סגור
אלון מאסק אילון מאסק על רקע טסלה
אלון מאסק על רקע טסלה (צילום: AFP, גטי)

ניתוח
דו"חות טסלה: אם מאסק לא מודאג, המשקיעים יכולים להיות רגועים

אתמול פרסמה טסלה את תוצאותיה הכספיות ומנייתה נחלשה, זאת משום שהמשקיעים חיפשו את הדגמים החדשים של היצרנית ואת מועד שיווקם ולא מצאו אותם בדו"ח. אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, דיבר אתמול ולא נראה מוטרד מהדו"ח - הוא משקיע בטכנולוגיה והמכוניות הן רק הדרך לרווח עתידי גדול יותר

אתמול (ד') בלילה פרסמה טסלה את תוצאותיה הכספיות ומנייתה נחלשה במסחר המאוחר. המניה נחלשה משום שהמשקיעים ציפו לקרוא שלוש מילים בדו"חות: "רובוטקסי", "סייברטראק" ו"היילנד". את סייברטראק, טנדר החברה, הם קיבלו בתת-פסקה המתייחסת ליכולת הייצור של טסלה במפעליה בטקסס (ושפע תמונות מרהיבות); את ההיילנד, שהיא טסלה 3 החדשה, ואת הרובוטקסי, שהוא מעין שאטל אוטונומי להסעת נוסעים, הם לא ראו כלל בדו"חות. משקיעי טסלה הסתכלו על הטווח הקצר, על "כמה מכוניות ניתן למכור בחודשים הקרובים", מה שבכל מקרה כנראה אינו חכם ואינו פתיר מבחינת טסלה - שאינה חושבת כמו GM או פורד.
קודם כל, שוק הרכב האמריקאי סובל בימים אלה מעודף היצע ניכר של רכבים חשמליים, שגורם ליצרני הרכב המתחרים של טסלה לחתוך מחירים באגרסיביות. כניסת דגם חדש של טנדר טסלה לשוק תתרחש השנה, אבל ספציפית שוק הטנדרים האמריקאי קשה להפליא. לא מדובר כאן בטסלה 3 מול טויוטה קאמרי אלא במלחמת עקרונות. הקהל של הפיק אפים האמריקאים הוא קהל מסורתי, שמרני וקשה, שדורש מהטנדר להיות סופרמן אמיתי, חיית שטח ובן לוויה נאמן, ולכן טסלה לא יכולה פשוט לשפוך לשוק מאות אלפי סייברטראק ולקוות שיהיה בסדר מפני שמדובר במוצר טכנולוגי שאינו יכול להפוך לפלופ. מדובר בטנדר שהדרך היחידה היא להחדירו לשוק בעדינות, אף שלפי דיווחים יש לטסלה כבר מעל מיליון הזמנות.
המשקיעים ציפו כמובן גם לחדשות בדבר טסלה 3 החדשה, ולא קיבלו כלום, ויש לכך סיבה. טסלה 3 החדשה היא מכונית שתחסל את טסלה 3 הנוכחית במלוא מובן המילה. החדשנות של טסלה 3 היילנד היא כנראה חדשנות בעיני הלקוחות בלבד, כלומר מדובר במקרה של אייפון חדש שמיישן את האייפון הקודם בן לילה, וכל עוד טסלה יכולה למכור את ה-3 הישנה, היא תמשיך לעשות זאת. מה גם שטסלה 3 הישנה היא כעת מכונית שעלויות המו"פ שלה שולמו מזמן. טסלה 3 חדשה (או במקרה זה מחודשת) עשויה להיות פחות רווחית ליצרנית. פרסומים שונים מדברים על כך שזו תהיה מוזלת ביחס לדגם הנוכחי, שתהליך הייצור יהיה יותר מורכב. אף אחד לא יודע באמת אבל ייתכן שטסלה 3 הנוכחית היא יצרנית של רווח יותר משמעותי מההיילנד.
באשר לרובוטקסי, מדובר בכסף קטן כל עוד טסלה אינה השולטת בגביית התשלום וכל עוד אינה שולטת ברזי הנהיגה האוטונומית המלאה. כלומר תאונה של מכונית בודדת ניתנת לעיכול, אבל תאונה של מוביל נוסעים עמוס היא כבר פיאסקו.
מה שיותר חשוב אינו נושא ההיילנד, או אפילו הסייברטראק, אלא ראיית העולם של מאסק שהולכת ומתבררת כמפוכחת ומדויקת - משפט אחד ממחיש זאת היטב. לפי דברי מאסק הלילה, "השינויים בטווח הקצר ברווח הגולמי ובשיעור הרווחיות מינוריים ביחס לתמונה הגדולה. אוטונומיה תגרום למספרים הללו להיראות מטופשים". משמע, בניגוד ליצרני הרכב הוותיקים מאסק אינו מתייחס בכלל לשיעור הרווח הגולמי או הנקי ברבעון זה או אחר, מבחינתו מחיר המכונית הוא וריאנט שחשיבותו משנית. כלומר - וכאן היצרנים האחרים צריכים להילחץ - מחירי מכוניות טסלה עשויים עוד לרדת. מעבר לכך, המכוניות הן רק אמצעי להפצת טכנולוגיה בת בילינג - לא משנה בכמה נמכרה טסלה 3 לצרכן, משנה כמה הוא ישלם עוד שנתיים על היכולת לשדרג את יכולת הנהיגה האוטונומית שלה.
זה סוד היכולת של מאסק: הוא גם יכול למכור אותו לאחרים. מי שמסתכל על הרווח הנקי של טסלה ברבעון אולי לא שם לב למשפט שמאסק זרק: יצרן רכב גדול מקיים משא ומתן עם טסלה לרכישת תוכנת הנהיגה הסמי אוטונומית שלה. כלומר לא זו בלבד שעוד שנתיים לקוחות טסלה ישלמו על השדרוג, גם לקוחות של יצרן רכב אחר ישלמו, ולכן כל טסלה שעולה על הכביש, גם במחיר שאינו רווחי מאוד, היא יחידת רווח עתידית.
בעבר יצרני הרכב לא הבינו כיצד ניתן לשתף פעולה עם טסלה. השבוע ניסאן הודיעה שהיא מצטרפת לרשימת משתפי הפעולה עם שיטת הטעינה של טסלה, וכך יהיה בעתיד גם עם יכולות הנהיגה הסמי-אוטונומיות (שאולי יהפכו בעתיד לאוטונומיות לחלוטין).
עצם ההתמקדות במה טסלה עושה כעת ברבעון אולי מאכזב משקיעים שאינם רואים טנדר חדש כאן ועכשיו, אבל זה לא משנה. טסלה מבחינתה שולחת "סיירים" לעולם, ונתוני הייצור שלה שזינקו בעשרות אחוזים מוכיחים זאת היטב. דו"חות טסלה שפורסמו הלילה כוללים כמה שורות חשובות שזכו בקושי להתייחסות מכיוון שאין בהם "גלגלים והגה וברזלים" - הסעיפים שעוסקים באחסון אנרגיה ובמה שמוגדר כ"שירותים". טסלה אינה מפרטת מה נכלל באותם סעיפים שאינם משתייכים לפעילות האוטומוטיבית, אך אם סעיפים אלה כוללים את השימוש בעמדותיה ואת יכולת היצרנית למכור שירותים ושדרוגים - כנראה שעליהם צריך לשים עין בשנים הקרובות.