סגור

בלעדי
העם משתתף? שפל חדש למחירון העממי של משרד התחבורה

מנתונים רשמיים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי מספר העסקאות החודשיות שבוצעו בממוצע ב-2021 עומד על 120 אלף, בעוד במחירון הרכב העממי נרשמו בדצמבר רק 8,000. משרד התחבורה: "המחירון עדיין בפיילוט"

מחירון הרכב העממי של משרד התחבורה מגיע לשפל חדש: ל"כלכליסט" נודע כי אף ששוק המשומשות נהנה בשנה שעברה מצמיחה שגרמה לעליות במחירי המכוניות המשומשות, דווקא מחירון הרכב העממי של משרד התחבורה הולך ומתייבש.

במאי האחרון השיק משרד התחבורה - אז בראשות שרת התחבורה מירי רגב - את מחירון הרכב העממי בקול תרועה, תוך פיזור הבטחות לשבירת המונופול של מחירון הרכב של לוי יצחק.
מחירון הרכב העממי של משרד התחבורה מבוסס על שיטה שבמסגרתה מדווחים המוכרים והקונים על מחירי המכירה והרכישה של מכוניות משומשות בסניפי הדואר ברחבי הארץ. אך בפועל גם כיום רוב גופי הסחר הגדולים - כלומר רשתות הטרייד-אין וחברות הליסינג - נמנעים מלדווח על מחירי העסקאות, דבר שמוריד באופן אוטומטי את היקף הדיווח.

1 צפייה בגלריה
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש של חברת ליסינג ב תל אביב
מגרש למכירת רכב מיד שנייה. חברות הליסינג נמנעות מלדווח על מחירי העסקאות
(צילום: עמית שעל)
מבחינת היקף הדיווח, משרד התחבורה טרם פרסם נתונים רשמיים על היקף העסקאות מיד שנייה שבוצעו בישראל בשנת 2021, אולם מנתונים רשמיים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי במחצית השנה הראשונה בוצעו בארץ 692,405 עסקאות. היקף העסקאות בשוק המשומשות נשמר ברמה מסוימת במהלך החודשים שלאחר מכן, כך שלפי הערכות מקדימות בוצעו ב-2021 יותר מ-1.2 מיליון עסקאות למכירת רכב משומש - כ-100 אלף עסקאות בחודש. עם זאת, שיעור הדיווח של הישראלים על עסקאות המכירה ירד במהלך השנה לשפל חסר תקדים.
מהנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי דצמבר היה החודש הראשון שבמהלכו דווחו במחירון כ-8,000 עסקאות בלבד, כלומר שיעור נמוך מהיקף העסקאות הכללי בשוק. בנובמבר דווחו 10,000 עסקאות, ובאוקטובר 11,000 עסקאות. בספטמבר 2021 (שהיה חודש חגים) דווחו 10,000, ובאוגוסט 13,000.
ממשרד התחבורה נמסר: "מחירון העם מבוסס על דיווח וולונטרי של בעלי רכב, מוכרים וקונים, שביצעו העברות בעלות על רכב בדואר או באינטרנט. המידע שנמסר נותר אנונימי, ללא זיהוי עם רכב או עסקה ספציפית, לא מועבר לאף גורם חיצוני, ומשמש אך ורק להקמת מחירון. המחירים באתר מתעדכנים בתדירות של אחת לחודש, ולעתים בתדירות גבוהה יותר בהתאם לנתונים שנאספים. כמו כן אתר מחירון העם מציג מידע אודות כלי הרכב לפי תוצר, כינוי מסחרי ועוד. יצוין כי 72.2% מכלל העסקאות שבוצעו באזור האישי באינטרנט דווחו במאגר, לעומת 9.9% מכלל העסקאות שבוצעו בסניפי הדואר. יובהר כי מחירון העם פועל זה כשנה במסגרת פיילוט, ועם סיום הפיילוט הוא ייבחן ויעודכן בהתאם למסקנות שיתקבלו".