סגור

פרשנות
יצרני הרכב שמו ברקס לחזון של מובילאיי

מחלום על חדשנות טכנולוגית חובקת עולם נותרו בינתיים מערכות בטיחות לרכבים

מובילאיי בדרך להנפקה. ההנפקה הראשונית, כך לפחות טוען המלל השיווקי, מבוססת על "הצמיחה בהכנסות והחדשנות המוכחת של מובילאיי". הצמיחה בהכנסות של מובילאיי אינה סוד, אבל החדשנות המוכחת היא עניין אחר.
ראשית, חשוב להבין: מובילאיי נוסדה בראש ובראשונה כחברה אשר עוסקת בתחום הרכב האוטונומי. מובילאיי מבוססת על כמה עקרונות חכמים ונכונים: שבבים בעלי יכולת עיבוד מידע מרשימה וכמובן גם אגירת מידע, כלומר מיפוי גלובלי של ערים לצורך נהיגה אוטונומית.

1 צפייה בגלריה
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
(Heinz Troll European Patent Office min)
עד כאן הכל טוב אבל יש גם בעיות: כדי לייצר רכב אוטונומי צריך יצרן רכב אוטונומי, ואם נבחן את רשימת הפרטנרים שמובילאיי הבטיחה שישתפו איתה פעולה וישתמשו במערכות שלה, נגלה לא מעט הבטחות חסרות כיסוי. שיתוף פעולה עם ב.מ.וו שהוכרז ונשכח, שיתוף פעולה עם דיימלר, אפילו שיתוף פעולה מתוקשר עם פולקסווגן העולמית שהיה אמור להעלות על כבישי ישראל מכוניות אוטונומיות השנה. מכל אלה נותרנו עם שיתוף פעולה בין מובילאיי ובין חברת ניאו הסינית. וכובע נוסף שמובילאיי חובשת: יצרנית של מערכות בטיחות משודרגות לרכבים, כלומר המערכות שיודעות כיצד לבלום את הרכב ולדאוג שההגה שלו לא יסטה מנתיב הנסיעה. בין אלה ובין שיתופי פעולה חובקי עולם עם ב.מ.וו יש פער ניכר.
אבל אי אפשר להתעלם מעובדה נוספת: ממה בעצם מובילאיי רוצה להתפרנס בעתיד, כלומר היכן הרכבים האוטונומיים? נכון, לאחרונה מובילאיי הודיעה על שיתוף פעולה שבמסגרתו ייסעו מוניות אוטונומיות בניו יורק, אבל האמת היא שחברות אחרות כנראה לא ממש מיהרו לזנק על ההצעה, בין היתר מכיוון שבעידן הנוכחי יצרני הרכב הגדולים כבר לא ממהרים להשליך את יהבם על הרכב האוטונומי. הרגולציה מכבידה, המשאבים מופנים לפיתוח של רכב חשמלי וגם בכירי ענף הרכב המערבי, שהכניסו את המילה "רכב אוטונומי" לכל משפט לפני חמש שנים, כבר מודים בפה מלא שמכוניות אוטונומיות יסיעו כנראה את נכדיהם הצעירים שטרם נולדו.
כאן נמצא לב הבעיה. גם בגלל שאף אחד לא יודע באמת מתי יהיה רכב אוטונומי וגם בגלל השבריריות וחוסר היציבות של המודל שממנו מובילאיי עושה כסף: פעם זה היה רכב אוטונומי, אחר כך כניסה לשירותי בילינג של נסיעות, אחרי זה שאטל אוטונומי. כל אלה טובים ויפים אבל הם רק מסך עשן, הסחה מן העובדה שבתכלס רכב אוטונומי אין. וזה בעצם החלום של מובילאיי.
ועד שבאמת יהיה רכב אוטונומי בתפוצה נרחבת, מי יודע מתי, קשה לחזות אילו שפנים מובילאיי תשלוף מהכובע ועד כמה הם יהיו מועילים לבעלי המניות החדשים.