמצאת בבעלות מגדל אחזקות הציבורית. אליהו נחוש בדעתו לפעול על מנת שרונן אגסי, מנהל החטיבה העסקית בבנק לאומי, יהיה השם היחיד שתעלה ועדת האיתור בפני דירקטוריון החברה. מנגד, רון טל תומך במינויו של מנהל החטיבה הבינלאומית בבנק הפועלים ידין ענתבי. רון טל מוכן להביא לדיון בדירקטוריון את שני המועמדים הללו ולצידם מועמד שלישי – שגיא יוגב, לשעבר מנהל חטיבת ביטוח כללי בהראל, תפקיד שאותו עזב בחודש יוני האחרון.
7:00 - בורסת ת"א תיכנס בעוד שעה קלה לשבוע מסחר חלקי נוסף, הפעם לקראת חופשת סוכות של שני-שלישי – ברביעי-חמישי תהיה לנו נעילה מוקדמת, ב-14:45, כמקובל בימי חול המועד.
מחר, יום שני, יתנהל מסחר חלקי גם באסיה, שם יושבתו הבורסות בטוקיו ובשנגחאי-שנזן בשל חג מקומי – הבורסות הסיניות ימשיכו עם החופשה ליום שלישי ויחזרו לפעול ברביעי.
ובמוקד השבוע, בשוק העולמי וגם אצלנו כמובן – החלטת הריבית של הפד. תשומת הלב תופנה כמובן לתוכנית הסיוע של הבנק המרכזי, ובאופן ספציפי, לכל רמיזה או אמירה ברורה של היו"ר ג'רום פאוול לגבי מועד תחילת צמצום סכום הרכישות.
ברקע, הירידות שנרשמו בשישי בניו יורק – מדד דאו ג'ונס סגר בנסיגה של 0.5%, נאסד"ק ו-S&P 500 ירדו ב-0.9% כ"א. אופקו חוזרת לבורסה בפער ארביטראז' חיובי של 10%, כך שאנו צפויים לעיכוב ממתן תנודות בפתיחת המסחר.
בצד הפחות מלהיב – טבע עם ארביטראז' שלילי של 3.4%, פריגו עם מינוס 5.8%. והנה עוד פערים בולטים בדואליות הבכירות של הבורסה: חיובי – טאואר 5.6%, לייבפרסון 2.7%, איי.סי.אל 0.8%; שלילי – נייס 3.8%-, אורמת טכנ' 4.2%-, אלביט מערכות 1%-, נובה 0.5%-.

5 צפייה בגלריה
בורסה בורסת תל אביב 111
בורסה בורסת תל אביב 111
בורסת תל אביב
(צילום: בלומברג)