סגור
אניית משא מכוניות חדשות אנייה
אניית משא של מכוניות חדשות. המלחמה תשפיע על הענף כולו (צילום: שאטרסטוק)

מפגיעה ביכולות פיתוח ועד לזינוק במחירי הדלק: ענף הרכב העולמי עוקב בדאגה אחרי המלחמה

בכירי ענף הרכב מעדיפים בשלב זה להמנע מהבעת דעה בנושא. מאמר שפורסם בשבוע שעבר בקוריאה טיימס מנסה להסביר את החששות של היצרניות ממערכה שתימשך זמן רב ואת השפעותיה על כלל התעשייה

בכירי ענף הרכב העולמי עוקבים אחרי המלחמה בין ישראל וחמאס, אבל נמנעים עד כה מהבעת דעה. עד היום, רק שניים התבטאו בהקשר זה - אולה קלניוס, מנכ"ל מרצדס, ופבלו די סי נשיא קבוצת פולקסווגן אמריקה שכתב ש"ההתקפות על ישראל היו מחרידות".
אפשר להבין מדוע בכירי הענף לא אומרים כלום, לעומת התבטאויות של בכירים מהמגזר העסקי העולמי, האקדמיה וגופים נוספים. ישראל היא מבחינת יצרני הרכב חבית חומר נפץ. מדינה שרוכשת כ-250 אלף מכוניות בשנה בממוצע, לעומת המדינות הערביות שמקיפות אותה שרוכשות הרבה יותר, שלא לדבר על העובדה שחלק מהמדינות הללו הן בעלות אחזקות ביצרני רכב.
ליצרני הרכב קשה לעכל את הפוליטיקה והדקויות של מי נגד מי ולכן מעדיפים לא להתערב בנושא. עד שלהי שנות השמונים המאוחרות חלק ניכר מיצרני הרכב, כמו ניסאן, טויוטה ומאזדה לא מכרו מכוניות בישראל בגלל החרם הערבי.
אבל – דעות פוליטיות הן רק צד אחד. כיום יצרני הרכב מסתכלים על שוק הרכב הישראלי בהתאם לשיוך הלאומי של היצרן ובהתאם להיקף השקעותיו במדינה. גם כשמנכ"ל מרצדס העולמית הביע דעה בנושא המלחמה, הוא לא שכח להדגיש את דאגתו לעובדי מרצדס בנץ במרכז הפיתוח הישראלי.
במאמר שפורסם בשבוע שעבר ב"קוריאה טיימס" עסק ביטא הכותב "חשש מפגיעה במכירות יונדאי מעבר לים והתפשטותה בתחומי המחקר והפיתוח". מחבר המאמר המסביר כי יונדאי היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל – ואם המלחמה תתפתח ותימשך זמן רב- מכירות יונדאי וקיה, שתופסות 30% מעוגת המכירות הישראלית, ייפגעו". בכתבה לא מצוטטים אנשי יונדאי ש"סירבו להגיב עקב רגישות מוגברת של הדברים" אך לפי בכיר בלשכת המסחר הקוריאנית "החברה עוקבת בזהירות אחר אפשרות לצמיחה של הסכסוך לקנה מידה גדול".
במאמר אף מובעת דאגה מפני פגיעה ביכולות המחקר והפיתוח של יונדאי העולמית עקב העובדה שישראל אינה רק שוק למכירת רכבים אלה גם מחקר ופיתוח של יונדאי. לפי ההשערה, יונדאי תרחיב נוכחות באיחוד האמירויות אם המכירות בישראל יחלשו - לאחר שהסכם סחר נחתם בין קוריאה ואיחוד האמירויות.
מעבר לכך, יצרני הרכב חוששים גם מחזרה של משבר הדלק של מלחמת יום כיפור, שבין לילה שינה את תעשיית הרכב העולמית לאחר שמחירי חבית דלק זינקו ותורים השתרכו מחוץ לתחנות דלק מלונדון ועד טורונטו. כעת ליצרני הרכב יש כבר - מכוניות חשמליות. אבל הפתרון הזה אינו נרחב. בארה"ב לדוגמה, מכוניות חשמליות לא תופסות אפילו 20% מעוגת המכירות ואם מחירי הדלק יעלו יצרני הרכב יצטרכו להשקיע בפיתוח של מכוניות חשמליות ש"ישכנעו את הבלתי משוכנעים". זוהי כבר תחזית עמומה והיצרניות מעדיפות לא לחשוב עליה אלא אם המלחמה תימשך לתוך 2024, אבל הדאגה כבר מנקרת בראשם.