סגור
איש העסקים רמי אונגר ו מיכלית גלקסי לידר שהותקפה על ידי החות'ים
איש העסקים רמי אונגר ואוניית גלקסי לידר שהותקפה על ידי החות'ים (צילום: עמית שעל, @oldsalt77581 / Instagram)

משמעות חטיפת האוניה של רמי אונגר: נזק כבד שעלול להתגלגל לנהגים בישראל

אוניית ה-GALAXY LEADER, שנחטפה על ידי החות'ים ונמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי, נשאה על סיפונה ככל הנראה אלפי מכוניות והיתה אמורה להגיע להודו. חטיפתה עלולה לגרום נזק של מאות מיליוני דולרים ואולי לייקר את ביטוח השינוע הימי, מה שעלול לייקר את מחירי המכוניות

היום (א') התרחש בים האדום אירוע שהוגדר על ידי דובר צה"ל "אירוע חמור מאוד בדרגה עולמית": הספינה GALAXY LEADER נחטפה על ידי המיליציה החות'ית.
ה-GALAXY LEADER היא אוניית RORO או בשפה המקצועית "אוניית גלנוע" - כלומר, אוניה המיועדת לשינוע מכוניות. לפי מפת הנתיב של ה-GALAXY LEADER, היא היתה בדרכה להודו כשהיא נושאת אלפי מכוניות. לפי רישומים המופיעים ברשת, ה-GALAXY LEADER רשומה בנסאו אך מופעלת על ידי RAY CAR CARRIERS - מחברות שינוע הרכב הגדולות בעולם שנמצאת בבעלות איש העסקים הישראלי רמי אונגר, יבואן קיה לישראל. עם זאת, האוניה עצמה נושאת את דגל איי הבהאמה.
לפי אתר RAY CAR CARRIERS, החברה מפעילה אוניות גלנוע המשתייכות לשמונה קטגוריות שונות: החל באוניות הנושאות 2,200 מכוניות וכלה באוניות הנושאות 7,700 מכוניות. החברה אינה מפרטת את מספר האוניות שהיא מפעילה, אך ככל הנראה מדובר בעשרות אוניות.
אונגר עצמו אינו זר למתקפות של איראן ושלוחיה על אוניות, אך התקפה וחטיפה אפשרית של אוניית גלנוע היא עניין חדש - ויקר. הבעיה במקרה זה אינה הבעלות הישראלית, אלא עצם האפשרות שאוניה הנושאת בקרבה אלפי מכוניות בשווי מאות מיליוני דולרים תיחטף בדרכה לישראל בגלל חשד לבעלות ישראלית - או כל ניסיון אחר להזיק לישראל והסחורה יקרת הערך שבקרבה תאבד או תוחזר תמורת כופר.
במקרה הספציפי שהתרחש היום, ככל הנראה לפי פרסומים זרים עניין החות'ים היה בזהות אנשי הצוות (שאינם ישראלים), אך מצב כזה בו אוניה שעושה דרכה לישראל נחטפת כשבקרבה אלפי מכוניות עלול להפוך לבעיה משמעותית.
בשבועות האחרונים דיווחו מקורות בענף הרכב ל"כלכליסט" על עליות מחירי ביטוחי השינוע הימי של רכבים לישראל. אוניות כבר "דילגו" בשבועות האחרונים על נמל אשדוד ועברו לחיפה מחשש לפגיעת רקטות ומצב תאורטי בו אוניה הנושאת מכוניות בדרך לישראל תיחטף או תיפגע עלול להעלות את תעריפי הביטוח, מה שעלול בתורו להתגלגל לכיסו של הצרכן.
בפועל, כיום אוניות אשר מגיעות מהמזרח הרחוק כשהן נושאות מכוניות מתוצרת יפן, קוריאה הדרומית או סין עוברות בים האדום בדרכן לאילת, או לסירוגין דרך תעלת סואץ ומשם לאשדוד וחיפה והלאה לאירופה. מצב בו אוניות הנושאות מכוניות המיועדות לישראל או אוניות בבעלות ישראלית הנושאות מכוניות יחטפו או יפגעו עלול לגרום לעליה נוספת של מחירי הביטוח.
לפי מקורות בענף הרכב, דצמבר אמור להיות חודש יחסית רגוע בכל הקשור בהגעת אוניות לישראל, עקב הקפאת הזמנות של רכבים לישראל בגלל המלחמה, אך ייתכן שהמשלוחים של השנה הבאה, בהינתן המצב הבטחוני, יהיו יותר יקרים לביטוח.