סגור
תאונה כביש הערבה
תאונה בכביש 90 (נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה יחידת חילוץ ערבה)

פרשנות
ישראל משקיעה מאות מיליוני שקלים במצלמות מהירות שכנראה לא יצילו את הנהגים

המדינה משליכה את כל יהבה על פרויקט אדיר מימדים שהתרומה שלו למאבק בתאונות הדרכים תהיה שולית - אבל התרומה שלו לכיס של המדינה תהיה גבוהה

אתמול זה קרה: המשרד לביטחון פנים חשף בפעם הראשונה באופן רשמי שמדינת ישראל נערכת להתקנת מצלמות מהירות חדשות. המצלמות החדשות הראשונות יקדמו את פניהם של הנהגים בכביש 90 כבר בשנה הבאה, מה שעומד בניגוד ברור להצהרות הקודמות של משטרת ישראל לפיהן מצלמות המהירות הקיימות ימשיכו לפעול לפחות עד 2026.
לטובת מי שלא מכיר, בשנת 2013 ישראל הקימה את פרויקט א3 שנחשב לאחד הפרויקטים השאפתניים בתחום האכיפה, פרויקט שהכניס עד כה לכיסה של המדינה מאות מיליוני שקלים בקנסות. הפרויקט הושק בקול תרועה תוך פיזור הבטחות אודות הפחתת תאונות ותרומה לבטיחות בדרכים. בפועל, הפרויקט היה מיושן כבר ביום הקמתו: הוא התבסס על מצלמה נייחת שקל מאוד לגלות באמצעות WAZE ודומותיה, הוא הוקם כאשר מערכות ההתראה השונות על מצלמות המהירות כבר היו מותקנות בטלפונים של לא מעט אזרחים בישראל, אבל זו לא הבעיה היחידה. טכנית, קשה להוכיח שקיים קשר כלשהו בין המצלמות של פרויקט א3 למספר הנפגעים בתאונות הדרכים. אם כבר, למרבה המבוכה היו שנים בהן מדינת ישראל הגדילה את פריסת המצלמות והציבור בתגובה נפגע ביותר תאונות, ומכיוון שחלק מתהליך האישור של המצלמות היה רק מה שניתן להגדיר כ"חאפרי" בשלב מסוים הן הפסיקו לפעול ולמרבה האירוניה מספר ההרוגים דווקא ירד, כי תכל'ס קשה מאוד להוכיח שמצלמה שמוצבת בכביש ונהגים חכמים מאטים לפניה, לרוב בחריקת בלמים, היא מה שמונע תאונות.
המצלמות החדשות שיותקנו בקרוב הן מצלמות מהירות ממוצעת, וכדי להקים מערך מצלמות כזה נדרש תקציב של מאות מיליוני שקלים. מערכת מצלמות מדידת מהירות ממוצעת מבוססת על מדידה של מהירות המכונית כשהיא נכנסת לכביש תוך חישוב פרק הזמן שעבר עד להגעה למצלמה הבאה וכתוצאה מכך חישוב של מהירות המכונית. זה נשמע פשוט אבל זה לא: קודם כל צריך כמובן את המצלמות אבל גם את התשתית, את האמצעים שיתעדו את לוחית הרישוי של המכונית שנכנסת לקטע הכביש ואז גם יתעדו את אותה לוחית כשהמכונית יוצאת מהכביש, כמובן שם יאמתו את פרטי בעל הרכב ואז ישלחו את הדו"ח אל הנהג העבריין. וכל זה לפני היבטי החוקיות המורכבים שכרוכים בצילום הנהג והרכב ואימות זהות הנוהג ברכב וכיוצא בזאת.
בבואנו לבדוק מדוע ישראל נערכת להשקעה של מאות מיליוני שקלים ברשת חדשה של מצלמות מהירות, התשובה הראשונה שעולה לתודעה היא כמובן קדושת החיים: "המצלמות יצילו חיי אדם" מכיוון שהן יגרמו לנו לנסוע יותר לאט וכתוצאה מכך ימנעו מוות מיותר בכבישים, אבל המציאות שונה: בבואנו לחפש בפרסומים של משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים אנו מגלים עובדה מעניינת: מדינת ישראל נמנעת מפרסום רשמי או בלתי רשמי של "תרומתה" של מהירות לתאונות הדרכים.
מבחינה היסטורית היו מקרים בודדים בהם פורסמו נתונים שבאמת הסבירו באופן מדעי כמה תאונות דרכים נגרמות בגלל מהירות מופרזת, אבל זה היה לפני כמעט עשר שנים ומאז הייתה דממה. מדינת ישראל מצהירה כי מהירות מופרזת היא "גורם תורם" לתאונות דרכים. כלומר, אם למשל נהג חצה פס הפרדה אזי מדובר בעבירה שתגרום לתאונת דרכים, אבל אם המכונית שלו נוסעת גם במהירות מופרזת אז קיים סיכוי יותר גבוה שהוא יהרג. התפיסה שמצלמות המהירות החדשות ימנעו מהנהגים לנסוע מהר וכך ימנעו תאונות מצחיקה.
אגב, המקום הראשון בו יערך הפיילוט יהיה כביש 90 – הכביש הארוך בישראל. למשרד לביטחון פנים נוח לציין שהפיילוט יתקיים בכביש שאורכו המדויק הוא 478 קילומטרים ושהנהגים יחפשו לבד היכן המצלמות, אבל ספציפית בכביש זה באמת יש לא מעט תאונות. נתונים של עמותת "אור ירוק" מסבירים לנו מה גורם לתאונות בכביש 90: בשנים 2003-2018 אירעו בכביש 90 מעל 2,250 תאונות דרכים 233 בני אדם נהרגו ומעל 6,450 בני אדם נפצעו, כ-700 מהם באורח קשה. רוב התאונות היו תאונות חזית צד, התהפכות וחזית חזית. כלומר נהגים סטו ממסלול נסיעתם ופגעו ברכב אחר. הם סטו כנראה בגלל חוסר ריכוז, הירדמות, שכרות, השתוללות, אי ציות לפס לבן ואי מתן זכות. לפי ההיגיון של מדינת ישראל אם שני נהגים שנוסעים בכביש 90 במהירות גבוהה של 120 קמ"ש יפגעו זה בזה חזיתית הם יהרגו, אבל אם שניהם ייסעו במהירות חוקית של 90 קמ"ש הם עדיין יהרגו, אבל לפחות במהירות חוקית.
אם כך, מדוע מדינת ישראל משליכה את כל יהבה על פרויקט אדיר מימדים שכנראה לא ממש יציל נהגים? התשובה כנראה נמצאת מתחת לאף של כולנו: מצלמות המהירות הנוכחיות הכניסו לכיס המדינה כנראה מעל מיליארד שקל אבל הן התיישנו. הנהגים למדו, וכעת צריך אמצעי גבייה שיהיה יותר יעיל וגם יוכל לבצע "ווידוא הכנסות" עבור המדינה למשך עשור לפחות. רק אל תצפו בשום אופן שמספר תאונות הדרכים ירד בזכות המצלמות החדשות, זו תהיה נאיביות לשמה.