סגור
מכונית רוסית לאדה קלאסיק אוטוואז
לאדה קלאסיק אוטוואז. המכונית הרוסית הראשונה והיחידה ברשימת הרכבים הנמכרים ברוסיה (צילום: יצרן)

למה דווקא ברוסיה שמים ברקס ליצרני הרכב הסינים?

שוק הרכב הרוסי הפך למעבדה מושלמת לבחינת יכולותיהם האמיתיות של יצרני הרכב הסינים - ותוצאות הניסוי מדאיגות. אחרי ששתלטו על 60% מהשוק תוך שלוש שנים, כעת הצרכנים הרוסים מגלים בעיות בטיחות חמורות במשאיות הסיניות ומייצאים בחזרה מכוניות חשמליות שלא עמדו במבחן המציאות

שוק הרכב העולמי נמצא במקום מעניין: ההשתלטות הסינית - שמונעת בראש ובראשונה מטכנולוגיה זולה - נמצאת בעיצומה ולכן מקובל להסתכל בראש ובראשונה על מדינות שניתן לייבא אליהן מכוניות סיניות - כלומר: אירופה. הסיבה היא שלשווקים המשמעותיים האחרים (ארה"ב) לא ניתן לייבא מכוניות סיניות. אבל לצד אלה קיימת התעלמות משוק רכב משמעותי מאוד שלמעשה אימץ את יצרני הרכב הסינים – ממניעים של חוסר ברירה: שוק הרכב הרוסי. ובימים אלה מתקיימים בשוק הרוסי כמה תהליכים שניתן להסיק מהם מסקנות לגבי התנהלות עתידית של יצרני הרכב הסינים במספר גדול של שווקים.
שוק הרכב הרוסי טכנית חסום ליצרני הרכב המערביים. מאז הפלישה לאוקראינה רוסיה נמצאת תחת שורת סנקציות כלכליות שגרמו בין היתר לנסיגה של יצרני הרכב המערביים בזה אחר זה: רנו, פורד ויצרניות אחרות הודיעו כי הן סוגרות את מפעלי הייצור שלהן ומפסיקות גם לייצא מכוניות לרוסיה.
בפועל, לפי פרסומים בתקשורת הרוסית קיים יבוא מכוניות למדינה, בעיקר בידי בעלי אמצעים, אבל מדובר במכוניות "כמעט חדשות" שלעתים נכנסות לרוסיה בדרך לא דרך ממדינות סמוכות. בשל כך, שוק הרכב הרוסי עבר בשנים האחרונות מהפכה: יצרני הרכב הרוסים הוותיקים, למשל לאדה, חווים עדנה ומציגים דגמים חדשים, כאלה שלעתים מסתמכים בעצמם על תוכניות הנדסיות שיצרני הרכב המערביים "מסרו עם המפעל" או לסירוגין מכוניות של יצרני רכב סינים - שראו בנסיגת היצרנים המערביים הזדמנות פז.
לפי נתונים רשמיים של משרד התחבורה הרוסי, בשנה שעברה נמכרו ברוסיה 1,571,272 מכוניות חדשות, עליה של 48.4% ביחס ל 2023. למעשה, מדובר בנתון שממקם את רוסיה במקום ה-11 בעולם מבחינת גודל שוק הרכב המקומי. כך, המכונית הנמכרת ביותר ברוסיה אשתקד, שלא במפתיע, היתה לאדה עם 436,155 מסירות. אבל במקום השני הנצאת הוואל של GWM עם 190,624 מסירות. במקום השלישי נמצאת צ'רי עם 157,988 מסירות, ג'ילי במקום הרביעי עם 149,924 מסירות, אחריה צ'אנגאן (103,388 מסירות), אומודה של צ'רי (43 אלף מסירות) ואחריהן צ'רי EXCEED, BELGREE (יצרן רכב השוכן בבלארוס שמייצר מכוניות סיניות ברישיון) ועוד.
בפועל, כל המקומות הראשונים בטבלת המסירות הרוסית, פרט למקום הראשון, שייכים ליצרני רכב סינים, חלקם הגדול מוכר היטב בישראל. המקומות האלה, יש לציין, היו שייכים רק לפני שלוש שנים לטויוטה, ניסאן, קיה ויונדאי.ועם זאת, בשבועות האחרונים החלו לצוץ דיווחים בתקשורת הרוסית אודות "גלי ייצוא" של מכוניות NEW ENERGY סיניות החוצה מרוסיה - זאת במקביל לצניחה בהיקפי היבוא בשיעור של 59% ב-2025 (171 אלף מכוניות) ביחס לאשתקד.
הביטוי NEW ENERGY מתייחס לכל מה שהסינים מגדירים כרכב "ירוק" - כלומר, חשמליות ומכוניות פלאג אין הייבריד. מכיוון שרוסיה לא יכולה לייצא את המכוניות למערב (והן גם לא עומדות בכללי התקינה המקובלים במערב - החוקים הקובעים מה מותר ומה אסור מבחינת הנדסת רכב), המכוניות מיוצאות לרפובליקות סמוכות לרוסיה.
במקביל, לפי הדיווחים, דווקא יצוא של מכוניות יד שנייה לא חשמליות, התגבר מסין לרוסיה בחודשים האחרונים. במקרה של הסינים מדובר ב"ווין ווין": סין מתמרצת את יצרני הרכב לבנות מכוניות חשמליות ונקיות ומכוניות משומשות מיוצאות מהמדינה למי שיכול לקחת אותן. הסיבה, לפי פרסומים בתקשורת ברוסיה היא רוויה של השוק הרוסי שיצרה תחרות מחירים שהופכת את ייצוא המכוניות ה"ירוקות" לרוסיה ללא כדאית עבור סוכני הייצוא.
בנוסף, הרוויה בשוק יוצרת גם עודף היצע שבתורו גורם ל"בררנות כתוצאה מהתבגרות" בקרב הצרכנים הרוסים. כלומר - בדומה לישראלים - הרוסים חוו כניסה מאסיבית של יצרני רכב סינים לשוק המקומי שלהם בלי לדעת מה טוב ומה לא, אילו טכנולוגיות יעילות ואילו לא. בפועל, בשנת 2021 יצרני הרכב הסינים תפסו פחות מ-5% משוק הרכב הרוסי, כעת הם תופסים מעל 60%. בתקופה זו השוק התבגר ועבר משלב ההתנפלות לשלב ההבנה - והרוסים עברו תהליך של התבגרות במסגרתו הם מבינים אילו טכנולוגיות עדיפות, מה אמין ומה עונה על צרכיהם בצורה הטובה ביותר מעבר ל"יש חרם, חייבים מכונית עכשיו".
בנוסף, רוסיה הציגה השנה מדיניות חדשה במטרה לעודד צריכת תוצר מקומי באמצעות הטלת "מס יבוא" על כל מכוניות שמגיעות מחוץ למדינה. הרוסים התחכמו, ייבאו את המכוניות מרפובליקות סמוכות לרוסיה - אבל הממשל גילה וסתם את הפירצה באפריל האחרון.
לצד אלה, בשבועות האחרונים התרחש עוד אירוע מעניין בשוק הרכב הרוסי שעבר יחסית מתחת לרדאר: רוסיה עצרה לחלוטין את יבוא משאיות מתוצרת מספר יצרנים סינים. למעשה, לפי הודעת ROSSTANDART – סוכנות הרגולציה הטכנית של רוסיה (אחראית על אכיפת תקנים וחוקים) מדובר במשאיות "המהוות איום ישיר לבטיחות ובריאות הציבור". עצירת יבוא משאיות לרוסיה היא בבחינת מכה קשה לכלכלה.
בכל כלכלה, במיוחד כזו של מדינות ששטחן עצום כמו ארה"ב או רוסיה, משאיות נחשבות ל"חוט השדרה" של המדינה הודות ליכולתן לשנע סחורות על פני מרחקים עצומים. בשנת 2024 נמכרו ברוסיה 102,007 משאיות והמותג הנמכר ביותר היה KAMAZ - משאית רוסית שבדומה לרוב היצרניות הסובייטיות החלה את דרכה בייצור ציוד צבאי. אבל בשנה שעברה 61.4% מיבוא המשאיות לרוסיה - היה של מותגים סינים.
למעשה, בשבועות האחרונים הודיעו יצרני המשאיות הרוסים הגדולים GAZ, אוטוואז וקאמאז (KAMAZ) על קיצוץ משמרות ייצור לארבעה ימים בשבוע. לפי הודעת הרגולטורים ברוסיה משאיות מתוצרת פוטון, דונגפנג, FAW וסינוטראק (אגב, חלקן מוכרות גם בישראל) סובלות מבעיות בלימה,"תקלות בחגורות הבטיחות", אי עמידה בדרישות לעמידה בתקנות רעש ובעיות הקשורות במערכות התקשורת במקרה חירום אשר מיידעות את שירותי החירום במקרה תאונה.
הבעיות, כך לפי הפרסומים נובעות מאי עמידה של המשאיות בתקנים המקובלים ברוסיה. כלומר הן נכנסו לרוסיה ונמכרו - אבל אינן עומדות בדרישות החוק מה שדורש השבתה של המשאיות. נכון למחצית הראשונה של 2025 47% מהמשאיות שנמכרו ברוסיה היו סיניות, ולפי פרסומים ברוסיה השבתת המשאיות תייצר פגיעה מיידית בשרשרת הלוגיסטיקה ברוסיה – אלא אם היצרנים יתקנו את הליקויים.