סגור

בקרוב לא תהיה יותר בישראל "צריכת דלק" במכוניות, אלא "צריכת אנרגיה"

תיקון חקיקה שמקדם המשרד להגנת הסביבה ידרוש מיבואני הרכב לפרסם לא רק את צריכת הדלק של מכוניות חדשות, אלא גם את צריכת האנרגיה. תיקון זה מתייחס למכוניות שאינן מונעות רק במנוע בעירה פנימית, אלא גם במנוע שפועל באמצעי הנעה חשמליים או אמצעי הנעה אחרים

"מה צריכת הדלק של המכונית?" – שאלה זו תהפוך בקרוב לא רלוונטית בעקבות תיקון חקיקה שמקדם המשרד להגנת הסביבה, אשר ידרוש מיבואני הרכב לפרסם לא רק את צריכת הדלק של מכוניות חדשות, אלא גם את צריכת האנרגיה. תיקון זה מתייחס לכל המכוניות שאינן מונעות רק במנוע בעירה פנימית (בנזין או סולר), אלא גם במנוע אשר פועל באמצעי הנעה חשמליים או אמצעי הנעה אחרים – כלומר רכבים המונעים בגז, רכבים בעלי מערכת הנעת פלאג אין הייבריד, רכבים היברידיים או חשמליים.

כיום כל יבואן רכב אשר מוכר מכוניות חדשות בישראל חייב לפי חוק לפרסם בכל פרסום רשמי שלו, החל בקטלוג אשר מופץ באולם התצוגה וכלה במודעות פרסומת את נתוני זיהום האוויר של הרכב וגם את צריכת הדלק הרשמית – ויד קשה ננקטת כלפי יבואני רכב שאינם מפרסמים את הנתונים כנדרש.

1 צפייה בגלריה
עמדת טעינה בלינק רכב חשמלי
עמדת טעינה בלינק רכב חשמלי
עמדת טעינה בשל רכב חשמלי
(צילום: GARY JAMES)
אבל תקנות אלה אינן מכסות בכלל מידע נוסף אשר חשוב לידיעת הציבור: כמה חשמל המכונית צורכת. מידע זה חשוב מכיוון שהוא מאפשר ללקוחות לדעת בפועל כמה המכונית החשמלית שלהם תוכל לנסוע לפני שיצטרכו לטעון אותה מחדש. מטבע הדברים, רוב יצרני הרכב מתהדרים בנתוני צריכת חשמל מצוינים, אבל בין נתונים אלה ובין המציאות לפעמים אין קשר. ולכן נדרש פרסום רשמי של צריכת האנרגיה של הרכב, כדי שהלקוח יוכל לדעת באמת כמה חשמל מכוניתו תצרוך, בין אם מדובר בחשמלית או אפילו בהיברידית, מכיוון שנתון צריכת האנרגיה שלה משפיע גם על צריכת הדלק הרגילה.
לפי לשון התיקון לחוק אוויר נקי, יבואני הרכב יחויבו להוסיף לפרסומיהם "נתוני צריכת אנרגיה ביחידות מדידה תקניות לכל סוג של מקור אנרגיה". כלומר ככל הנראה במהלך השנה הבאה כל הפרסומים אשר נוגעים למכוניות החדשות שישווקו בישראל שאינן "רק" בעלות מנוע בנזין או דיזל יישאו פרסום רשמי של כמה חשמל המכונית צורכת. אמת המידה המסתמנת תהיה קוט"ש, כלומר קילוואט לשעה ואמת מידה זו תופיע בפרסומים שנוגעים לכל רכב היברידי, חשמלי, פלאג אין היברידי או מונע בגאז.