סגור
רכב אורה פאנקי קאט
אורה פאנקי קאט. הוצגה גרסה מוזלת (צילום: נתן וויל)

ביי ביי פלאג־אין: מה שצפוי בשוק הרכב ב-2024

זינוק מס הקנייה בינואר, מחסור בעמדות טעינה והגרעין הקשה של צרכני הבנזין צפויים לחתוך במסירת מכוניות חשמליות; רכבי פלאג־אין הייבריד יהפכו לבלתי משתלמים בעליל, וכבר רואים את הסוף; והסינים יצטרכו להזיע יותר כדי למכור; "כלכליסט" ממפה את המגמות המסתמנות ב־2024

שנת 2024 נמצאת במרחק שלושה שבועות בלבד וענף הרכב הישראלי מתמודד עם אחת התקופות המאתגרות: מס הקנייה על החשמליות יזנק בינואר מ־20% ל־35%. עלויות ההובלה הימית מזנקות גם הן בגלל איומי החות'ים, גם יבואנים שאינם מייבאים מכוניות חשמליות בהיקף נרחב נאלצו להעלות מחירים, ומלחמת “חרבות ברזל” גם היא לא מוסיפה ודאות לשוק. לנוכח כל אלה, גם לטובים שבאנליסטים אין תשובות לשאלה אילו מגמות יאפיינו את שוק הרכב המקומי בשנה הקרובה. אבל דבר אחד ברור: יציבות הביקוש למכוניות חדשות. שיעור הגידול הטבעי באוכלוסייה והיעדר תחבורה ציבורית ראויה מבטיחים שגם ב־2024 הישראלים ינהרו לסוכנויות. אז מה בכל זאת אפשר לצפות מהענף ב־2024?

אתגר החשמל

השנתיים האחרונות היו שנות הפריצה של הרכב החשמלי בישראל, אבל לא בטוח שקצב המכירות שלהן יישאר גבוה ב־2024. לפני כמה שבועות הורמו לא מעט גבות בארה"ב אחרי שהתגלה שלמרות תוכניתו השאפתנית של הנשיא ביידן לתמרץ רכישת מכוניות חשמליות, האמריקאים כבר לא נוהרים להתחבר לתקע. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שחובבי החדשנות כבר רכשו את חלקם, כלומר מי שמתייחסים למכונית כסמארטפון על גלגלים מיהרו לרכוש, אבל מי שמתייחסים למכונית כאל אמצעי תחבורה שצריך לנסוע בלי לחכות שעות לטעינה – עדיין מעדיפים בנזין.

3 צפייה בגלריה
רכב אאודי חשמלי ב עמדת טעינה ביתית
רכב אאודי חשמלי ב עמדת טעינה ביתית
רכב חשמלי בעמדת טעינה ביתית. עדיין חזון נפרץ
(צילום: עמית שעל)

מגמה דומה מסתמנת בישראל. גורמים בענף הרכב טוענים שעיקר הרוכשים הראשונים היו "רוכשי הסמארטפון", כלומר ישראלים שהפרוטה מצויה בכיסם. הם רכשו מכוניות חשמליות שעולות מעל 300 אלף שקל. אחריהם בשנת 2022 הגיע "דור הטסלה", כלומר ישראלים שקיבלו הזדמנות לרכוש מכונית חשמלית ייחודית ומדליקה במחיר של כ־200 אלף שקל. 2023 מוגדרת על ידי הענף כ"שנה הסינית", השנה שבה הגיעו החשמליות העממיות באמת, אלה שעולות כ־150 אלף שקל. אבל כעת הענף ניצב בפני מציאות חדשה: מס הקנייה על החשמליות יזנק בינואר בשיעור חד מאוד, היקף ההשקעה בהקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי נחתך בגלל המלחמה, וכפי שנחשף ב"כלכליסט", מחירי הביטוח לרכב חשמלי זינקו בשיעור שהופך את הקיזוז על הבנזין לפחות כדאי.
מעבר לכל אלה, קיימת בעיית תשתית: גורמים בענף הטעינה מציינים שכיום קיים צוואר בקבוק בעייתי בהתקנות של עמדות טעינה פרטיות. לישראלים שיש בבעלותם בית פרטי אין בעיה להתקין עמדת טעינה אישית. לישראלים ששייכים לעשירונים העליונים וגרים בבתים משותפים בשווי גבוה גם אין בעיה, אך שכבה זו הולכת ומתמצה, ומי שנותר הוא מעמד הביניים, שאינו מביע עניין ברכישת המכונית כגאדג'ט אלא רק כאמצעי תחבורה שחוסך כסף. רוכשים אלה מעוניינים בתכונה הבסיסית של כל מכונית: היכולת לקום בבוקר, להניע ולנסוע. אך היעדר עמדת טעינה זמינה הוא גורם מרתיע.
בשנים עברו ליבואני הרכב היה קל למכור מכוניות חשמליות לרוכשים שלא ממש הבינו את הצורך בעמדת טעינה, כעת כבר קיימת בציבור מודעות לכך.
מלבד זאת, לדברי גורמים בענף הרכב, דווקא בזמן המלחמה התחדד אצל הרוכשים הצורך "להניע ולברוח", כלומר להחזיק מכונית שלא תצטרך טעינה ממושכת בבית, לא תצטרך לבלות שעה בעמדת טעינה מהירה תחת איום טילים, ותוכל פשוט להכיל משפחה במנוסה. בהיבט זה ייקח זמן עד שהלקוחות ישכחו את המלחמה.

הסוף של הפלאג־אין

סוגיה נוספת נוגעת לרכבי פלאג־אין הייבריד, רכבים שמצוידים במנוע בעירה פנימית, מנוע חשמלי וסוללה שניתנת לטעינה של כמה שעות. טווח הנסיעה של רכבים אלה הוא כמה עשרות קילומטרים בכוח חשמל לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה, ומס הקנייה המוטל עליהם הוא 55%. על הרכבים האלה יש הטבת שווי שימוש למחזיקי רכב צמוד, ומס הקנייה עליהם יזנק בקרוב ל־83%, התייקרות מסיבית שתהפוך את יבואם ללא כדאי מכיוון שיבואני הרכב יתמקדו ביבוא של מכוניות חשמליות.

3 צפייה בגלריה
רכב קופרה פורמנטור פלאג אין הייבריד
רכב קופרה פורמנטור פלאג אין הייבריד
קופרה פורמנטור, רכב פלאג־אין הייבריד. מס הקנייה יזנק ל־85%
(צילום: טל סער)

לפי הערכות בענף הרכב, רכבי הפלאג־אין הייבריד שישוחררו ממכס בשבועות הקרובים יהיו מבשרי הסוף. מאחר שמדובר בטכנולוגיה מורכבת מאוד, ומחירו של רכב פלאג־אין הייבריד קרוב מתמיד למחיר רכב חשמלי, היבוא של רכבים כאלה יוגבל בעיקר למותגי יוקרה, שגרסת פלאג־אין הייבריד היא היחידה שהם מציעים, ובמחצית השנייה של 2024 מכוניות פלאג־אין הייבריד יהפכו לפריט נדיר ברישומי היבוא של המדינה.

התלונות על הסינית

במהלך השבועות האחרונים החלו יבואני הרכב הסיני לנקוט מהלכים שנועדו להפוך את הסחורה ליותר "עממית". בכלמוביל הוצגה גרסה מוזלת של אורה פאנקי קאט, יבואנית BYD מציעה הנחות והוזלות, יבואנית MG הודיעה כי היא מורידה מחירים באופן רשמי ועוד. חזון אחרית הימים הזה אינו נובע רק מכך שיבואני הרכב תקועים אלא גם מהתפכחות של היבואנים שמבינים שהישראלים כבר לא מסתערים על כל מכונית חשמלית.

3 צפייה בגלריה
רכב אורה פאנקי קאט
רכב אורה פאנקי קאט
אורה פאנקי קאט. הוצגה גרסה מוזלת
(צילום: נתן וויל)

בקרב בעלי המכוניות החשמליות הסיניות הולכות ומתרבות תלונות על בעיות טכניות שהיבואנים לא תמיד יודעים כיצד לפתור, הביטוחים מזנקים כי לתקן פגוש עם חיישנים עולה אלפי שקלים, והיבואנים מבינים שההתייקרות הקרובה של הסינים עלולה להרוג להם את הסחורה. מותגים סיניים חדשים, החל ב־NETA וכלה בפורת'ינג, נמצאים בדרך לישראל והתחרות תהיה קשה: לראשונה חשמלית סינית תעלה יותר ממכונית היברידית קוריאנית מקבילה, וב־2024 הלקוחות כבר לא מוכנים להתעלם מביטוח יקר או מבעיות טכניות, שלא לדבר על כך שבמוקדם או במאוחר יצרני הרכב היפנים והאירופים ידביקו פערים ויציגו חשמליות עממיות משלהם.
לכן סביר להניח שיבואני הרכב יצטרכו להשקיע הרבה יותר מאמץ בשנה הבאה כדי למכור סחורה סינית. כל ההוזלות והמבצעים האלה, הצפת השוק והעובדה שלא לכל ישראלי יש עמדת טעינה ישפיעו בקרוב על ערך המכוניות הסיניות בשוק המשומשות.

מחירים של פסח

יבואני הרכב מתמודדים בימים אלה עם תרחיש נדיר: מעל 80 אלף מכוניות חדשות הצטברו בנמלי ישראל, חלק גדול מהן חשמליות. יבואני הרכב לא "תקועים", לכל מכונית יש כתובת, וחצי שנה של המתנה אינה פרק זמן משמעותי במונחי הענף, אבל למצב זה תהיה השפעה ישירה ארוכת טווח על השוק. בשבוע האחרון של דצמבר יבואני הרכב ישחררו ממכס עשרות אלפי מכוניות, רובן חשמליות, ואז המכוניות האלה יימכרו ללקוחות. הטריק של היבואנים מוכר: היבואן משלם למדינת ישראל את שיעור המכס של 2023, ואז מוכר ללקוחות במחירי 2024. חלק מהיבואנים לפחות מוכרים את המכוניות ללקוחות כך שהן יירשמו לתנועה בשנת 2024 ואז הן יהיו מודל 2024, אבל במחירי 2023. כלומר במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2024, זאת בהנחה שהמשק בכללותו וענף הרכב ספציפית יחזרו לעצמם, יבואני הרכב ימסרו מכוניות מכל הבא ליד. אבל השאלה היא מה יקרה בענף מפסח ואילך, אז יבואני הרכב יצטרכו למכור את המכוניות במחירי 2024. האם הציבור יסכים לרכוש מכונית חשמלית סינית עממית עם ביטוח יקר במחיר של כ־180 אלף שקל, כשרכב כביש־שטח היברידי חדש עולה כ־170 אלף שקל? את הרכב ההיברידי צריך לתדלק פעם בשבועיים, והפער בעלויות הופך להיות בעייתי, כך שההשפעה האמיתית של התייקרות החשמליות תורגש רק אחרי פסח.