$
רכב

ניתוח כלכליסט

מה באמת קרה למסקנות ועדת זליכה?

שנה לאחר הקמת ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב מצטיירת תמונה מדאיגה של המסקנות שבחר משרד התחבורה ליישם. בניגוד לכל ההבטחות שפיזר שר התחבורה, לא נראה כי המלצות הוועדה יביאו לשינוי הדרוש בשוק הרכב הישראלי

תומר הדר 15:0220.10.12

השבוע נחתה בדסק הרכב של "כלכליסט" הודעה מטעמו של איגוד המוסכים הישראלי. בהודעה מפורטות ההתרחשויות שקרו השבוע במהלך אירוע שקיים איגוד המוסכים הישראלי לציון 70 שנים לפעילותו.

 

גולת הכותרת של האירוע היתה נאום שנשא אינג' אבנר פלור, ראש אגף הרכב במשרד התחבורה. למי שאינו בקיא, אגף הרכב במשרד התחבורה הוא הגוף האחראי בין היתר על יבוא של רכב, מוסכים ויבואנים. מטבע הדברים מדובר בגוף שאחראי במידה לא מבוטלת גם על יישום המלצותיה של ועדת זליכה.

 

אך הפלא ופלא, פלור פתח את דבריו דווקא בהצהרה מפתיעה: "נכון להיום 13 המלצות מהדו"ח נמצאות בתהליכי יישום, חלקן בתהליכים מתקדמים וחלק אחר לא ייצא לפועל בממשלה הנוכחית". מדובר בהצהרה מפתיעה - בדו"ח המקורי של ועדת זליכה היו יותר מ-30 המלצות שנועדו להביא לשינוי מהותי בשוק הרכב ולהורדת מחירים. ובכן, מתברר שבפועל המצב מורכב יותר.

 

ראשית, אילו המלצות של ועדת זליכה כן ייושמו? "אנו משתדלים להסיר את כל החסמים ביבוא חלקי החילוף", הדגיש פלור, "כרגע אנחנו בתהליך גיבוש דרישות לאותם חלקים. נתמקד בעיקר בחלקים ומערכות בטיחותיים, כששאר החלקים והמערכות ייכנסו בייבוא חופשי ללא חסמים". למי שאינו מבין את משמעותן של צמד המילים "ללא חסמים" ומוטרד מנושא איכותם של חלקי החילוף שעלולים להיכנס לישראל מספק פלור הסבר: "האחריות על תקינות החלקים הללו תחול על היבואן הספציפי. על השמאי ועל המנהל המקצועי של המוסך תחול אחריות שלא להתקין חלק שאיננו מתאים  לרכב". כלומר מי שיהיו מופקדים על בטיחותו של החלק הם גופים מסחריים שמרוויחים מכל חוליה בשרשרת היבוא.

 

פלור מפרט בדבריו גם את המנגנון שיאפשר לחברות הליסינג למכור מכוניות "אפס קילומטר". מדובר במנגנון שנחשף השבוע ב"כלכליסט", ואמור להוזיל את מחירי המכוניות לצרכן, אך במפתיע גובהה של הערבות הנדרשת מהעוסקים בתחום יהיה 3 מיליון שקל בלבד. חברות ליסינג לא יתקשו לגייס סכום זה, כלומר מדובר בערבות שמיועדת לאפשר לסוחרי רכב כניסה נוחה לתחום.

 

בדבריו הדגיש פלור כי "אנחנו רוצים להוסיף מרכיב תחרותי נוסף ובעצם אנחנו פותחים ערוץ שיווק מקביל לאולמות התצוגה של יבואן הרכב". האם יבואן רכב יאפשר למגרש מכוניות משומשות להוות תחרות לסוכנות של יבואן? כנראה שלא. אז כיצד יצליחו סוחרי רכב להשיג מלאי מכוניות "אפס קילומטר"? רק זמנים יגידו, אך ייתכן בהחלט שהמכוניות הללו לא יתהדרו בהיסטוריה נקייה ומצוחצחת כמו המכוניות שנמכרות באולמות התצוגה של היבואנים.

 

מה עוד מבטיח פלור? הקלות ביבוא האישי. השבוע פורסמו ב"כלכליסט" נתונים על מכוניות שיובאו השנה ביבוא אישי. ברשימה היו מכוניות מרצדס, לוטוס, ג'יפ ופרארי. מכוניות עממיות לא נמצאו ברשימת היבוא האישי.

 

פרארי. לא עממית פרארי. לא עממית צילום: אתר יצרן

 

עוד ציין פלור, כי בקרוב יוקמו מוסכים מזן חדש: "מוסך מומחה", שלדברי פלור "יוכל לבדוק ולתקן כלי רכב חדישים לפי אמות מידה ובחינות שיוכנו על ידי משרד התחבורה וכל מוסך שיעמוד בסטנדרטים אלה יוכל להתמחות ולספק שירות זהה למוסכים המוכשרים על ידי יבואני הרכב". את נושא האחריות לטיב החלפים הבהרנו גם מקודם, שלא לדבר כמובן על הפוטנציאל הסמוי להכנסת לא מעט גורמים לענף המוסכים.

 

וכאן נשאלת שאלה: בהמלצותיו של הצוות הבין משרדי ליישום המלצות ועדת זליכה צוינו מסקנות רבות, שנועדו להפריד בין יבואני הרכב לחברות הליסינג, להגביל את גובה ההנחות שמותר ליבואן רכב לתת לחברת ליסינג, להגביל את מספר המותגים שיורשה יבואן רכב להחזיק ולהגביל את מספר המוסכים שליבואן רכב מותר להחזיק.

 

מה קרה להמלצות האלה, ולמה מחירי הרכב לא ירדו, בניגוד לכל ההבטחות שפיזר שר התחבורה ישראל כץ? ובכן, על כל השאלות האלה תצטרכו לחשוב היטב בחודשים הקרובים, בקרוב יש בחירות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x