סגור
רישוי מכון רישוי טסט מכון טסטים טסט שנתי דינמומטר תל אביב
מכון רישוי דינמומטר תל אביב (צילום: תומר הדר)

פרסום ראשון
התייקרות נוספת בענף: רשות המסים משנה את הניקוד למערכות הבטיחות ברכב

המדינה מעניקה כיום זיכויי מס על התקנת מערכות בטיחות שונות ברכבים בכדי לעודד טכנולוגיות מצילות חיים - מינואר ההטבות שהפכו שכיחות יזכו לניקוד נמוך, בעוד אלה שהמשרד מנסה לקדם יצברו יותר ניקוד אך הן פחות נפוצות ברכבים העממיים

משרד התחבורה ורשות המסים נערכים לשינוי גובה הטבות המס למערכות בטיחות הרכבים העממיים. השינוי יכנס לתוקף בינואר - עוד חודש וחצי, והוא יצטרף לשורת התייקרויות בתחום הרכב שצפויות לנחות על הצרכנים בישראל: החל בעליית מס הקנייה על המכוניות החשמליות בינואר הקרוב וכלה בחטיפת אוניות שבתורה מייקרת את מחירי הביטוח על המשלוח הימי, מה שמתגלגל בסופו של דבר לכיס הצרכן.
כיום שיטת המיסוי על רכב חדש בישראל מתבססת על מתווה המס הירוק: על מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימי מוטל מס קנייה בגובה 83%, על חשמליות מוטל מס קנייה בגובה 20% (שיעלה בינואר ל-35%), על פלאג אין הייבריד מוטל מס קנייה בגובה 55% (שיעלה בינואר ל-83%). לצד אלה, מדינת ישראל מעניקה גם זיכויי מס למערכות בטיחות שונות שמותקנות במכוניות הנוסעים שמיובאות ארצה. הסיבה: עידוד טכנולוגיות כדי שהמערכות יהיו יותר נפוצות וחיי אדם ינצלו.
שיטת הזיכויים פועלת במתווה נקודתי. כלומר, כל מערכת בטיחות מקבלת מספר נקודות מסוים שמתורגם להנחה במס הקנייה (בסך הכול מכונית יכולה לקבל 10.5 נקודות). מכונית שמצוידת בכל מערכות הבטיחות החדישות יכולה לקבל זיכוי מס נאה של כ-2,500 שקל, כלומר כ-238 שקל לכל נקודת זיכוי.
אולם, מדי כמה שנים ברשות המסים מבצעים רביזיה של מספר הנקודות שניתנות למערכות הבטיחות השונות ומורידים ניקוד למערכות שכבר הוטמעו דיין בציבור. כך, מטבלה חדשה שהופצה הבוקר (ב') בקרב יבואני הרכב עולה כי ברשות המסים ובמשרד התחבורה הפחיתו ניקוד למספר מערכות בטיחות שקיימות ברכבים עממיים והוסיפו זיכוי למערכות בטיחות אחרות שאינן קיימות ברכבים עממיים - כדי לעודד את יבואני הרכב להזמין מכוניות עם המערכות הללו.
מהטיוטה שהפיץ משרד התחבורה עולה כי מספר גדול של מערכות בטיחות שקיימות כיום במכוניות עממיות כבר לא יקבלו את אותו זיכוי. כך, מערכת אקטיבית לסטייה מנתיב המערכת ש"מחזירה" את ההגה לנתיב הנסיעה קיבלה בשנה שעברה נקודת זיכוי אחת – כעת הציון ירד לחצי נקודה, מערכת בלימה אוטומטית לשעת חירום, היודעת לבלום את הרכב כשהוא מתקרב באופן קטלני למכונית שלפניו, תקבל חצי נקודת זיכוי במקום נקודת זיכוי מלאה. המשמעות ברכב כזה שיש בו את שתי מערכות הבטיחות היא שהטבת המס עליו מצטמצמת במאות שקלים.
גם מערכות לבלימת חירום בפני רוכב אופניים – שיודעות לזהות עצמים יחסית קטנים וצרים (רוכב אופניים) מקבלות פחות ניקוד: ערך הזיכוי שלהן יורד מנקודה וחצי לנקודה. מערכת הזיהוי לרכב ב"שטח מת" בצידי הרכב שקיבלה עד כה נקודה וחצי תקבל רק נקודה, ובמקרה של מערכת אקטיבית שמזיזה את הרכב כשיש לצידו מכונית בשטח המת, מערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת התראה על ילדים ברכב הציון של נקודה אחת בשנה שעברה יישאר גם כעת.
לעומת זאת, יש מערכות שיקבלו ציון יותר גבוה, אך אלה פחות נפוצות במכוניות עממיות: המערכת שמודיעה לנהג שעליו לנוח אם חיישני הרכב "קוראים" לפי תנועות ראשו שהוא עייף תקבל נקודה מלאה במקום חצי נקודה, גם רכב שיש בו הכנה למנעול אלכוהול (מונע נהיגה בשכרות, מערכת שלעת עתה אינה נפוצה ברכבים המיובאים ארצה) שקיבל עד כה חצי נקודת זיכוי יקבל כעת נקודה שלמה. בנוסף, מופיעה ברישומים מערכת חדשה: התראה על פתיחת דלת, שמקבלת חצי נקודת זיכוי.
בפועל – רוב המערכות שהזיכוי עליהן הופחת קיימות במכוניות עממיות, כלומר זיכוי המס עבור התקנת מערכות בטיחות רבות יפחת בשנה הבאה – ועשוי לייקר את המחירים עוד יותר בדגמים העממיים.