סגור
ניתוח

מצברים, צמיגים ואביזרי רכב: החברה הקטנה שמשפיעה על הכיס של כולנו

חברת שנפ נחשבת ל"תאגיד קטן", ולפיכך נהנית מהקלות בדיווח; השיווק של רוב מותגי הצמיגים הנחשבים נמצא בידיה, וכשמחירי המצברים עולים היא נהנית מכך; יש מעט חברות שנמצאות מתחת לרדאר כמוה, והן בעלות השפעה משמעותית כל כך; זה מה שניתן ללמוד מדו"חותיה

בין שלל הדו"חות הכספיים שמתפרסמים בימים אלה, אפשר למצוא גם דו"חות של חברות מענף הרכב שניתן ללמוד מהם לא מעט על יוקר המחיה. קחו למשל את שנפ מצברים. אם המחיר של המצבר עולה, ההשפעה על הכיס של כולנו היא כמובן מיידית.
שנפ שמלווה את משקי הבית בישראל מאז שנת 1951 היא "תאגיד קטן", כלומר לא מחויבת בדוחות רבעון ויש לה הקלות מסוימות בדיווח. בעלי השליטה בחברה הם אורי רוזנשטיין, פועה אמיר וארז ורועי בן עוזיליו וקבוצת שגריר. שנפ עוסקת בשיווק של מצברים ובנוסף היא גם משווקת צמיגים של קונטיננטל, יוקוהאמה, דנלופ ועוד. זו לא טעות: רוב מותגי הצמיגים הנחשבים נמצאים בידיים של שנפ.
שנפ גם משווקת אביזרי רכב באמצעות אדי מערכות – ובנוסף מאז 2020 שנפ גם עוסקת בהתקנת עמדות טעינה לרכב במסגרת שותפות עם כלמוביל שמבחינת שנפ אינה מהותית מכיוון שלא הותקנו עמדות במגזר הציבורי. למרבה האירוניה, מעטות הן החברות שנמצאות כמוה מתחת לרדאר ויש להן השפעה משמעותית על כיסו של כל מי שמחזיק בישראל מכונית בת שנה-שנתיים.
כמה כסף הכניסה אשתקד החברה שמוצריה נמצאים ברוב המכוניות בישראל? 250 מיליון שקל ממצברים. 216 מיליון שקל מצמיגים. 105 מיליון שקל מאביזרי רכב. מדובר בעלייה ביחס ל-2023, אז הכניסה שנפ 234 מיליון שקל ממצברים, 161 מיליון שקל מצמיגים ו-95 מיליון שקל מאביזרי רכב. לפי שנפ, נתח השוק שלה בשוק המצברים בישראל הוא מעל 40%.
לטובת מי שאינו מכיר, בכל רכב יש מצבר, גם בחשמליות. לפי שנפ, 10% מהרכבים בישראל הם היברידיים ודורשים מצבר. בנוסף משנת 2012 מיובאים רכבים שיש להם מערכת "עצור וסע", שמדוממת את המנוע בעצירה. מערכת זו דורשת מצבר יותר חזק ולכן יותר יקר. ומה עם רכב חשמלי? לפי שנפ היקף חדירתו עשוי להאט.
באשר לצמיגים, שנפ מחלקת את הלקוחות לשני סוגים: לקוחות מוטי איכות ולקוחות מוטי מחיר. מוטי האיכות רוצים מותג. מוטי מחיר רוצים בזול ושהרכב ייסע. שנפ קובעת בדוחותיה שכאשר יש הרעה כלכלית הישראלים מוותרים על איכות ומעבר לכך, חברות הליסינג לא רוצות צמיגי איכות. עוד קובעת שנפ שמאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל עלו מחירי שינוע הצמיגים מהמזרח, מה שצמצם את פערי המחיר בין הצמיגים.
כמה ישראלים מתקינים מצבר לבד? התשובה: מעט. לפי שנפ 67% מלקוחותיה הם קמעונאיים. 22% צרכנים פרטיים. 11% הם "מפיצים ואחרים". למי שיודע כיצד, רכישה עצמאית של מצבר היא בדרך כלל יותר זולה. לפי שנפ ברבעון הראשון של השנה מתקיימות 22% מהעסקאות. ברבעון השני 20%, ברבעון השלישי 30% מהמכירות וברבעון הרביעי של השנה 28% מהמכירות. מדוע? בגלל תנאי מזג האוויר. לכן לפעמים עדיף לא לחכות לחורף, או לחמסין כדי להחליף מצבר.
דוחות שנפ יכולים גם ללמד אותנו רבות על צמיגים. בשנים האחרונות הצמיגים הזולים השתפרו באיכותם. גם כאן הקמעונאים שולטים בשוק: 89% מצמיגי שנפ על מותגיה השונים נרכשו על ידי קמעונאים. אבל 7% נרכשו על ידי צרכנים, כלומר מי שהלכו ישירות למרכזי ההתקנה - ייתכן שגם חסכו כסף.