סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרשנות
אינטל מפסידה את מובילאיי ומרוויחה הון

בהנפקה המתוכננת של מובילאיי, ענקית השבבים נוקטת צעד כפול: מצד אחד היא מציפה ערך מפעילות שהשקיעה בה מיליארדי דולרים, אבל מצד שני היא רומזת לשוק כי תחום הטכנולוגיה לרכב אינו מהותי עבורה ואינו חלק מפעילות הליבה שלה

אינטל הטילה פצצה הלילה כאשר הודיעה על כוונתה להנפיק את חברת מובילאיי בכ־50 מיליארד דולר. ההודעה, שהפתיעה את השוק, היתה מהלך שאינטל לא עשתה מעולם.
עד כה נהגה החברה למכור פעילויות שלא היו בליבת המערכת או לסגור פעילויות כאלה. ספין אוף של פעילות מתוכה הוא צעד מאוד נדיר, בעיקר בהקשר של מובילאיי, שלאורך כל השנים נחשבה מהותית לחברה.


אינטל נוקטת צעד כפול: מצד אחד היא מציפה ערך מפעילות שהשקיעה בה רבות, אבל מצד שני היא אומרת לשוק: תחום הטכנולוגיה לרכב אינו מהותי עבורנו, ואינו חלק מפעילות הליבה שלנו.
כאשר פט גלסינגר נכנס לתפקיד המנכ"ל החדש של אינטל העולמית הוא הבהיר שיש לו כיוון אסטרטגי לחברה, וכל מה שלא יהיה בכיוון הזה ייסגר או יימכר. כך היה לגבי פעילות הספורט של החברה שכללה בתוכה את ריפליי הישראלית. המהלך של מובילאיי רומז שאינטל הבינה שהיא יכולה להפוך כאן את הלימון ללימונדה.

3 צפייה בגלריה
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
 אמנון שעשוע מייסד ומנכ"ל מובילאיי
אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי
(מובילאיי)

אינטל רכשה את מובילאיי בכ־15.3 מיליארד דולר בשנת 2017, ומאז רשמה הכנסות נאות מפעילות זו - כמיליארד דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. סכום נאה, אבל מבחינת אינטל הוא ממש לא משמעותי, בעיקר לנוכח תחזיות צמיחה שלא מבשרות לאינטל בטווח הקרוב הכנסות גבוהות. אינטל הכניסה בתקופה המדוברת כ־58 מיליארד דולר, כך שעבורה נכס אסטרטגי אמור להיות רווחי ולהכניס מיליארדים רבים, או לפחות להיות חלק ממערכת כזו.
דוגמה טובה לכך היא הבאנה לאבס, עוד רכישה של אינטל בישראל בשווי של 2 מיליארד דולר. אלא שבשונה ממובילאיי, אשר מוצריה אינם חלק מליבת הפעילות של אינטל, הרי שבבי הבינה המלאכותית והיכולות של הבאנה לאבס בתחום הם נכס שאינטל לא יכולה להיפרד ממנו. תחום הבינה המלאכותית הוא אחד התחומים שיהיה ליבת המלחמה בין ענקיות השבבים - אנבידיה, AMD ואחרות - והיכולות של הבאנה קריטיות עבור אינטל. היא חייבת להיות חלק ממשחק הבינה המלאכותית עם יכולות פנימיות גבוהות.
ייתכן שהודעת אינטל על ההנפקה אינה סוף פסוק
מובילאיי היתה אמורה להיות הצעד המשמעותי ביותר של אינטל ברכישות שימצבו אותה כשחקנית בפעילויות רבות. אך אינטל נכשלה פעם אחר פעם בניסיונותיה לרכוש חברות מתחומים שאינם בליבה שלה. תחום הסייבר, שבו רכשה את מקאפי בכ־7 מיליארד דולר, הוא דוגמה לכישלון כזה. תחום המיפוי, בו רכשה החברה בעבר את טלמאפ הישראלית, הוא דוגמה נוספת, ומעל כולם עומד תחום המובייל. אינטל נכשלה פעם אחר פעם בכניסה לתחום זה, וכל ניסיונותיה להיות מתחרה ראויה כשלו. אינטל רכשה את DSPC הישראלית בכ־1.6 מיליארד דולר במטרה להיות חברה מובילה בתחום, ניסיון שנכשל והביא למכירת הפעילות במחיר נמוך בהרבה למארוול.
הניסיונות העיקריים של אינטל לגעת בתחומים שאינם תחומי ליבה - מחשוב, שרתים וכדומה - כשלו כאמור פעם אחר פעם, ולכן הרכישה של מובילאיי היתה אמורה להיות ההוכחה של אינטל שהיא יודעת לרכוש ולנהל את הרכישות האלה בצורה טובה.

3 צפייה בגלריה
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר
(גטי)

נראה שאינטל עשתה הכל נכון ברכישת מובילאיי. היא שמרה על החברה עצמאית לחלוטין ולא הפריעה למנהלי מובילאיי להוביל אותה, היא אפשרה למנהלי מובילאיי לרכוש את חברת מוביט הישראלית בכ־900 מיליון דולר מתוך ראייה שהמהלך יחזק את מובילאיי וייתן לה יכולת לספק פתרון מלא בעולמה. דבר אחד כנראה אינטל לא לקחה בחשבון עד הסוף: שוק הרכב שונה מאוד משוק מערכות המידע, שבו פעלה החברה עד היום.
שוק הרכב אמנם השתנה בשנים האחרונות, וטכנולוגיה הפכה להיות שם המשחק בעולם, אבל עדיין, בהשוואה לעולם מערכות המידע, זהו שוק מאוד אטי שמקבל חדשנות בחשדנות רבה, ובצדק. האטיות של התעשייה הזו וההססנות שלה בשילוב טכנולוגיות חדשות באות לידי ביטוי בהכנסות הצפויות מפעילות זו. אחת ההבטחות הגדולות בעת הרכישה של מובילאיי היתה הרכב האוטונומי. הבטחות לרכב אוטונומי כבר ב־2021, עם תעשייה של עשרות מיליארדי דולרים, היתה חלק מהסיבה לרכישה של החברה. אבל הקצב של התעשייה, ואולי גם מגפת הקורונה, עצרו מאוד את התפתחות הרכב האוטונומי. גם בכירי מובילאיי החלו לדבר על הרכב האוטונומי במושגים אחרים לגמרי. רכב להסעות, מוניות, תחבורה ציבורית והכל בצורה אטית ומדורגת בשנים הקרובות.

3 צפייה בגלריה
רכב מובילאיי בתל אביב
רכב מובילאיי בתל אביב
רובוטקסי מוביט עם מערכת מובילאיי בתל אביב
(צילום: מובילאיי)

עבור אינטל, תעשייה שנעה לאט ומכניסה לכל היותר כמיליארד וחצי דולר בשנה, הן סיבה מספיק טובה לשקול את האפשרויות. כאן המהלך של שמירת החברה כגוף עצמאי עבד מצוין. ללא כל צורך בניתוח פנימי בחברה או בפירוק של יחידות, החליטה אינטל לעשות את הצעד הטוב ביותר עם מובילאיי, והוא לנסות להנפיק אותה בשווי דמיוני של 50 מיליארד דולר או בשווי ריאלי נמוך יותר.
לאינטל זו תהיה הפעם הראשונה שהחברה מצליחה באמת להפיק לימונדה מרכישה שכבר מיצתה את עצמה מבחינת התמורה לחברה. ייתכן מאוד שההודעה של אינטל על הנפקת מובילאיי אינה סוף פסוק, ולמעשה היא שמה את מובילאיי על המדף ומחפשת גורם שירצה לרכוש את הפעילות או להיכנס כשותף לצדה ויעזור לה גם לראות רווח פיננסי אמיתי ממנה עוד לפני הנפקה.
מקרה דומה של ספין אוף של פעילות היה ב־2007 של חברת VMware, שפוצלה מתוך ענקית האחסון EMC, ולאורך השנים צמחה, ובשנים מסוימות אף היתה גדולה יותר מן החברה שממנה יצאה.