סגור

גלי ההדף של קריסת אוורגרנד מגיעים עד תעשיית הרכב השוודית

לפי פרסומים באירופה, חברת NEVS השוודית מחפשת משקיעים במקום ענקית הנדל"ן הסינית הקורסת, ומנהלת מגעים מול קרנות הון סיכון מאירופה וארצות הברית

לקריסתה המתוקשרת של אוורגרנד הסינית יש גם השפעה על שוק הרכב העולמי - וליתר דיוק על תעשיית הרכב השוודית.


לפי פרסומים באירופה, חברת NEVS השוודית מחפשת משקיעים שיוכלו להיכנס במקומה של ענקית הנדל"ן הסינית, ובין היתר נמצאת במגעים עם כמה קרנות הון סיכון מאירופה וארצות הברית.
חברת NEVS החלה את דרכה דווקא עם קריסתה של חברת סאאב השוודית. סאאב קרסה בתחילת העשור הקודם, אך הותירה אחריה שלל מתקני ייצור וגם את כל התוכניות לייצור סאאב 9-3, רבת-המכר הוותיקה של היצרנית השוודית.
1 צפייה בגלריה
סאאב סאב האחרונה שיוצרה אי פעם
סאאב סאב האחרונה שיוצרה אי פעם
סאאב האחרונה שיוצרה אי פעם
(צילום: יח"צ)

NEVS רכשה את זכויות הייצור ואת רוב מתקני הייצור של סאאב בשוודיה, וגם הצליחה בשנת 2019 לרכוש 20% מיצרנית מכוניות-העל השוודית קוניגזג. אבל בשנת 2019 הכניסה NEVS משקיעה חדשה ורעבה: קבוצת אוורגרנד הסינית, שהיתה להוטה להיכנס לשוק הרכב החשמלי העולמי בכלל והסיני בפרט. אוורגרנד רכשה 51% מחברת NEVS באמצעות החברה-הבת אוורגרנד HEALTH, וב-2020 השלימה את רכישת החברה במטרה לשווק מכוניות NEVS חשמליות בסין, ולאחר מכן ככל הנראה בשווקים מערביים.
לסיפורה של NEVS יש גם זווית ישראלית. כפי שנחשף ב"כלכליסט", כבר ב-2019 הושג זיכיון לשיווק מכוניות NEVS על ידי איש העסקים אליהו גרידיש. אולם שנתיים מאוחר יותר, עם פתיחת הסוכנות של גרידיש EV MOTORS, לא כללה רשימת המותגים את NEVS - ושמה של היצרנית גם אינו מופיע במאגרי משרד התחבורה.