סגור
BYD ATTO 3 ו טסלה 3
BYD ATTO 3 וטסלה 3

ניתוח
מכירות הרכב: באירופה חדשניות, בארה"ב מסורתיות, בסין הזויות - ואיך אצלנו?

נתוני מסירות הרכב בעולם שפורסמו באחרונה משקפים את הבדלי התרבויות בכל יבשת, כשלשוק הרכב הישראלי יש כללים מיוחדים משלו

בשבוע שעבר פורסמו באירופה נתונים ראשונים של פירמת המחקר DATAFORCE המנתחת את מכירות הרכב ביבשת לפי דגמים. הנתונים היו מפתיעים: ראשית, המכונית הנמכרת ביותר באירופה לשנת 2023 היא טסלה מודל Y - חדשות נפלאות לחברה שזו גם הפעם הראשונה שלה בתור החשמלית היא הכי נמכרת באירופה עם 254,822 יחידות. שנית, ומה שיותר מפתיע הוא הרכבים שנמצאים מתחתיה ברשימה, רכבים שרבים יטענו במידה רבה של צדק שהם פשוט מיושנים. כך, במקום השני בשוק האירופי נמצא רכב קטן, עממי, ותיק למדי ופשוט להפליא: דאצ'יה סנדרו - מכונית שנמסרה באירופה אשתקד ב-235,893 יחידות.
מה המכנה המשותף המאפשר לרכב כביש שטח חשמלי ויוקרתי של טסלה ולרכב קטן עממי שעולה חצי ממנו לתפוס את המקומות הראשונים? ממש שום דבר, הדאצ'יה אינה דומה במאום לטסלה. הטסלה משרתת את הצורך ברכב שהוא לא רק חשמלי אלא גם כזה שמספק אווירה הייטקיסטית, בעוד הדאצ'יה היא שיא הפשטות.
במקום השלישי באירופה נמצא רכב כביש שטח שהוצג לפני מעל חמש שנים: הטי רוק של פולקסווגן - שהיו לו 206,438 מסירות, את המקום הרביעי מחזיק רכב נוסף שאינו חשמלי ואינו חדיש במיוחד: רנו קליאו - עם 202,942 מסירות ואילו את המקום החמישי מחזיק רכב שיש לו גרסה חשמלית, אבל היא לא מלכת המכירות: פיג'ו 208 - עם 194,376 מסירות. בהמשך הרשימה ניתן למצוא עוד דגמים שאינם חדישים ואינם חשמליים (או שחלק מהגרסאות חשמליות): אופל קורסה, פולקסווגן גולף, טויוטה יאריס קרוס ועוד.
ומה קורה עם יצרני הרכב הסינים ועם רכב חשמלי באירופה אנינת הטעם והמודעת סביבתית? התשובה בקושי נמצאת בטבלה של DATAFORCE מכיוון שזו מפרטת רק את 50 המקומות הראשונים. למעשה, רק במקום ה-40 ניתן למצוא רכב סיני: ZS של יצרנית הרכב MG.
נתוני המכירות של אירופה מעניינים מאוד בגלל ששוק הרכב הישראלי פועל בכפיפות לחוק האירופי - מבחינה היסטורית, משמע מה שיכול ללכת היטב באירופה יכול ללכת היטב גם בישראל. כך, בשוק הישראלי יש "כללי תקינה" שהם מכלול של חוקים ותקנות שקובעים פרמטרים רבים עבור כלי רכב - מבטיחות ועד כמה חלקים מהרכב ניתן למחזר - של שתי יבשות ומדינה אחת: תקינה אירופית, אמריקאית וקנדית. כלומר, מה שחוקי למכור באירופה ובארה"ב חוקי למכור גם בישראל. מעבר לכך, גם מה שנמכר בקנדה, בגלל שקנדה היא מדינה ששוק הרכב בה מבוסס על דגמים שמיועדים לשיווק בארה"ב, אבל עם לוח מחוונים שסופר יחידות בקילומטרים ובליטרים ולא בגאלונים ובמיילים.
בהיבט זה, בשבוע שעבר פורסמו גם נתונים שמסכמים את המכירות בשוק האמריקאי - והם אינם מפתיעים. הרכבים במקומות הראשונים משווקים גם בישראל, אבל במספרים מצומצמים ולקהלי יעד מוגדרים. כך, הרכב הנמכר ביותר בארה"ב אשתקד היה טנדר פורד מסדרה F - עם 750,789 מסירות, למקום השני הגיע טנדר ענק נוסף - הסילבראדו של שברולט עם 555,148 מסירות. את המקום השלישי לקח עוד טנדר: ראם 1,500 עם 444,926 מסירות, את המקום הרביעי לקח רכב כביש השטח טויוטה ראב 4, עם 434,943 מסירות. רק במקום החמישי בארה"ב ניתן למצוא חשמלית: מלכת המכירות של אירופה, טסלה מודל Y עם 403,897 מסירות. על יצרני רכב סינים אין מה לדבר: הם לא משווקים בארה"ב וגם על חשמליים אחרים אין מה לדבר. בדומה לנתונים המשקפים את המצב באירופה, טבלת המסירות סופרת רק את 20 המקומות הראשונים והדגם היחיד שנמצא בה הוא טסלה 3 (מקום 13).
שוק הרכב השלישי והמעניין ביותר הוא השוק הסיני, אבל במקרה שלו הניתוח לפי דגמים בעייתי: הרכבים שמוכרים בסין רחוקים מאוד ברוב המקרים ממה שבמערב מכירים. שמות כמו "טנק", "סילפי", "יואן" או "DESTROYER" חסרי משמעות לישראלים - אבל דירוג המותגים של סין מעניין: מובילת השוק הסיני עם 2,571,109 היא BYD, במקום השני נמצאת פולקסווגן עם 2,228,635 יחידות, במקום השלישי טויוטה עם 1,702,773 מסירות ואחריה במקום הרביעי הונדה (1,193,019) וצ'אנגאן (962,061). באופן מעניין, פרט לג'ילי ול-BYD, גם בשוק הסיני לא קל למצוא במקומות הראשונים בטבלאות את המותגים שמשווקים בישראל.
ומה קורה בישראל? שוק הרכב הישראלי הוא מיש-מש של סגנונות והעדפות: במקום הראשון נמצא רכב חשמלי: אטו 3 של BYD הסינית עם 14,244 מסירות, במקום השני נמצאת מכונית שאי אפשר בכלל למצוא במקומות הראשונים באירופה, ארה"ב או סין: יונדאי אלנטרה ההיברידית עם 7,488 מסירות. גם במקום השלישי יש דגם שכלל לא מככב בטבלאות המסירות של המערב או של סין: קיה נירו פלוס עם 7,285 יחידות שנמסרו אשתקד. אחרי הנירו עוד רכב סיני, כזה שלא ניתן למצוא בכלל במערב ובסין המכירות שלו לא מאפשרות לו להיכנס לרשימת מובילי השוק: אחריו ניתן למצוא את הג'יאומטרי C של ג'ילי עם 7,129 מסירות. הרשימה ממשיכה עם רכבים שבמערב ובסין בקושי ניתן למצוא בטבלאות: קיה פיקנטו, צ'רי טיגו ועוד. רק במקום התשיעי בישראל יש דגם שהוא רב מכר עולמי: טויוטה קורולה (5,521 יחידות).
מה ניתן ללמוד מכך על שוק הרכב הישראלי? ראשית, שמדובר בשוק עם כללים משלו שנקבעים על ידי רגולציה (מס קנייה) ומכירות לציי רכב – ולא בהכרח על ידי התקדמות טכנולוגית או על ידי איכות הרכבים. כפי שפורסם ב"כלכליסט", אטו 3 של BYD כלל אינה להיט מכירות בציי הרכב והיא מובילה את השוק כי הישראלים רוצים מכונית חשמלית סינית. האטו 3 אינה נמכרת היטב באירופה ועל ארה"ב אין בכלל מה לדבר. לעומת זאת, יונדאי אלנטרה וקיה נירו פלוס הן מכוניות שעיקר מכירותיהן מגיע לציי הרכב. גם הג'יאומטרי C של ג'ילי בקושי מופיעה בטבלאות מכירות בסין וכלל לא מופיעה במערב. הג'יאומטרי היא "סוס עבודה" סיני חשמלי וזה מה שהישראלים שלא קנו BYD מחפשים.
מכאן ניתן להבין לא מעט על השוק המקומי ומדוע בין ההעדפות בישראל וההעדפות במערב (וגם בסין) אין קשר: הציבור באירופה רוצה רכב חשמלי רק אם הוא מוכר, כלומר מיוצר על ידי טסלה. על סיניות האירופים אניני הטעם לא מוכנים לשמוע. ארה"ב חובבת הטנדרים מחוץ לתמונה, אלא אם מדובר בטסלה, ואילו בסין מה שקובע הוא היקף הסובסידיות ממשלתיות וגם מידת התחכום של הרכב. בכל מקרה – מסתמן שהישראלים רוצים סינית חשמלית עממית בבעלות פרטית או מכונית בעלת מנוע בעירה פנימית אם מדובר בציי הרכב.
בשנה הנוכחית יבואני הרכב עדיין רחוקים ממסירת הרכבים החשמליים ששחררו ממכס אשתקד ולכן מחירי המכוניות החשמליות עדיין "מוחזקים נמוך" אך מפסח הקרוב המצב ישתנה. סביר להניח שעם התקרבות מס הנסועה ועליית מס הקנייה המובטחת בסוף השנה הנוכחית, מארג העדפות הצרנים בישראל יזוז לטובת רכבים היברידיים ותוצרת מערבית, אך המוניטין שיבואני הרכב הצליחו להנחיל למותגים האירופים, במיוחד הצרפתים, יבטיח שישראל אף פעם לא תהיה אירופה.