סגור

ענקית הסחר ברכב Vroom של אלי וורטמן ואלון בלוך בדרך להפסקת פעילות

החברה, שלפני ארבע שנים הונפקה בוול סטריט לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר, הודיעה כי תעצור בהדרגה את כל פעילות הסחר המקוון שלה; בנוסף היא נערכת לפיטורי 800 עובדים - 90% מכוח האדם שלה; מאז הקורונה נקלעה להידרדרות והמודל העסקי שלה הוכח כחסר כדאיות

ענקית סחר הרכב האמריקאית וורום ( Vroom) הודיעה הלילה (ג') כי תעצור בהדרגה את כל פעילות האי קומרס שלה. המשמעות היא הפסקה בפועל של ליבת הפעילות של החברה.
על פי הודעת החברה המתפרסמת באתר הרשמי שלה, היא "עוצרת את כל הרכישות והמכירות של רכבים משומשים ונערכת למכירת מלאי הרכבים שלה באמצעות ערוצי מכירה סטנדרטיים". בנוסף, כך מפרסמים אמצעי תקשורת בארה"ב, נערכת וורום לפיטורי 800 עובדים המהווים 90% מהיקף כוח העבודה. וורום, כך מציינת החברה בהודעתה, תמשיך להתמקד בשירותי מימון רכב.
וורום עצמה הוקמה ב 2013 על ידי צמד יזמים אמריקאים כחברה לסחר ברכב משומש- "אוטו אמריקה". אך בשנת 2014 הצטרפו צמד יזמים ישראלים - אלי וורטמן ואלון בלוך ששינו את ייעוד החברה: מעסק לסחר ברכב משומש לפלטפורמת אונליין העוסקת ברכישתו, השבחתו (כלומר תיקון) ומכירתו לקונים חדשים. שמה של החברה שונה ל-Vroom – וב-2020 הונפקה החברה בוול סטריט לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר.
עם זאת, מאז תקופת הקורונה נקלעה החברה להידרדרות. לפי דיווחיה, ברבעון השלישי אשתקד רשמה זו הפסד נקי בגובה 83 מיליון דולר וביצעה 4,561 עסקאות מכירת רכב משומש - ירידה של 29% ביחס לרבעון המקביל ב-2022. לפי דיווחים בארה"ב, הסיבה העיקרית לקריסה היא חוסר כדאיות של המודל שהקימה, במסגרתו עסקאות למכירת רכב משומש מבוצעות אונליין באמצעות אפליקציה.
במקור ניסתה וורום להעתיק מודלים של יצרניות רכב כדוגמת טסלה, בהם הלקוחות מזמינים מכונית בלחיצת כפתור, אך בטסלה הלקוחות רוכשים מכוניות חדשות מהניילון ויודעים שמצבן מצוין. לעומת זאת, בעולם הרכב המשומש כנראה שהלקוחות עדיין צריכים "למשש את הסחורה". יצוין כי גם בישראל בוצעו בעבר ניסיונות לייצר פלטפורמות אשר מבצעות עסקאות מכירה של רכב משומש באמצעים דיגיטליים אך בדומה לארה"ב- גם אלה קרסו.