עם השפעת החשמליות, הגודש בכבישים ושינויי האקלים: שגריר מסכמת את 2024 עם עלייה ברווח
הכנסות החברה צמחו ב-11.4% והרווח הנקי זינק ב-68.8%. שגריר מציינת כי הגידול ברכבים חשמליים מגדיל את הביקוש לגרירות, הפקקים פוגעים ביעילות התפעולית, ושינויי האקלים מובילים לעלייה בשירותי הדרך – מה שעלול לפגוע בתוצאות בעתיד
קבוצת שירותי הרכב "שגריר" מפרסמת את דוחות 2024. שגריר נחשבת כתאגיד קטן. לפי עיקרי הדוח, הכנסות החברה אשתקד הסתכמו בכ-367 מיליון שקל, גידול של 11.4% ביחס להכנסות בגובה 329 מיליון שקל ב-2023. הרווח הגולמי של שגריר עמד אשתקד על 79.4 מיליון שקל, גידול של 16.3% ביחס ל-68.2 מיליון שקל ב-2023. הרווח התפעולי של שגריר עמד אשתקד על 26.8 מיליון שקל, גידול של כ-59% לעומת 16.9 מיליון שקל ב-2023. הרווח הנקי של שגריר ב-2024 עמד על 15.6 מיליון שקל, גידול של 68.8% ביחס ל-9.2 מיליון שקל ב-2023.
שגריר עוסקת בשני תחומים עיקריים: שירותים ומוצרים לתחבורה (שירותי דרך, אספקת רכבים חלופיים, תיקוני מראות ופנסים) ומרכזי שירות לחוות וצבע. בנוסף, שגריר מחזיקה ב-11.06% מהון המניות של GOTO ב-29.1 % מזכויות ההון וההצבעה של יבואנית הצמיגים והמצברים וב-70% מא.צ.מ העוסקת באבזור רכבים לבעלי צרכי ניידות.
לפי דוחות שגריר, בשנה שעברה הכניסה החברה כ 200 מיליון שקל מענף השירותים לתחבורה. היקף העלויות עמד על 183 מיליון שקלי והיקף הרווח עמד על 17.4 מיליון שקל. בשנת 2023 עמדו ההכנסות מענף השירותים לענף התחבורה על 168 מיליון שקל והיקף העלויות עמד על כ-156 מיליון שקל. ב-2023 הרווח עמד על 11.5 מיליון שקל. בענף התיקונים לרכב עמדו ההכנסות אשתקד על כ-170 מיליון שקל. סך העלויות עמד על כ-160 מיליון שקל והרווח עמד על כ-9.3 מיליון שקל. ב-2023 עמדו ההכנסות מתיקונים לרכב על כ-163 מיליון שקל. העלויות עמדו על 157.8 מיליון שקל והרווח עמד על 5.2 מיליון שקל. כלומר, הרווחים עלו משמעותית הן בענף השירותים לרכב והן בתיקונים. לפי נתוני החברה, בשנה שעברה היו לה 1,698150 מנויי שירותי דרך, עליה של 9% לעומת 1,555,201 מנויים ב-2023. סך מנויי שגריר ב-2024 (כולל תיקוני שמשות) היה 2,907,348 מנויים, עליה של 15% ביחס ל-2,514,207 מנויים ב-2023.
שגריר מציינת בדוחות את השפעתן של כמה מגמות המוכרות היטב לנהגים בישראל: ביטוחי הרכב מתייקרים כתוצאה מגניבות הרכב. מחירי החלפים מתייקרים- וכתוצאה מכך עלויות תיקוני הרכב עולות. בנוסף שגריר מציינת באופן מעניין כי הרכבים החשמליים טובים לשירותי הדרך שלה. כך, לפי שגריר הגידול במכירות רכב חשמלי משפיע על שירותיה: מחד, כך טוענת החברה, רכב חשמלי נוטה לפחות תקלות מכאניות. מאידך: "תקלות ברכבים אלה אינן ניתנות לפתרון בשטח ועל כן אחוז גבוה מהתקלות ברכבים אלה מחייבות שימוש בשירותי גרירה אשר הינם יקרים משמעותית משירותי מכונאי נייד".
עוד מדגישה שגריר כי הרכבים החשמליים דורשים יותר גררים. הסיבה לכך היא המשקל: מכונית חשמלית שוקלת מעל טונה וחצי ולכן הגרר לא יכול לקחת עוד מכוניות בכל סיבוב: "לאור משקלם של רכבים אלה כתוצאה מסוללת הרכב ומיקומה מקטינים את יכולת העמסת מספר רכבים על רכבי הגרר של החברה". בנוסף, גם הפקקים משפיעים על שגריר. לפי הדיווח לטכנאים ולגרריסטים של החברה לוקח יותר זמן להגיע ללקוחות. לפי שגריר: "עומסי התנועה מאריכים את זמן ההגעה של אנשי השירות הניידים ומכאן מפחיתים את מספר האירועים שבהם ניתן לטפל בשעה וגורמים לירידת היעילות התפעולית של החברה". שגריר אף קובעת כי ככל שעומסי התנועה יחמירו- תוצאותיה העסקיות יורעו.
עוד סעיף מעניין מתייחס להזדקנותם של רכבים בישראל: לפי הלמ"ס בשנת 2023 גילה הממוצע של מכונית בישראל היה 7.6 שנים - עליה הדרגתית לעומת 2023 (7.5 שנים) ו-2022 (7 שנים). ככל שהרכבים יותר ישנים, הם זקוקים ליותר שירותי דרך. עקרונית, ככל שמנוי צריך יותר גרירות כך הוא ישלם יותר, אבל בשגריר המנוי קבוע. כלומר, הלקוח לא משלם על כל גרירה - מה שפוגע בתוצאות. באשר לגניבות, שגריר מספקת רכב חלופי למי שמכוניתו נגנבה- ולכן שגריר נאלצת להוציא יותר- באספקת רכב חלופי.
עוד נקודה מעניינת בדוחות שגריר מתייחסת בעקיפין לשינויי האקלים: בתנאי מזג אוויר קיצוניים שגריר מספקת יותר שירותי דרך למנוייה שנתקעים עקב חמסין או שיטפון ולמרות ששגריר אינה מציינת זאת במפורש, לפי דיווח החברה "לצריכה גבוהה של השירותים שהחברה מספקת במסגרת מנוי קבע עשויה להיות השפעה שלילית על תוצאות החברה".
באופן מעניין, שגריר גם מתייחסת למערכות בטיחות אקטיביות במכוניות חדשות, כלומר מכוניות שמסוגלות "להשתלט" על ההגה והבלמים במצב חירום וקובעת כי ככל שהרכבים האלה מעורבים פחות בתאונות, כך הם דורשים פחות גרירות למנויים, מה שמשפיע לטובה על תוצאות החברה – אבל כאשר המערכות האלה מתקלקלות, הן לא ניתנות בדרך כלל לתיקון בשטח, מה שדורש גרירה שפוגעת בהכנסות החברה (כאמור- הלקוחות הם מנויים ולא משלמים על כל גרירה).































