סגור
מפעל BYD
מפעל של BYD

מסלול עוקף סין: BYD מודיעה רשמית על מפעל ראשון באירופה

האיחוד האירופי מאיים להטיל מיסוי, והחברת הרכב הסינית מודיעה על הקמת מפעל בהונגריה במטרה לעקוף אותו; לפי הצהרתה, הוא ייצר אלפי מקומות עבודה

הקרב של יצרני הרכב הסינים על אירופה: לאחר שורה של איומים מכיוון האיחוד האירופי בהטלת מיסוי - הסינים עושים את מה שיצרני הרכב היפנים עשו בשנות השמונים והקוריאנים בשנות התשעים, ומקימים מפעלים בשוקי היעד כדי לעקוף את מכסות היבוא ומכסי המגן. כך, BYD מודיעה רשמית על הקמת מפעל ייצור אירופי ראשון בסגד, העיר השלישית בגודלה בהונגריה.
BYD אינה יצרנית הרכב הראשונה שמחזיקה במפעלי ייצור במדינה: הודות למדיניות סבסוד נדיבה מצד השלטונות ליצרני הרכב שמספקים מקומות עבודה, גם יצרנים נוספים כגון סוזוקי מחזיקה במפעלים במדינה. מסיבה זו, שלא במפתיע הצהרתה של BYD על המהלך מציינת כי המפעל שיוקם בשלבים ייצר אלפי מקומות עבודה.
BYD עצמה אינה מפרטת אילו דגמים ייוצרו במפעל שהקמתו תחל בשנה הבאה אך כן ממחישה בפרסומיה כי הוא מיועד לאפשר לה להתמודד על השוק האירופי. לפי הצהרת היצרנית כיום היא משווקת ב-19 מדינות אירופיות וההיצע שלה כולל חמישה דגמים כיום. בשנה הבאה יתווספו אליהם עוד שלושה דגמים.
להקמה של מפעל BYD באירופה עשויה להיות השפעה משמעותית על שוק הרכב הישראלי: כיום לסין אין הסכם סחר עם ישראל באופן שמבטל את תשלום המכס בסך 7% וככל הנראה לנוכח המלחמה המגעים בנושא נעצרו. למדינות הגוש האירופי יש הסכם סחר כזה, אבל לא כל מכונית חשמלית יכולה להיכלל בו בגלל שברכבים שהסוללה שלהם מיוצרת בסין וערכה עולה על אחוז מסוים מתוך ערך הרכב, אזי רכב זה נחשב כאילו יוצר בסין. אבל סביר להניח ש-BYD שנאבקת בימים אלה במכסים של האיחוד האירופי מודעת לכך היטב ותפעל ליצור מצב בו הרכב נחשב מבחינת הרשויות ל"מיוצר באירופה".
מעבר לכך, נושא השינוע הימי מהמזרח הרחוק הפך בשלושת החודשים האחרונים ליקר ובעייתי בגלל איומי החות'ים על נתיבי השייט בים האדום ולעת עתה לא ברור כמה זמן יידרש לחברות הספנות להוריד תעריפים. הובלה של כלי רכב מהונגריה לשוקי היעד אורכת פחות מרבע מהזמן הנדרש להשטה מסין.