סגור
מפעל רכב ב סין
מפעל רכב בסין (צילום: איי פי)

מחקר: הוזלות המחירים לא השפיעו על שוק הרכב הסיני

על פי ניתוח של פירמת הייעוץ מקינזי, 80% מהלקוחות שנסקרו ציינו כי הורדות המחיר לא היו הגורם העיקרי להחלטתם האם לרכוש מכונית. ואיך זה קשור להתנהגות הלקוחות בשוק הרכב הישראלי?

מלחמת המחירים בסין בין יצרני הרכב שגרמה להורדות במחיר המכוניות, לא השפיעה על הצרכנים באופן ניכר, כך עולה ממחקר שמפרסמת פירמת הייעוץ מקינזי. הניתוח בוצע במהלך הרבעון האחרון של השנה שעברה והממצא העיקרי העולה ממנו הוא ש-80% מהלקוחות שנסקרו ציינו כי הורדות המחיר לא היו הגורם העיקרי להחלטתם האם לרכוש מכונית.
לפי מקינזי, הסיבות העיקריות לרכישת מכוניות חדשות בקרב לקוחות סיניים היו הצגתם של רכבים חדשים ומתקדמים יותר. כלומר יותר "טכנולוגיים" ויותר בטחון ביציבות של הכלכלה הסינית בעידן שאחרי מגיפת הקורונה. רוב הלקוחות שרכשו מכוניות שמחירן מעל 14 אלף דולר ציינו שמלחמת המחירים בין יצרני הרכב הסינים מהווה גורם מרתיע, בגלל חשש מפני ירידת ערך. עוד עולה מן הדו"ח שהסינים נוטשים את מותגי היוקרה המערביים לטובת מותגים סינים שיש להם אוריינטציה טכנולוגית מובהקת – אך במקביל עדיין סבורים שהמותגים האירופים הוותיקים יותר איכותיים ופחות נתונים לסכנת קריסה.
עוד עולה, כי בשלהי השנה שעברה חלה ירידה בנכונות הסינים לרכוש רכבי NEV, כלומר רכבי "אנרגיה חדשה" (פלאג אין הייבריד וחשמלי), בין היתר עקב גודש של דגמים בשוק ומיצוי של הפוטנציאל- כמו גם בגלל היעדר תשתית טעינה.
המחקר הסיני מעניין בשל מידת הרלוונטיות שלו לשוק הרכב הישראלי. כיום בכל מה שקשור ברכב חשמלי, הלקוחות בישראל הופכים לדומים למקביליהם בסין מבחינת ההעדפות – והמסקנות של מקינזי מעניינות מכיוון שגם בשוק הרכב הישראלי כבר נשמעים גורמים שטוענים שכאשר הלקוחות החדשניים "יגמרו", היקף מסירות הרכב החשמלי יצנח.
בימים אלה רוב יבואני הרכב כבר מציעים הנחות והטבות על רכב חשמלי אך נתוני המסירות של החודשיים האחרונים מראים שמתחת להצהרות החגיגיות על שבירת שיאים של מסירות, בחודשיים האחרונים בשבוע האחרון של כל חודש נרשמו מסירות המוניות לציי רכב של רכבים שלקוחות פרטיים לא רצו. עוד בעיה שעמה נדרשים יבואני הרכב להתמודד היא קצב החידוש המהיר של הדגמים שבידיהם. כלומר יבואני הרכב שחררו ממכס מכוניות, אבל גרסאות יותר חדשות ויותר "טכנולוגיות" שלהן כבר הוצגו.