למרות החשש מריגול: עובדי מדינה בכירים יצוידו ברכבים חשמליים סיניים
משרד האוצר מתכנן מכרז להצטיידות בכ-100 רכבים חשמליים, רובם מתוצרת סין, עבור עובדי מדינה, שב"ס, משטרה ומשרד הביטחון - חלקם חשופים למידע מסווג; זאת בעוד שבצה"ל כבר הוחלט לאסור כניסת רכבים סיניים לבסיסים. המכרז כולל גם כ-15 רכבי יוקרה במחיר של עד 315 אלף שקל, שעשויים לשמש גם שרים
מדינת ישראל נערכת ליציאה למכרז גדול להצטיידות ברכב חשמלי עבור עובדי מדינה, כך עולה ממסמכים שפרסם משרד האוצר בקרב ספקים.
המכוניות האמורות, שרובן יהיו מתוצרת סין, מיועדות לשמש עובדי מדינה, שב"ס, משטרת ישראל ומשרד הביטחון, שחלקם ככל הנראה נחשפים למידע מסווג; זאת בזמן שבצה"ל כבר התקבלה החלטה שלא לאפשר את כניסתן של מכוניות מתוצרת סין לבסיסי צה"ל. ייתכן כי בעתיד תתקבל החלטה דומה גם במוסדות ממשלתיים או בארגונים ביטחוניים - מה שיאלץ את הבכירים להחנות את רכבם הרחק ממקום עבודתם.
רוב הרכבים במכרז יהיו כאמור חשמליים, והם מחולקים לכמה סלים. הסל הראשון מיועד לבכירים, ומחירי הרכבים בה נעים בין 220 אלף שקל ל-315 אלף (קבוצת רישוי 6). מדובר בכ-15 רכבים בלבד (מספר שעשוי להשתנות בהמשך), שלא מן הנמנע שישמשו גם שרים. לפי מסמכי האוצר, המדינה מתכננת לרכוש את הרכבים הללו בשלהי 2026 או במהלך 2027, ומשך ההתקשרות יהיה עד 2031.
הנסועה הממוצעת של רכבים אלה תעמוד על כ-35 אלף ק"מ בשנה, משך האחריות הנדרש לסוללה יהיה 5 שנים או 175 אלף ק"מ וטווח הנסועה יהיה לפחות 450 ק"מ לפי הצהרת היצרן. מתח הטעינה המינימלי לטעינה מהירה יעמוד על 50 KW (מה שיש בכל המכוניות כיום), ובטעינה ביתית נבחן מתן עדיפות לרכבים שיש להם אפשרות לטעינה תלת-פאזית.
הסל השני כולל 22 רכבים שמחיריהם נעים בין 180 אלף שקל ל-230 אלף (קבוצה 5). מדובר ברכבי כביש שטח, סדאן או מיניוואן שטווח הנסיעה הרשמי שלהם יהיה מינימום 430 ק"מ. מלבד זאת, המפרט של הרכבים כמעט זהה לרכבי קבוצה 6. יצוין כי בשתי הקבוצות רובם המכריע של המתמודדים הפוטנציאליים הם רכבים מתוצרת סין.
לצד הרכבים הבכירים יותר מופיע סל הצטיידות נוסף, לרכב עממי. בקבוצה זו כל המתמודדים הפוטנציאליים הם סיניים. מדובר בסל הצטיידות ל-20 מכוניות חשמליות קטנות, שבדומה לרכבי הבכירים יסעו כ-35 אלף ק"מ בשנה. המכוניות שיתמודדו בקבוצה זו ישתייכו לקבוצות רישוי 3 או 4 (כלומר מחיריהן נעים בין 128 אלף שקל עד 170 אלף). טווח הנסיעה המינמלי של מכוניות אלה הוא 400 קילומטרים בין טעינות.
סל נוסף כולל כ-25 רכבי כביש שטח חשמליים מקבוצות רישוי 5-3, במחיר שנע בין 128 אלף שקל ל-230 אלף. גם בקבוצה זו רוב המתמודדים הם סיניים. טווח הנסיעה המינימלי לרכבים הללו הוא 400 ק"מ.
קבוצת הרכב החשמלי האחרונה היא קבוצת המיניוואנים (רכבי 7 מקומות). אומדן ההצטיידות בקבוצה זו הוא 20 רכבים (ללא ציון קבוצת רישוי). גם כאן, טווח הנסיעה המינימלי הוא 400 ק"מ.
מכרז ההצטיידות הקודם פורסם בתחילת 2024, אך כפי שפורסם בכלכליסט, אז רק כ-20 עובדי מדינה בחרו להצטייד במכוניות חשמליות, ואילו היתר בחרו במכוניות בעלות מנוע בנזין.






























