סגור
 WEY
WEY (צילום: טל סער)

עזבה את ישראל? WEY מוכרת רק מלאי אחרון של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר"

המותג הסיני שהיה ראשון להציע פלאג-אין הייבריד בישראל הפסיק להזמין מכוניות חדשות מתחילת השנה. היבואנית סמלת טוענת שהמלאי אזל בשל ביקוש גבוה, אך כעת מוכרת רכבי WEY רק כ'יד ראשונה אפס קילומטר' במחיר מוזל. לפי פרסומים באירופה, החברה האם גרייט וול סגרה את נציגותה האירופית

האם WEY הסינית, אחת מיצרניות רכבי הפלאג אין הייבריד הסיניות הראשונות שהגיעו לישראל, נעלמה בשקט משוק הרכב המקומי?
בשנת 2023 החל בישראל שיווק רכבי הכביש שטח של WEY. החברה היא חלק מקבוצת גרייט וול הסינית (בדומה ל-ORA שזיכיון השיווק שלה נמצא בידי כלמוביל) ולמעשה זו היתה היצרנית הסינית הראשונה שהציעה ללקוחות בישראל רכב פלאג אין הייבריד בעל טווח נסיעה של עשרות קילומטרים.
מבחינת מסירות, בשנת 2023 - שנת הכניסה של WEY לשוק הרכב הישראלי, הצליחה היבואנית למכור 422 מכוניות. בשנה שעברה עלו המכירות בשיעור נאה ל-577 מכירות. אולם, בתחילת השנה הפסיקה היבואנית למכור מכוניות WEY חדשות. ההסבר שניתן ללקוחות בסוכנויות היה שלא ניתן לפתוח בסוכנויות בישראל הזמנה אלא להזמין אחד ממותגי סמלת האחרים (פיאט, אלפא רומיאו, סובארו, הונגצ'י). ואולם, ההסבר שניתן ל"כלכליסט" היה שלמעשה פעילות המותג בישראל ממשיכה כרגיל - והלקוחות מוזמנים להירשם לרכישה עתידית של מכוניות שיגיעו ברבעון הנוכחי. עוד ציינה היבואנית כי מכירת המכוניות הופסקה מכיוון שהביקוש למכוניות של WEY "הוביל לכך שהמלאי מהקיץ האחרון אזל מהר מהצפוי". לפי נתוני איגוד יבואני הרכב נמסרו השנה 12 מכוניות WEY בישראל.
כעת, הסתיים הרבעון בו מכוניות WEY (לפי הצהרת היבואנית) היו אמורות לשוב לישראל - ומכירה של WEY חדשות ללקוחות יד ראשונה - אין. מבדיקה מול הסוכנות עולה כי המכוניות של WEY לא ישווקו בישראל בחציון הקרוב, מה שמעלה סימני שאלה לגבי המשך השיווק בישראל. מעבר לכך, לטענת היבואנית שנמסרה לכלכליסט מוקדם יותר השנה, הסיבה להפסקת השיווק היא ביקוש שגרם לרכבי המותג להיגמר מוקדם מהצפוי - אבל במקרה של WEY מתברר כי היבואן מציע מכוניות WEY "יד ראשונה אפס קילומטר" במכירה ישירה מסמלת.
מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הן מכוניות חדשות לחלוטין שהיבואן רשם על שם "יד" לאחר שאלה לא נמכרו ללקוחות פרטיים. הרכב של WEY נמכר על ידי היבואנית בטרייד אין שלה "סמלת כמו חדש" במחיר 246 אלף שקל - במקום 254 אלף שקל - לפי הצהרת היבואנית. משיחה עם מרכז המכירה עולה כי מדובר ברישום על שם יד ראשונה פרטית.
כיום קיימים בישראל מספר מותגי רכב שהזיכיון שלהם מוחזק בידי יבואן- אבל בפועל הם לא מייבאים מכוניות משלל סיבות, החל באי התאמה של רכבים לתקינה הישראלית וכלה בקריסה של היצרן. לפי פרסומים באירופה, גרייט וול, החברה האם של WEY סגרה את נציגותה האירופית במאי אשתקד.
מסמלת נמסר: "בשלב זה, טרם חודש הייצור של דגמי WEY בתקינה האירופית. ההתייחסות למלאי שנמסרה בזמנו שיקפה את המצב באותה נקודת זמן. רכבים אחרונים שנרשמו לשימוש פנימי משווקים כעת כיד ראשונה אפס קילומטר’, בהתאם לנהלים המקובלים בענף".