אדמה חרוכה ולא מעט תכסיסים: הבלוף של שוק הרכב נחשף באוקטובר
באוקטובר, ללא רישומים עצמיים, המכירות קרסו: צ'רי מסרה אפס חשמליות, MG רק שבע. עשרות אלפי רכבים תקועים במגרשים, והשוק מוצף במכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" שנרשמו על ידי היבואנים עצמם בחודשים האחרונים
השבוע פרסם איגוד יבואני הרכב את נתוני המסירות החודשיים של חודש אוקטובר 2025. הנתונים, כפי שקורה לרוב, היו "מצוינים" - בעשרת חודשי השנה נמסרו 261,404 רכבים חדשים - מתוכם 19,367 נמסרו באוקטובר לבדו. אבל כפי שקרה השנה לא מעט, הנתונים הרשמיים של איגוד יבואני הרכב כלל לא מספרים את הסיפור שבאמת מתרחש בשוק.
כדי להבין מה באמת קורה בשוק יש לפנות אל נתוני משרד התחבורה ולהתמקד בשני מישורים: רישומי דגם יומיים – ורישומי מכוניות שבועיים. הרישומים היומיים הם עניין חשוב: כיום אין בישראל יבואן רכב שבאמת מקבל הזמנות בשיעור כה מכובד, שביום אחד מסתערים מאות לקוחות על דגמים, במיוחד חשמליים, שאין שום סיבה שימסרו במאות עותקים ביום אחד. ובאשר לרישומים השבועיים – כאן יש מגמה מעניינת שניכרת כבר כמעט חצי שנה: שלושת השבועות הראשונים של החודש די גרועים, השבוע האחרון "מצוין".
בהיבט זה, אוקטובר אינו שונה: מבדיקת הרישומים השבועיים של משרד התחבורה עולה שבמשך שלושת השבועות הראשונים של אוקטובר "המצוין" נמסרו כ-2,000 מכוניות בשבוע. בשבוע האחרון נמסרו לפתע כ-12 אלף מכוניות. חשוב לציין: אוקטובר הוא חודש הגיול האחרון. הסיבה לכך היא החות'ים: לפי החוק בישראל, יבואן רכב חייב למכור מכונית כמשומשת אחרי ששנה שלמה חלפה מהיום בו יוצרה. בשנה שעברה אוניות לא הגיעו לאילת והמסע שלהן דרך הים התיכון ארך מעל חודש וחצי. בתחילת השנה מס הקנייה על רכב חשמלי עלה בישראל ויבואני הרכב נדרשו להכניס ארצה מכוניות בדצמבר לפני מועד השחרור ממכס. כלומר, כדי להכניס מכונית בדצמבר - נדרש ייצור באוקטובר. אחרי אוקטובר לא יוצרו כמעט מכוניות עבור ישראל, משמע החודש שעבר היה חודש הגיול האחרון – ויותר מכך: מבחינת רישומי "התנפלויות" של לקוחות כביכול עולה שבאוקטובר היו פחות ימים שבהם נמסרו מאות מכוניות ביום.
הבלוף נחשף: ללא גיולים, המסירות עומדות על אפס רכבים חשמליים
אבל – דווקא חודש אוקטובר חושף את המצב האבסורדי שאליו נקלעו יבואני הרכב: מצב בו המכירות של מכוניות מבוססות לחלוטין על גיולים. כלומר, מצב בו היבואן רושם את המכוניות על שם עצמו. וכאשר אין גיולים – אין מכירות. בכלל. חשוב לציין שאוקטובר הוא בדרך כלל חודש של מבצעים, וכך אגב ניכר גם כיום מעיון בפרסומים של יבואני הרכב, כי נובמבר ודצמבר נחשבים לחודשים "מתים" – אבל גם מבצעי אוקטובר לא יכולים להסתיר את העובדה שיש מותגים, במיוחד של רכב חשמלי סיני, שהמכירות שלהם היו מבוססות כמעט לחלוטין על מכירות של היבואן לעצמו.
הנתון הבולט ביותר הוא במסירות צ'רי: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, באוקטובר צ'רי מסרה אפס מכוניות חשמליות. בחודשיים שקדמו לאוקטובר נמסרו אלפי צ'רי FX חשמליות. לפי אותם רישומים, MG – מותג שמסר מתחילת השנה 1,743 מכוניות מסרה בחודש שעבר שבע מכוניות חשמליות. דונגפנג, מותג שהעלה על כבישי ישראל 2,050 מכוניות מתחילת השנה הצליחה למסור בחודש שעבר 22 מכוניות חשמליות. ואם בקבוצת דונגפנג עסקינן – פורת'ינג מסרה בחודש שעבר אפס מכוניות (אגב, גם בחודש לפניו היא מסרה אפס מכוניות. לפי רישומי משרד התחבורה למותג כמעט ולא היו מסירות ללקוחות פרטיים).
את הרישומים של יבואני הרכב ניתן לחלק בקלות למספר קבוצות עיקריות, האחרונה הופיעה רק בחודשיים האחרונים. האחרונה, המשעשעת יותר, היא של מהלכים וולנטאריים להחלפת מכוניות עובדים אצל יבואני הרכב. תכתובות שחשפו בפני "כלכליסט" עובדים באחת מיבואניות הרכב הגדולות שקיבלו חשמליות סיניות קטנות חושפות אי שביעות רצון של העובדים מהמהלך, תלונות על צמיגים רועשים ובקשות לקבל בחזרה את המכוניות היפניות הוותיקות ששימשו את העובדים. מעבר לכך, יש רישומים על שם החברה עצמה.
בנוסף, בענף הליסינג מדווחים על מכירות של רכבים לחברות ליסינג זמן קצר לפני מועד חלוף השנה - וה"קטע המסריח" – מצב בו יבואני הרכב רושמים את הרכבים כביכול על שם אנשים פרטיים. חשוב לציין שרישום על שם אדם פרטי אינו בלתי חוקי, אבל אם היבואן גובה על הרכב מחיר יותר גבוה ממה שהיה גובה לו הרכב היה נרשם על שם חברה - מדובר בהליך שאינו בלתי חוקי, אבל אינו בדיוק הוגן.
כיום, כאשר גופי הסחר מוצפים במכוניות ומגרשי הטרייד אין של יבואני הרכב עמוסים, קל לדעת אילו מכוניות נרשמו על שם לקוחות פרטיים: בחטיבת "דיירקט", זרוע המכירה של דלק מוטורס מופיעות מכוניות אפס קילומטר "יד ראשונה פרטית". גם בלובינסקי ניתן למצוא מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר ברישום פרטי, וגם באוטו דיל ניתן למצוא דגמים של צ'מפיון מוטורס אשר מוצהרים כ"יד ראשונה פרטי" אפס קילומטר.
לצד אלה, השוק מוצף כעת בגיולים נוספים ש"חלחלו" למועדוני צרכנות: מועדון "חבר" מציע החודש את ליפמוטור 10 C ברישומי יד ראשונה אפס קילומטר בהנחות המגיעות עד 18 אלף שקל. מועדון הייטקזון מציע "עד 24 אלף שקל" על דגמי לינק אנד קו ברישום "יד ראשונה אפס קילומטר"- ויש גם BYD והצעות רבות על צ'רי FX.
מכונית אינה תפוח שנרקב: במגרשים עוד ניתן למצוא מכוניות שיוצרו ב-2024
חשוב לציין: לא כל גיול הוא רע. גם כאשר ירקן מעוניין להיפטר מסחורה בסוף היום, הוא מוריד את המחיר. ובשוק יש הזדמנויות. אבל אצל הירקן הסחורה שלא נמכרה תגיע בסופו של דבר לפח האשפה. במקרה של המכוניות שהצטברו בחודשים האחרונים, הן לא הולכות לשום מקום. כאן נשאלות כמה שאלות. ראשית: מכונית אינה תפוח. היא לא נרקבת. ב-2025 הגיעו לישראל עשרות אלפי מכוניות שכעת כבר ניתן לומר: הן פשוט תומחרו יקר מדי. אם נשווה בין מכונית שנמכרה בינואר האחרון ב-170 אלף שקל לאותה מכונית שנמכרת כעת ב"יד ראשונה אפס קילומטר" ב-150 אלף שקל, נגלה שההבדלים מתבטאים ביותר עמידה בשמש - וברישום על שם יד ראשונה אפס קילומטר. והצרכנים אינם טיפשים. הטריק של "קנו את המכונית בזול בגלל שהיא רשומה על יד" אינו מסתיר את העובדה שמדובר במכונית שהשווי האמיתי שלה פשוט היה גבוה מדי.
ירידות המחירים המשמעותיות של רכב חשמלי סיני בשוק המשומשות לא תורמות גם הן לתחושת שמירת הערך של הלקוחות – אבל מעבר לכל קיימת בעיה אחרת: לקוחות חדי עין שיגיעו למגרשי מכירה באזור פי גלילות לבטח יבחינו במכוניות חשמליות שמועד הרישום שלהן בישראל היה ב-2024. כלומר הן כבר הפכו ל"פסלים סביבתיים" שלא ניתן למכור.
עשרות אלפי מכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" שנרשמו בחודשים האחרונים גם לא ילכו בקרוב לשום מקום. הצמיחה הכלכלית הגדולה של אחרי המלחמה לא ממש הגיעה. יבואני הרכב מציגים דגמים חשמליים כמו דיפאל 05 וג'אקו 5 שמחירם מתחיל ב כ-150 אלף שקל ללא מבצעים והנחות - ובנוסף הדגמים שהצטברו אצל מגרשי ה"אפס קילומטר" הם בחלקם הגדול כבר מיושנים טכנולוגית. ובעוד חודשיים שוק הרכב הישראלי יפתח שנה חדשה. קצב היבוא בחודשים הקרובים בכל מקרה לא יהיה היסטרי, יבואני הרכב מבינים שהגל החשמלי נרגע ושהשוק גדוש, אבל השנה תהיה עוד בעיה: "כרית ביטחון" של עשרות אלפי מכוניות חשמליות, זולות במבצעי הנחות, הטבות ומימון שיהוו מעין תחרות מבית לרכבים חשמליים שימכרו ב-2026. כך שלפחות ניתן להמר שמחירי המכוניות החשמליות לא יעלו משמעותית בינואר גם בהינתן עליה במס הקנייה.






























