סגור

פרויקט מיוחד
מ-BYD ועד וויה: כל מותגי הרכב הסינים שפועלים כיום בישראל

מי המותג הסיני שקיים על הנייר אבל נעלם מעל פני השטח, איזה יצרן מייבא ארצה רק מכוניות עם מנוע בעירה פנימית, איזה יצרנים סיניים צפויים להיכנס ארצה בקרוב ואיזו סינית הכי נמכרת בישראל? כלכליסט עם כל הפרטים על הסיניים שכובשים את שוק הרכב הישראלי

אקספנג: הוקמה על ידי צמד בכירים לשעבר ב־GAC שהחליטו להשיק מכונית משלהם
מתי נוסדה: 2014
החברה־האם: אקספנג
יבואן בישראל: קרסו
בשליטת: משפחת קרסו
מחיר הדגם הנפוץ: טרם נקבע
מכירות בישראל בשנת 2023: 0
בענף הרכב הסיני ללא מעט בכירים יש חלום להקים יצרנית רכב, וחלק גדול מהם גם מגשים אותו. אקספנג הוקמה על ידי צמד בכירים לשעבר ב־GAC שהחליטו שהגיע הזמן להשיק מכונית משלהם. הדגם הראשון שלהם יצא ב־2018 וכיום למותג יש כבר חמישה דגמים. חדירתה של אקספנג לאירופה לוותה בהצהרות על שיווק ישיר ללקוחות, כלומר ללא מתווכים. אקספנג, שניסתה להיכנס לישראל בשנתיים האחרונות, הבינה שכך זה לא עובד בארץ, ושנדרש יבואן רכב שיגזור קופון על הדרך.
22 צפייה בגלריה
 אקספנג
 אקספנג
אקספנג
(צילום: יצרן)
אורה: מיועדת לעירוניים חובבי עיצוב
מתי נוסדה: 2018
החברה־האם: גרייט וול
יבואן בישראל: כלמוביל
בבעלות: משפחת חרל"פ
מחיר הדגם הנפוץ: 138 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 710
אורה היא שחקנית חדשה בשוק, שחוגגת השנה חמש שנים להיווסדה. היא למעשה מותג החוסה תחת כנפי GWM, שמכוניות מתוצרתה יובאו ארצה בעבר תחת חברת המזרח. אבל ORA, חטיבת הרכב החשמלי של גרייט וול, מיועדת לצרכנים מזן שונה: עירוניים וחובבי עיצוב, כפי שמתבטא היטב במכוניותיה.
22 צפייה בגלריה
אורה
אורה
אורה
(צילום: טל סער)
Eveasy: שימוש בידע מערבי כדי לייצר מוצר סיני
מתי נוסדה: 2015
החברה־האם: רנו וג'יאנגלינג
יבואן בישראל: קרסו
בשליטת: משפחת קרסו
מחיר הדגם הנפוץ: 160 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 179
הסיפור של EVEASY הוא מעט מורכב וכולל שימוש בידע מערבי כדי לייצר מוצר סיני. ג'יאנגלינג הסינית נחשבת לאחת מיצרניות הרכב הוותיקות במדינה עם עבר שמתחיל אי שם ב־1947 בייצור של ציוד חקלאי, אבל כדי להיכנס לשוק הרכב, ג'יאנגלינג היתה זקוקה ליצרנית מערבית בעלת ניסיון.
כך בשנת 2015 נוסדה JMEV, חברה משותפת לרנו ולג'יאנגלינג, שמחצית ממניותיה מוחזקות על ידי רנו מאז שנת 2019. אלא שבשוק הרכב הסיני הדרישות למכונית משפחתית הן שונות, והן בעיקר נוגעות למרווח פנימי מכובד מאחור, מתוך כבוד לבני משפחה מבוגרים. וכך נוצרה המכונית החשמלית של JMEC, שהוצגה בשנת 2021 בסין תחת השם "יי". באירופה הדגם הזה נקרא EVEASY "לימו" ומשמש בעיקר לשירותי שיתוף רכב (קאר שייר) שמפעילה רנו.
22 צפייה בגלריה
EVEASY אין עוד מכונית חשמלית כזו
EVEASY אין עוד מכונית חשמלית כזו
EVEASY
(צילום: יצרן)
Aiways: היצרנית נכנסה לקשיים, אך השיווק בישראל ממשיך
מתי נוסדה: 2017
החברה־האם: AIWAYS
יבואן בישראל: אוטו חן
בבעלות: משפחת בליליוס
מחיר הדגם הנפוץ: 177 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 369
AIWAYS הוקמה ב־2017 על ידי פו שיאנג וגארי גו, שני שמות בעלי ותק וניסיון בקרב יצרני רכב מערביים. ב־2019 הוצג הדגם הראשון של היצרנית ששווק גם בישראל – ה־U5.
בשונה מלא מעט יצרני רכב סיניים אחרים, ב־AIWAYS התגאו כבר אז בשימוש בטכנולוגיות וספקים מערביים. ב־2021 הציגה היצרנית רכב חשמלי נוסף — U6 — שהוא מעין גרסת קופה של ה־U5. אך בשנה שעברה, במהלך מלחמת המחירים בין יצרני הרכב הסיניים, נפוצו פרסומים רבים על אודות קשיים שאליהם נקלעה היצרנית, חוסר יכולת לשלם משכורות לעובדים, סוכנויות סגורות ועמדות שירות ריקות. השיווק בישראל עודנו מתקיים אך מספר המסירות צומצם. משרד התחבורה הדגיש בפני "כלכליסט" שהוא דרש מהיבואנית להכין מלאי של חלפים למקרה של קריסת היצרנית. ביוני האחרון דווח בתקשורת הסינית על קריסת עסקה שנועדה לאפשר את מכירתה.
22 צפייה בגלריה
 Aiways
 Aiways
Aiways
(צילום: יצרן)
MG: המותג הסיני הנמכר ביותר באירופה
מתי נוסדה: 2006
החברה־האם: SAIC
יבואן בישראל: לובינסקי
בבעלות: משפחת מנור
מחיר הדגם הנפוץ: 189 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 3,826
MG היתה חברה בריטית שנקלעה לקשיים וב־2005 המותג ופעילות ייצורו נרכשו על ידי ננג'ינג הסינית. ננג'ינג נרכשה על ידי SAIC והחל מ־2010 זו הפכה לבעלת המותג MG באופן רשמי. באותה תקופה דווקא בעלות על שם עם ניחוח בריטי היתה טובה מאוד ל־SAIC: הסינים נהרו אחרי כל מה שהריח מערבי וטרם פיתחו גאווה לאומית. MG היא כיום המותג הסיני הנמכר ביותר באירופה.
22 צפייה בגלריה
MG SZ רכב שטח
MG SZ רכב שטח
MG
(צילום: עמית שעל)
WEY: לא רק חשמליות, בישראל מיובאים גם רכבי פלאג אין הייבריד
מתי נוסדה: 2016
החברה־האם: GWM
יבואן בישראל: סמלת
בבעלות: מיכאל לוי
מחיר הדגם הנפוץ: 240 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 337
יצרני הרכב הסיניים אוהבים לפזר את הביצים בכמה שיותר סלים, ו־WEY היא דוגמה מצוינת לכך. בעוד שזיכיון אורה העממית הלך לכלמוביל, חטיבת היוקרה החשמלית של גרייט וול, WEY או "פיניין" בסינית, מיובאת דווקא על ידי סמלת, המייבאת לארץ, בין היתר, גם את פיאט וסובארו.
בניגוד ליצרני הרכב המערביים, שלא ממהרים להציג מותגים חדשים, WEY הוא מותג שהמכוניות שלו מבוססות בעצמן במידה מסוימת על מכלולים של HAVAL שבעצמה מהווה חלק מגרייט וול. WEY עצמה הוצגה ב־2016 ושמה עושה כבוד לשמו הפרטי של מייסד גרייט וול. שמות הדגמים של WEY מבוססים על משקאות חמים, החל בקופי וכלה בלאטה, שמות שמתאימים גם לצרכן המערבי.
נקודה חשובה נוספת היא שבעוד רוב יצרני הרכב הסיניים משווקים בישראל מכוניות חשמליות, ל־WEY יש רכבי פלאג אין הייבריד.
22 צפייה בגלריה
 WEY
 WEY
WEY
(צילום: טל סער)
הונגצ'י: הילת היוקרה הסינית
מתי נוסדה: 1958
החברה־האם: FAW
יבואן בישראל: סמלת
בבעלות: מיכאל לוי
מחיר הדגם הנפוץ: 370 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 80
ב־1958 יוצרה הונגצ'י CA72, מכונית שרד גסה למדי ועטורת כרום, שיועדה לשמש את בכירי הממשל הסיני. מכוניות הונגצ'י נהנו מאז ומתמיד מהילה יוקרתית בסין שנוצרה במשך עשרות שנים למראה של מכונית ממשלתית מתקרבת. הונגצ'י עצמה היא חלק מתאגיד FAW וכיום היא מייצרת בעיקר דגמי יוקרה, חלקם חשמליים. בישראל משווק דגם אחד של היצרנית.
22 צפייה בגלריה
הונגצ'י EHS 9 אקסקלוסיב
הונגצ'י EHS 9 אקסקלוסיב
הונגצ'י EHS 9 אקסקלוסיב
( צילום: דור מנואל)
NIO: תיובא מניאו נורבגיה ולא ישירות מהיצרנית
מתי נוסדה: 2014
החברה־האם: ניאו
יבואן בישראל: דלק מוטורס
בשליטת: גיל אגמון
מחיר הדגם הנפוץ: טרם נקבע
מכירות בישראל בשנת 2023: 0
ל־NIO יש מעמד מיוחד בשוק הרכב הישראלי מכיוון שהמכוניות שלה יובאו בחודשים הקרובים ביבוא עקיף על ידי יבואנית רכב ותיקה: דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד. את המכוניות של ניאו תרכוש דלק מוטורס מהסוכן של ניאו בנורבגיה ולא ישירות מהיצרנית.
ניאו עצמה הוקמה בשנת 2016 והיא נחשבת למותג פרימיום, אבל מעבר לכך מדובר במותג חדשני: ניאו היתה אחת היצרניות הסיניות הראשונות שהטמיעו במכוניות שלהן טכנולוגיית החלפת סוללה (למי שזוכר את בטר פלייס), שהפכה השנה למאפיין שמעניק לרוכשי מכוניות בסין הטבת מס. ההיצע הנוכחי של ניאו כולל שבעה דגמים שרובם ממוצבים אי שם מעל טסלה, אבל המותג היותר מעניין של ניאו עדיין אינו קיים — ניאו הצהירה כמה פעמים על השקת מותג חדש שיקרא "פיירפליי", שייצר מכוניות עממיות וככל הנראה ישווק גם באירופה.
WM Motor: ייבוא של 50 מכוניות לישראל אחרי שהחברה כבר לא הייתה קיימת בסין
מתי נוסדה: 2015
החברה־האם: WM MOTOR
יבואן בישראל: מכשירי תנועה
בבעלות: צבי נטע
מחיר הדגם הנפוץ: טרם נקבע
מכירות בישראל בשנת 2023: 4
לפני כמה שבועות הופיעו בתקשורת הסינית דיווחים לפיהם יצרנית הרכב WM MOTOR ייצאה משלוח של 50 מכוניות לישראל. הודעה זו הפתיעה במיוחד את השוק המקומי, ואפילו את הסיני, כי עד אז WM נחשבה ליצרנית שכבר אינה קיימת. החברה הוקמה ב־2015 על ידי בכיר לשעבר בג'ילי והחלה לייצר מכוניות בפועל בשנת 2018.
בשלהי 2022 החלו להופיע בסין פרסומים על אודות קשיים תזרימיים שאליהם נקלעה היצרנית, ובמחצית הראשונה של 2023 דיווחו אמצעי תקשורת בסין על סגירה של סוכנויות ואי־מתן שירות לקוחות. לאחר מכן הדיווחים על אודות היצרנית נפסקו. עם זאת, עובדתית מכוניות מתוצרתה נמצאות בדרך לארץ ויותר מכך: עסקה למכירת השליטה בזיכיון לידי מכשירי תנועה תמורת 40 מיליון שקל יצאה לדרך החודש.
22 צפייה בגלריה
 WM Motor
 WM Motor
WM Motor
(צילום: יצרן)
וויה : חטיבה יוקרתית חדשה של מותג ותיק
מתי נוסדה: 2020
החברה־האם: דונגפנג
יבואן בישראל: מטרו
בבעלות: גדי אבירם
מחיר הדגם הנפוץ: 400 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 118
הקלות שבה יצרני הרכב הסיניים ממציאים מותגים ומשווקים אותם בסין מרשימה וממחישה עד כמה הם תופסים את המוצרים שלהם באופן שונה מישראלים. האתגר הגדול ביותר שניצב בפני יבואן רכב ישראלי הוא להמחיש לרוכשים שלמותג שלו יש "גב יציב", למקרה שיהיה צורך בהספקת חלקי חילוף למשל.
האתגר שניצב בפני הסינים הוא אחר, והוא לשכנע את הלקוחות שמדובר במותג הכי חדש שיש — וטוב שבעבר הם כלל לא הכירו אותו. וויה (VOYAH) היא דוגמה מצוינת: דוגנפנג, מיצרניות הרכב הוותיקות בסין, הציגה את וויה בספטמבר 2020 כחטיבת הרכב החשמלי היוקרתית שלה.
בדומה לעוד לא מעט "יצרני על" סיניים אחרים, גם לדונגפנג יש חטיבות רכב נוספות — חטיבות יוקרה וחטיבות רכב חשמלי — אבל זה לא מנע מדונגפנג להציג כעבור חודשיים בלבד לאחר ההשקה את ה־FREE, רכב הכביש־שטח החשמלי הראשון של היצרנית והיחיד שמשווק בישראל.
החברה מייצרת גם מיניוואן אך הוא משווק רק בסין.
22 צפייה בגלריה
 וויה
 וויה
וויה
(צילום: יצרן)
Seres: מייצור מוצרי צריכה לבית לייצור חלקי רכב
מתי נוסדה: 2016
החברה־האם: סוקון
יבואן בישראל: טלקאר
בבעלות: רמי אונגר
מחיר הדגם הנפוץ: 150 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 629
קבוצת צ'ונקינג הוקמה בשנת 1986 על ידי ז'יאנג שינהאי והתמחתה בייצור מוצרי צריכה לבית. כאשר הקבוצת ראתה שייצור המוצרים לבית הצליח, היא החליטה להיכנס גם לתחום של ייצור של חלקי רכב. שלא במפתיע, עם חלקי הרכב הגיע התיאבון לדבר האמיתי — ייצור רכב שלם.
וכך, החלה הקבוצה לייצר אופנועים ורכבים מסחריים. בהמשך שונה שם החברה ל"סוקון" וב־2016 היא החלה להיסחר בבורסה בשנגחאי. ב־2022 שונה שמה של הקבוצה כולה ל־SERES. בתוך כל פעילותה של הקבוצה, מתקיים גם מותג רכב חשמלי ספציפי ששמו הוא SERES – כשמה של החברה־האם.
במקרה של מותג הרכב SERES, הסיפור אפילו עוד יותר מורכב: לקבוצת סוקון היתה חטיבת רכב אשר הוקמה בשנת 2016 בקליפורניה תחת השם SF מוטורס. SF מוטורס פיתחה מכונית חשמלית שיועדה לשוק האמריקאי, אך היא נסוגה מהתוכנית. הידע שנצבר בחטיבה זאת משמש את SERES לייצור של דגמיה מאז שנת 2019.
22 צפייה בגלריה
 Seres
 Seres
Seres
(צילום: יצרן)
BYD: המכונית הסינית הנמכרת בישראל
מתי נוסדה: 2003
החברה־האם: BYD
יבואן בישראל: שלמה מוטורס
בבעלות: משפחת שמלצר ואלייד
מחיר הדגם הנפוץ: 166 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 12,169
BYD אוטו היא המכונית הסינית הנמכרת בישראל, וגם המכונית החשמלית הנמכרת בישראל. BYD עצמה נוסדה בשנת 1995 לאחר שהחברה־האם BYD רכשה יצרנית רכב סינית ששמה היה קינצ'אן. BYD החלה את דרכה כמו יצרני רכב סיניים רבים בייצור של מכוניות שגרתיות למדי ובעלות מנועי בעירה פנימית, אבל בעשור הקודם BYD חזתה את הנולד, במיוחד בכל הקשור לשוק הרכב הסיני, והחלה לייצר רכבי פלאג אין הייבריד בשנת 2008.
בשנת 2020 החלה BYD בתהליכי חדירה לשוק הרכב האירופי וב־2022 הודיעה כי היא מוותרת לחלוטין על ייצור של רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית בלבד. במחציתההראשונה של 2022 הפכה BYD ליצרנית הגדולה ביותר בעולם של רכבים ירוקים (רכבים חשמליים ורכבי פלאג אין הייבריד). כיום BYD מחזיקה בתקינה אירופית למכוניותיה.
22 צפייה בגלריה
 BYD
 BYD
BYD
(צילום: יצרן)
זיקר: יצרנית גדולה וותיקה ששואפת לנגוס באופן משמעותי בשוק הרכב האירופי
מתי נוסדה: 2021
החברה־האם: ג'ילי
יבואן בישראל: גיאו מוביליטי
בבעלות: ג'ורג' חורש
מחיר הדגם הנפוץ: טרם נקבע
מכירות בישראל בשנת 2023: 0
משמעות השם זיקר היא "קריפטון קיצוני", אבל על המוצר אפשר לצחוק הרבה פחות. זיקר הוא אחד המותגים שממחישים את רצונה של יצרנית רכב סינית גדולה וותיקה לנגוס באופן משמעותי בשוק הרכב האירופי. לפי פרסומים ברחבי העולם, זה אכן מצליח לה. זיקר עצמה היא מותג יחסית חדש. היא הוקמה ב־2021 בעיצומה של מלחמת ניאו־טסלה, והדגם הראשון שלה שיקף היטב את שאיפות היצרנית ומוצב ישירות מול טסלה 3.
זיקר היא אחת היצרניות הסיניות הבולטות העושות שימוש בטכנולוגיה של מובילאיי, אך הדגם החשוב ביותר שלה הוא ה־X — רכב כביש־שטח שתוכנן ועוצב כך שיתאים הרבה יותר ללקוחות אירופים.
יתרון משמעותי נוסף הוא שהחברה משתמשת בידע שנצבר על ידי מותגים מערביים שבבעלותה של החברה־האם ג'ילי - סמארט ו־וולוו.
השיווק בישראל טרם החל.
22 צפייה בגלריה
זיקר
זיקר
זיקר
(צילום: יצרן)
ג'יאומטרי: הסינית השנייה בהיקף המכירות בארץ
מתי נוסדה: 2019
החברה־האם: ג'ילי
יבואן בישראל: גיאו מוביליטי
בבעלות: ג'ורג' חורש
מחיר הדגם הנפוץ: 153 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 5,581
ג'יאומטרי היא עוד מותג שהוא חלק ממטריית רכבי האנרגיה החדשה של ג'ילי. היא הוקמה ב־2019, ובמרץ האחרון החליטה ג'ילי שלנוכח המספר הגדל והולך של מותגים חשמליים, ג'יאומטרי תמוצב כמותג החשמלי ה"בסיסי". ג'יאומטרי משווקת בישראל דגם אחד, ה־C החשמלי, ואיתו הפכה לסינית השנייה בהיקף המכירות בארץ.
22 צפייה בגלריה
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C
מבחן רכב ג'ילי ג'יאומטרי C
ג'ילי ג'יאומטרי C
(צילום: טל סער)
JAC: ממשאיות לרכבים חשמליים
מתי נוסדה: 1964
החברה־האם: JAC
יבואן בישראל: מכשירי תנועה
בבעלות: צבי נטע
מחיר הדגם הנפוץ: 142 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 140
JAC היא אחת מיצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. החברה הוקמה ב־1964 והתמחתה במשאיות. במהלך השנים, JAC ייצרה מכוניות עבור יצרני רכב מערביים במסגרת שיתופי פעולה, עד שעברה לדגמים סיניים "טהורים" בהמשך. מתוך עשרות דגמים ש־JAC מייצרת כיום, הדגמים הרלבנטיים לשוק הישראלי הם כמובן החשמליים.
22 צפייה בגלריה
 JAC
 JAC
JAC
(צילום: יצרן)
GAC: היצרנית שנעלמה
מתי נוסדה: 1955
החברה־האם: GAC
יבואן בישראל: גיאו מוביליטי
בבעלות: ג'ורג' חורש
מחיר הדגם הנפוץ: אינו משווק בישראל
מכירות בישראל בשנת 2023: 0
GAC היא הדוגמה שעליה לא אוהבים לדבר, כי היתה לה סוכנות בישראל, היא שיווקה מכוניות בישראל, הזיכיון שלה עדיין קיים בישראל, אבל היא נעלמה, לפחות עד להודעה חדשה, בגלל חוסר התאמה של המוצר לשוק הישראלי. GAC עצמה הוקמה ב־1958 על ידי הממשל הסיני ונחשבת כיום לאחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות בסין. כמו מותגים סינים אחרים, גם ל־GAC יש לא מעט תתי־מותגים, החל ב־AION וכלה בהייקאן. נכון להיום, GAC אינה פעילה בארץ, אם כי מכוניות מתוצרתה עדיין נוסעות בכבישי ישראל.
22 צפייה בגלריה
GAC EMKOO
GAC EMKOO
GAC EMKOO
(צילום: GAC)
לינק אנד קו: המותג הסיני השני בהיקף המכירות באירופה
מתי נוסדה: 2016
החברה־האם: ג'ילי, וולוו
יבואן בישראל: חברת מאיר
בבעלות: משפחת קז ומשפחת שחר
מחיר הדגם הנפוץ: 230 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 335
בעשור הקודם יצאה ג'ילי למסע רכישות מתוך הבנה שמתישהו בעתיד פורטפוליו המוצרים שלה יצליח. היא מחזיקה כיום בנתחים מוולוו, לוטוס, סמארט ועוד. ב־2017 השיקה עם וולוו את לינק אנד קו, מותג רכב שנועד לשיווק באירופה. ונכון לחודש יולי, לינק אנד קו הוא המותג הסיני השני בהיקף המכירות ביבשת אחרי MG.
22 צפייה בגלריה
 לינק אנד קו
 לינק אנד קו
לינק אנד קו
(צילום: טל סער)
ליפמוטור: הבטיחה תקינה אירופית, עד כה זה לא קרה
מתי נוסדה: 2015
החברה־האם: ליפמוטור
יבואן בישראל: מטרו
בבעלות: גדי אבירם
מחיר הדגם הנפוץ: 150 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 408
במונחי תעשיית הרכב הסינית, ליפמוטור נמצאת במקום טוב באמצע מבחינת ותק — היא עוד לא חגגה עשור, אבל כבר חלפו יותר מחמש שנים מאז נוסדה.
ליפמוטור נוסדה בשנת 2015 על ידי פו לי קוואן וז'האו ג'יאנגמינג, אך הציגה את מכוניתה הראשונה כאב־טיפוס בתערוכת הרכב בגואנגז'ו בשנת 2017. באותה שנה ליפמוטור גם החלה בהקמתו של מפעל שייצר את מכוניותיה. אך ה"דחיפה" המשמעותית הגיעה ב־2020 לאחר הכרזה על ברית אסטרטגית עם FAW הסינית לפיתוח רכב חשמלי. באותה שנה הושק ליפמוטור T03 שהוא הדגם היחיד של ליפמוטור שמשווק בישראל. דגם זה מיובא ארצה במסגרת מה שמכונה "סדרות קטנות", היתר לייבא עד 400 יחידות ממנו בשנה. ליפמוטור הבטיחה בעבר שלדגם זה תהיה תקינה אירופית, מה שיאפשר מכירה נרחבת יותר בישראל - אך עד כה זה לא קרה.
22 צפייה בגלריה
מבחן רכב ליפמוטור טי 3 וידאו
מבחן רכב ליפמוטור טי 3 וידאו
ליפמוטור T03
(צילום: דור מנואל)
מקסוס: שריד מהתקופה הקולוניאליסטית של היצרנים הסיניים
מתי נוסדה: 2011
החברה־האם: SAIC
יבואן בישראל: צ'יינה מוטורס
בבעלות: יצחק קויפמן
מחיר הדגם הנפוץ: 237 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 228
גם מקסוס, בדומה ל־MG, היא חברה־בת של SAIC. גם היא למעשה שריד מהתקופה הקולוניאליסטית של יצרני הרכב הסיניים: קבוצת LDV, ראשי תיבות של Leyland daf vans הבריטית, פעלה עד קריסתה בשנת 2008. בשנת 2010 היא נרכשה על ידי SAIC. הדגמים המיובאים לישראל הם חשמליים אך בסין קיימות גם גרסאות בעלות מנועי בעירה פנימית.
22 צפייה בגלריה
 מקסוס
 מקסוס
מקסוס
(צילום: יצרן)
Neta: עוד אין תקינה אירופית - השיווק בישראל טרם החל
מתי נוסדה: 2014
החברה־האם: הוזון
יבואן בישראל: אוטו חן
בבעלות: משפחת בליליוס
מחיר הדגם הנפוץ: טרם נקבע
מכירות בישראל בשנת 2023: 0
במקרה של NETA, מי שעומד מאחורי היצרנית היא למעשה HOZON הסינית שנוסדה בשנת 2014. NETA עצמה החלה לייצר מכוניות ומייצרת כיום ארבעה דגמים שהמידע על אודותיהם דליל. לפי היצרנית, בשנה הבאה למכוניותיה יהיו אישורי תקינה אירופית.
השיווק בישראל טרם החל.
22 צפייה בגלריה
 Neta
 Neta
Neta
(צילום: יצרן)
סקאיוול: הדגם הוא היחיד שמיוצר תחת שם זה והיחיד שמיובא לישראל
מתי נוסדה: 2017
החברה־האם: סקאיוורת'
יבואן בישראל: קבוצת כדורי
בבעלות: משפחת כדורי
מחיר הדגם הנפוץ: 210 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 540
סקאיוורת' אוטו המוכרת בישראל כסקאיוול הוקמה ב־2017. החברה־האם הוקמה בשנת 1988 ועם השנים נכנסה גם לפעילות בתחום התחבורה הציבורית, אבל על המכונית החשמלית הראשונה שלה הכריזה רק ב־2017. נכון להיום, הדגם סקאיוול הוא היחיד שמיוצר תחת שם זה והיחיד שמיובא לישראל.
22 צפייה בגלריה
רכב חשמלי סיני סקאיוול Skywell ET5 LUXURY
רכב חשמלי סיני סקאיוול Skywell ET5 LUXURY
סקאיוול
(צילום: אוראל כהן)
פורת'ינג: השיווק הרשמי בארץ טרם החל
מתי נוסדה: 2001
החברה־האם: דונגפנג
יבואן בישראל: UMI
בבעלות: משפחות עיני ודנון
מחיר הדגם הנפוץ: טרם החל שיווק
מכירות בישראל בשנת 2023: 8
פורת'ינג הוקמה כתת־חטיבה של דונגפנג תחת השם "דונגפנג פנגשינג", רק שלאוזניים מערביות השם "פנגשינג" עשוי להישמע זר, ולכן הדגם הראשון של היצרנית נקרא FRIDAY. בסין מדובר בדגם שמשווק גם עם מנוע בנזין אך המכוניות הבודדות שהגיעו ארצה באמצעות UMI הן חשמליות. השיווק הרשמי של מכוניות פורת'ינג בארץ טרם החל.
22 צפייה בגלריה
 פורת'ינג
 פורת'ינג
פורת'ינג
(צילום: יצרן)
Chery: המותג הסיני היחיד שכל מכירותיו בישראל של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית
מתי נוסדה: 1997
החברה־האם: צ'רי
יבואן בישראל: קרסו
בשליטת: משפחת קרסו
מחיר הדגם הנפוץ: 160 אלף שקל
מכירות בישראל בשנת 2023: 9,820
צ'רי, אחת מיצרניות הרכב הגדולות ביותר בסין, הוקמה ב־1997 על ידי הממשל הסיני והיא המותג הסיני היחיד שכל מכירותיו בישראל הן של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית - לא חשמליות. היא גם אחת היצרניות היחידות שהצליחו לחדור לשווקים מחוץ לסין עם מכוניות שלא היו קדמת הטכנולוגיה. כיום מכוניות צ'רי משווקות בברזיל, מצרים, מלזיה, מיאנמר, טורקיה, ונצואלה וישראל.
22 צפייה בגלריה
רכב Chery Ant
רכב Chery Ant
Chery Ant
(צילום: יצרן)