סגור
טסט מכון רישוי ל רכב
מכון רישוי לרכב (צילום: תומר הדר)

משרד התחבורה קיבל את המלצות רשות האסדרה בנושא מבחני הרישוי - באופן חלקי

משרד התחבורה מצמצם את מספר מבחני הרישוי השנתיים. מכוניות ממודל 2022 ומעלה שגילן 3-7 שנים יעברו טסט אחת לשנתיים במקום מדי שנה. עם זאת בניגוד להמלצות רשות האסדרה , בעלי מכוניות מיושנות שגילן מעל 20 שנה ימשיכו לעבור שני מבחנים בשנה

שנה לאחר חשיפת "כלכליסט", משרד התחבורה מאמץ את המלצות רשות האסדרה - ומצמצם את מספר מבחני הרישוי השנתיים שמכוניות בישראל יצטרכו לעבור. עם זאת, ההמלצות לא התקבלו במלואן - ובעלי מכוניות מיושנות (שגילן מעל 20 שנה) יצטרכו להמשיך ולעבור שני מבחני רישוי בשנה.
על פי חוק, כיום כל מכונית שעולה על כבישי ישראל חייבת לעבור מבחן רישוי שנתי - או "טסט". כלומר, להגיע למכון רישוי לבדיקה פיזית. במקרה של מכוניות חדשות שגילן עד שלוש שנים, המכונית לא צריכה להגיע פיזית אל מכון הרישוי אך בעליה נדרש לשלם את אגרת הרישוי מדי שנה. לאחר שלוש שנים - המכונית נדרשת להגיע לטסט מדי שנה, עד שהיא מגיעה לגיל 19. מגיל 19 המכונית נחשבת לרכב "מיושן" ולכן נדרשים שני מבחני רישוי בשנה. אחרי 30 שנה בעל המכונית יכול לרשום אותה כרכב אספנות - ואז היא יכולה לעבור את מבחן הרישוי אחת לשנה - אך בעליה מתחייב לא לנסוע בה בשעות הבוקר (7-9). במקרה של מכוניות חדישות שרשומות על שם חברות ליסינג - המכונית צריכה לעבור את מבחן הרישוי השנתי לאחר שנתיים - ולאחר מכן מדי שנה עד גיל 19 - ואז לעבור מבחן פעמיים בשנה. הסיבה היא בלאי יותר גבוה של מכוניות ליסינג.
תפקיד רשות האסדרה לבחון את תקפות ומידת הרלוונטיות של הליכים רגולטוריים שונים ולהמליץ האם נדרש בהם שינוי. כך, בשנה שעברה המליצה הרשות להפחית את מספר מבחני הרישוי לרכב - כך שברכבים שגילם 3-9 שנים יבוצע הטסט אחת לשנתיים. ברכב שגילו 9 שנים ומעלה יבוצע הטסט אחת לשנה (כפי שקיים כיום) - וגם ברכב שגילו 19 שנים ומעלה יבוצע הטסט פעם בשנה (במקום פעם בשנתיים). בנוסף, כיום בעלי מכוניות שגילן 15-19 שנה נדרשים לספק למכוני הרישוי אישור בלמים ממוסך - מה שרשות האסדרה המליצה לבטל. ההמלצות לריווח הטסטים ברכבים החדישים תקפות לרכבים שיוצרו משנת 2018 ואילך מכיוון שאז נכנסו תקנים למערכות בטיחות מתקדמות לרכב (כגון בקרת סטייה אקטיבית) שהפכו את המכוניות ליותר בטוחות.
בפועל, חלק מהמלצות רשות האסדרה התקבלו אך חלק לא. ראשית, לפי משרד התחבורה, ריווח מבחני הרישוי יהיה תקף רק למכוניות שיוצרו מ-2022 ואילך. הסיבה היא שלא כל מערכות הבטיחות נכנסו בשעתו לישראל. לפי משרד התחבורה מכוניות פרטיות שגילן 3-7 שנים יעברו מבחן רישוי אחת לשנתיים (במקום 3-9 שנים). מהשנה השביעית המכוניות יעברו טסט שנתי אחד - כנהוג כיום. יודגש כי מהלכים אלה תקפים כאמור רק למכוניות ממודל 2022 ומעלה, כלומר מי שלמשל מחזיק במכונית מודל 2021 ידרש לעבור טסט אחת לשנה.
יצוין כי משרד התחבורה לא אימץ את המלצת רשות האסדרה לגבי רכב ישן שגילו מעל 19 שנים, שקבעה כי ברכבים אלה אין צורך בשני טסטים בשנה. במקום זאת קבע כי ההגדרה של מהו "רכב מיושן" תשתנה מרכב שגילו 19 שנים לרכב שגילו 20 שנה - מה ש"מרוויח" לבעלי הרכב המיושן עוד שנה אחת ללא שני טסטים בשנה.
בפועל, הנפגעים העיקריים ממהלך זה יהיו בעלי מכוני הרישוי - שכעת יקבלו פחות "לקוחות"- מחיר מבחן הרישוי לרכב פרטי שמשלם בעל הרכב במכון רישוי עומד כיום על כ 117 שקל למכונית פרטית.