בלעדי
מרצדס ופרארי דוהרות: היבוא הזעיר מזנק ב-35% לשיא של 3,414 מכוניות
הגדלת המכסה מ-20 ל-60 מכוניות לסוכן הביאה לפריחה ברכבי היוקרה, בעוד שוק היבוא הכולל צומח בצורה מתונה יותר. כך עולה מנתוני משרד התחבורה לשנת 2025
נתוני משרד התחבורה לשנת 2025 מצביעים על עלייה מסויימת במסירות של יבואני הרכב הוותיקים, זאת בעוד יבואנים אחרים רשמו זינוק מטאורי. הנתונים מתייחסים לרישומים של כלי רכב, כלומר לא נתוני יבוא (רכב נכנס לישראל), או מכירות (כסף המחליף ידיים בין מוכר ללקוח) אלא ברישום (כלומר רכב נרשם על שם לקוח). יש לציין כי נותר עוד שבוע עד לסוף השנה, אך לפי הערכות היקף הרישום בזמן שנותר אינו צפוי להיות משמעותי מכיוון שלקוחות יעדיפו לחכות לינואר לרישום "שנת מודל 2026".
מרצדס, פרארי ורולס רויס - היבוא לעשירים התפוצץ
המהלך של משרד התחבורה להגדלת היבוא הזעיר, שבמסגרתו הוגדלה מכסת היבוא המותרת באוגוסט האחרון, הביא לזינוק של 35% בהיקף הרישום של מכוניות ביבוא זעיר לישראל. בסך הכול- בשנה שעברה נרשמו בישראל 2,525 מכוניות ביבוא זעיר- השנה מדובר ב- 3,414 מכוניות – כלומר זינוק של 35% בהיקף היבוא הזעיר. לשם המחשה: בשנת 2023 יובאו לישראל 2,399 מכוניות ביבוא זעיר. רובן המכריע של מכוניות אלה הן מכוניות יוקרה.
שלושה ערוצי יבוא
כיום ניתן לייבא מכונית לישראל באחת משלוש דרכים: יבוא ישיר, כלומר מצב בו יבואן רכב רוכש את הרכב ישירות מיצרן הרכב ומוכר לצרכן; יבוא עקיף, כלומר מצב בו יבואן רכב רוכש את הרכב מ"דילר" של יצרן הרכב בחו"ל; ויבוא זעיר, כלומר מצב בו סוכן יבוא רכב רוכש מכוניות עבור לקוחות ספציפיים. בשונה מן היבואן העקיף (למשל אוטומקס שקרסה) – יבואן זעיר מוגבל בכמות המכוניות שביכולתו לייבא.
השנה שינה משרד התחבורה את המכסה כך שסוכני היבוא הזעיר כבר אינם מוגבלים לייבא עד 20 מכוניות בשנה, אלא 60 מכוניות בשנה. חשוב לציין שסוכני יבוא זעיר מתמחים באופן אקסקלוסיבי ביבוא של רכבי יוקרה, זאת מכיוון שבמכוניות עממיות לא קיים רווח אשר מצדיק את פעילותם. במשרד התחבורה הוצהר כי הגדלת היקפי היבוא הזעיר תייצר תחרות בשוק. בפועל, כפי שנחשף ב"כלכליסט" מאז שהגדלת היקף היבוא נכנסה לתוקף באוגוסט האחרון – עיקר הרישיונות החדשים שהנפיק משרד התחבורה היו לקדילאק, מרצדס, ב.מ.וו ומותגי יוקרה נוספים.
לצד הנתונים אודות היבוא הישיר – נתוני משרד התחבורה חושפים גם את היקפי היבוא העקיף לשנת 2025- השנה בה יבואנית הרכב העקיפה הגדולה בישראל- אוטומקס הוכרזה כחדלת פירעון. ולמרות העובדה שהיבואנית הגדולה בתחום חדלה לפעול, עדיין קיימת עלייה בהיקפי המכירות ביבוא עקיף. לפי נתוני משרד התחבורה בשנה הנוכחית (פחות שבוע) נרשמו 7,849 מכוניות ביבוא עקיף. בשנה שעברה נרשמו בישראל 5,773 מכוניות ביבוא עקיף. כלומר מדובר בעלייה נאה של 35%. לשם השוואה, בשנת 2023 יובאו לישראל ביבוא עקיף 6,211 רכבים.
לצד הנתונים המצביעים על זינוק בהיקף היבוא הזעיר והעקיף – נתוני משרד התחבורה מצביעים גם על עליות, אם כי מתונות יותר, בהיקפי היבוא הישיר. לפי נתוני משרד התחבורה בשנת 2024 נרשמו בישראל 310,894 מכוניות ביבוא ישיר (כלומר יבואן רכב רוכש ישירות מהיצרן). השנה מדובר ב-328,979 מכוניות. כלומר עלייה של 5%. יש להדגיש: נתוני משרד התחבורה מתייחסים לרישום של הרכב, כלומר מצב בו היבואן, יהא אשר יהא, רשם את הרכב על שם בעלות מסוימת - לקוח פרטי, או חברה, או סוחר רכב.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" זה מספר חודשים שיבואני הרכב נמצאים בעיצומו של בולמוס רישומים עצמיים של רכבים, כלומר רישום על שם סוחרים, עובדי היבואן וכיו"ב, מה שלעתים הופך את הצהרות היבואנים על "הצלחות במכירות", על "הדגם הנמכר ביותר" וכו' לכאלה שאינן מעוגנות בהכרח במציאות.






























