סגור
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב
רכבים באיילון. מאגר רמות הרעש של כל כלי הרכב (צילום: טל שחר)

כמה מרעיש הרכב שלכם? המדינה בונה מאגר נתונים אקוסטיים של מכוניות

ממסמכים שהפיץ המשרד להגנת הסביבה לספקיו עולה כי מטרתו היא לבנות "מאגר רעשים" של כל כלי הרכב על הכביש, ובו תסווג רמת הרעש שלהם. זאת לאחר שאשתקד הודיע כי יסבסד את התקנתן של מערכת לזיהוי צפירות וכלי רכב רועשים

המדינה נערכת לבניית "מאגר נתונים אקוסטיים מכלי רכב", כך עולה ממסמכים שהפיץ המשרד להגנת הסביבה בקרב ספקיו. בשנה שעברה הודיע המשרד להגנת הסביבה כי יסבסד את התקנתן של מערכות לזיהוי צפירות וכלי רכב רועשים. עם המהלך עלתה לדיון השאלה מהו בעצם כלי רכב רועש?
לשם כך פנה המשרד להגנת הסביבה לספקיו כדי "להתקשר עם ספק שיסייע למשרד לאסוף ולאחסן נתונים אקוסטיים ונתוני נסיעה ספציפיים לרכבים". הכוונה היא לבנות "מאגר רעשים" של מכוניות בו יתועדו כל כלי הרכב הנוסעים בכבישי ישראל, ובו תסווג רמת הרעש שהם מייצרים כשהם תקינים.
כך יהיה אפשר לדעת מתי רכב רועש באופן חריג (למשל, עקב בעיה במערכת האגזוז). הנתונים יסווגו לפי קטגוריית רכב, סוג הרכב והדגם - ואלה ישמשו "לקביעת סף רעש התלוי בקטגוריית הרכב ובקטגוריית מהירות הכביש, במיוחד כדי לזהות כלי רכב המייצרים רעש חזק". הצעות יתקבלו עד סוף החודש הבא.
המערכות, כך עולה מן המכרז, יידרשו להיות מערכות שמסוגלות למדוד את מהירותם של רכבים, נתוני התאוצה שלהם - וגם כמויות הרעש שהם מייצרים. המערכת חייבת להיות כזו שיעילותה הוכחה בניסוי בישראל - או לסירוגין שימשה בניסוי בחו"ל- כשבשני המקרים מדובר במערכת שהיתה מסוגלת למדוד רעשים מכלי רכב במשך 24 שעות רצופות. בנוסף, המערכת חייבת להיות ניידת, ולייצר מאגר נתוני רעש שיבוסס על מדידת הרעש שמייצרים כלי רכב בקטע כביש במהירויות 30, 50, 70 ו-90 קמ"ש. בנוסף, המערכת חייבת להיות כזאת שמסוגלת "להינעל" על כלי רכב ספציפי כדי למדוד את רמת הרעש שהוא מייצר.
הדו"ח שהמערכת תייצר למשרד להגנת הסביבה (כאמור, מדובר רק בנתונים שישמשו לבניית מאגר נתונים) תכלול את קטגוריית הרכב (אופנוע, משאית וכו), תצורת הרכב (משפחתית, טנדר), מותג הרכב (טויוטה, סיאט), הדגם הספציפי, שנת הרישום, סוג המנוע - וגם לכלול נתונים אודות רוחב הצמיגים. המערכת תוצב כאמור במקומות שונים ברחבי ישראל ותידרש למדוד את רמות הרעש שייצרו אלפי מכוניות. היא לא תוצב ליד מקומות "רועשים" - לדוגמה בתי חולים ובתי ספר. נתונים כלליים אודות הרכבים, למשל מידת הצמיג, יסופקו על ידי משרד התחורה. המערכת צפויה בפועל להתחיל למדוד את רמות הרעש של הרכבים השונים הנוסעים ברחבי ישראל בשנה הבאה.