סגור
טסלה 3
טסלה 3. עלייה של 83% במסירות (צילום: יצרן)

טסלה הכתה את התחזיות, מאסק אכזב את המשקיעים

היצרנית דיווחה על רווח נקי של 2.7 מיליארד דולר ועלייה של 47% בהכנסות, אך למרות זאת המניה נחלשה במסחר המאוחר, מה שנבע כנראה מכך שמאסק ובכירי החברה לא סיפקו מידע מפורט על תחילת הייצור המסחרי של הסייברטראק והרובוט-טקסי. כתוצאה מהורדות המחירים המאסיביות, נרשמה עלייה של 83% במסירות

הדוח הרבעוני של טסלה עלה על התחזיות: היצרנית דיווחה על רווח נקי של 2.7 מיליארד דולר (78 סנט למניה) ברבעון השני - עלייה של 17% לעומת 2.3 מיליארד דולר (65 סנט למניה) ברבעון המקביל.
הרווח המתואם עמד על 91 סנט למניה, כשהאנליסטים ציפו ל-80 סנט למניה. ההכנסות קפצו ב-47% ל-24.9 מיליארד דולר, כשהציפיות עמדו על 24.2 מיליארד דולר. מתוכן, הכניסה טסלה 21.3 מיליארד דולר מפעילות הרכב - עלייה של 46% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
טסלה נחלשה ב-4.2% במסחר המאוחר בוול סטריט למרות הדוח הרבעוני שעלה על התחזיות. הירידה במניה החלה לאחר שיחת הוועידה, ונבעה ככל הנראה מכך שהבעלים והמנכ"ל אלון מאסק ובכירי החברה לא סיפקו מידע מפורט על תחילת הייצור המסחרי של הסייברטראק ושל הרובוט-טקסי.
לפי דוחות טסלה, היקף הייצור ברבעון השני עמד על 479,700 רכבים - עלייה של 86% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מתוך אותם רכבים שיוצרו, 460,200 היו מודל Y או טסלה 3 ואילו 19,489 היו טסלה מודל S או טסלה מודל X. העובדה שטסלה מודל S וטסלה מודל X, בעבר להיטי מכירות, תופסות פלח כה קטן בעוגת המכירות של טסלה מזכירה עד כמה טסלה זקוקה לדגמים בכירים חדשים בפורטפוליו המוצרים שלה.
את העלייה המתונה יחסית ברווח הנקי ביחס לזינוק בהיקף ייצור המכוניות ניתן להסביר במדיניות ההנחות האגרסיבית של טסלה, שנועדה להציף את השוק. מנהלי החברה אמרו בשיחה עם המשקיעים כי ברבעון השלישי צפויה ירידה בהיקף הייצור, שכן בחלק מהמפעלים הפעילות תופסק לצורך שיפורים בקווי הייצור.
ברבעון השני מסרה טסלה 446,140 רכבים - עלייה של 83% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בהתחשב בעובדה שרוב יצרני הרכב מתקשים למכור את מלאי החשמליות שלהם בארה"ב, מדובר בנתון מצוין. מתוך אותן מסירות, 446,915 רכבים היו טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y ואילו 19,225 היו טסלה מודל S וטסלה מודל X.
במהלך הרבעון האחרון ביצעה טסלה שני מהלכים משמעותיים: הראשון היה ההוזלות המאסיביות של דגמיה הקיימים והשני היה פתיחת רשת טעינה מהירה ליצרני רכב נוספים, אם כי זו עדיין לא בוצעה בפועל ותיכנס לתוקף בשנה הבאה.
בשיחה עם משקיעים ציין אלון מאסק כי טסלה עדיין דוגלת במדיניות של ייצור מאסיבי של רכבים תוך הקרבה של רווחיות. ההיגיון שניצב מאחורי המודל של מאסק פשוט: בעתיד יוכלו בעלי המכוניות של טסלה, שמן הסתם יציפו את כבישי העולם, לרכוש מטסלה שדרוגים באמצעות עדכונים מהאוויר, מה שיהפוך כל מכונית ל"מרכז רווח" בפני עצמו. אחד השדרוגים המרכזיים יהיה ערכות ה-Full Self Driving של טסלה (FSD), שמקנות לרכב יכולות נהיגה אוטונומיות למחצה. יצוין כי לעת עתה הרשויות בארה"ב עדיין מעמידות בפני טסלה קשיים בהיבט זה לאור מספר חקירות של תאונות שהתרחשו במכוניות טסלה, מה שלא מנע ממאסק להצהיר בחודשים האחרונים כי בכוונתו להפוך את המערכת לזמינה לרכישה כבר בשנה הבאה.
מאסק הטיל פצצה במהלך השיחה כשציין כי טסלה נמצאת במגעים עם "יצרן רכב גדול" שירכוש את ערכות ה-FSD שלה. זה מסביר מדוע טסלה הפכה יצרני רכב מתחרים לשותפים לרשת הטעינה שלה - מדובר ככל הנראה בצעד ראשון לקראת פתיחה של יכולות נוספות של טסלה ליצרני רכב אחרים בעולם. אולם, עד שטסלה לא תפתור את הבעיות הקיימות שלה מול הרגולטור האמריקאי בכל הנוגע למידת בטיחותה של מערכת ה-FSD, מכירה של הטכנולוגיה מוטלת בספק.
דוחות טסלה כמעט ואינם מזכירים את הסייברטראק בהקשרים של תמחור או קיבולת ייצור. האזכור היחיד של הטנדר החשמלי הופיע בדיווחים על המפעלים, בהם הזכירה היצרנית כי המפעל בטקסס נמצא בימים אלה בעיצומו של מהלך ל"התקנת ציוד" לקראת מה שטסלה מגדירה כ-Initial delivery - מסירות ראשונות של הסייברטראק.
אחת השאלות שנותרו ללא תשובה נוגעת לשני דגמים חשובים: טסלה 3 היילנד - הגרסה המשודרגת של טסלה 3 שמיועדת להצגה השנה - והטסלה העממית, מכונית קטנה יותר של טסלה שצפויה לעלות כ-25 אלף דולר. דוחות טסלה אינם כוללים אזכורים לצמד הדגמים הללו, מה שעלול להצביע על עיכובים בייצורם, או שמא מאסק כהרגלו מנסה לשמור את הקלפים קרוב לחזה עד לרגע האחרון.
עוד אמר מאסק בשיחה כי xAI, חברת הבינה המלאכותית החדשה שלו, לא צפויה להתחרות ביצרנית המכוניות החשמליות, והיא למעשה עשויה "להאיץ את השווי של טסלה". לדברי מאסק, הקמת xAI היתה דרך להעסיק "כמה ממדעני ומהנדסי הבינה המלאכותית הטובים בעולם שלא רצו להצטרף לטסלה אך היו פתוחים להגיע לחברה החדשה".