סגור
טסלה 3 החדשה
טסלה 3 החדשה (צילום: יצרן)

ניתוח
כיצד השדרוג של טסלה 3 ישפיע על שוק הרכב בישראל?

יצרנית המכוניות החשמליות השיקה את ההיילנד - הדגם המחליף של טסלה 3. אילו הערכות התבררו כנכונות, אילו לא - ומה יעשו הרוכשים הפוטנציאלים שישבו עד כה על הגדר

הלילה זה קרה: בלי רעש, בלי צלצולים, בלי שפע של הודעות מקדימות לתקשורת, טסלה חשפה את ה-3 היילנד, הגרסה המשודרגת של טסלה 3. לפני ההשקה נפוצו בעולם שפע של תמונות, סרטונים וצילומים של ההיילנד מכבישים ציבוריים, בעודה עוברת כל מיני בדיקות תחת הסוואה כבדה, ועמם גם שפע של הערכות: חלקן התבררו כנכונות וחלקן לא.
מה התתברר כנכון? טסלה אכן שדרגה את המסך הקדמי של ה-3. היא גם הוסיפה מסך אחורי. המושבים הקדמיים כעת מאווררים, יש טעינה אלחוטית לסמארטפון, לפי אתר טסלה איכות הגימור ובמיוחד איכות הבידוד הקולי שודרגו – וכמובן גם המראה של החזית ושל הישבן שודרג למראה יותר מודרני. מבחינה עיצובית לא מדובר במהפכה אלא באבולוציה.
עוד מדגישה טסלה בפרסומים שלה שהגלגלים השתנו ושודרגו. מעבר לכך טווח הנסיעה שודרג מעט.
ומהן הספקולציות שהתבררו כלא נכונות? ובכן, המחירים. בשבועות האחרונים נשמעו טענות שטסלה "תעניק" ללקוחותיה את הדגם החדש במחיר הישן, אבל זה לא קרה: טסלה 3 בסיסית עלתה עד כה 192.6 אלף שקל, אבל כעת היא עולה 205.6 אלף שקל, מחיר שכבר הוצמד בעבר לטסלה 3 בסיסית לפני ההוזלה האחרונה.
הדגם היותר בכיר, הלונג ריינג', התייקר רק במעט: עד כה גרסתו הבסיסית עלתה כ-238 אלף שקל, וכעת - 242 אלף שקל. למרבה אכזבתם של חובבי הביצועים, טסלה 3 "פרפורמנס", הגרסה הבכירה של ה-3, אינה מופיעה יותר באתר של טסלה וייתכן שזו גם לא תוצג בעתיד.
יש להזכיר, המחירים האלה נכונים להיום, מועד ההשקה. בניגוד לכל יבואני הרכב בישראל, אצל טסלה לא ניתן לדעת האם המחיר הזה הוא "ספיישל" ליום החשיפה, האם יעלה או יירד או שהוא מוגבל להיקף הזמנות מסוים.
רק על עובדה אחת אין עוררין: זהו מחיר שבינואר הקרוב ישתנה בגלל עליית מס הקנייה על המכוניות החדשות. זה כבר לא קשור לטסלה אלא לרשות המסים שתעלה בעוד ארבעה חודשים את מס הקנייה על הרכבים החשמליים מ-20% ל-35%.
עצם הגעתה של טסלה 3 המחודשת גרם ללא מעט לקוחות המתלבטים בנוגע לרכישת רכב חשמלי - להמתין; היו כאלה, למשל, שקיוו כי טסלה 3 החדשה תהיה מהפכנית ברמה שתייתר את רכישת איוניק 6 לדוגמה; אחרים חשבו לקנות מכונית סינית ב-160 אלף שקל וחיכו לטסלה המהפכנית שתהיה גם מוזלת (מה שלא קרה).
כיצד הגעתה של טסלה 3 המחודשת משפיעה על שוק הרכב הישראלי? התשובה טמונה לא בשדרוגים הפיזיים - פנסים חדשים, מסך שונה וכו' - אלא באופן בו הלקוחות תופסים את השדרוגים כ"גורם מייחד" ביחס למה שקיים בדגם הנוכחי.
ובכן, התשובה היא שטסלה 3 המחודשת היא מספיק שונה מהדגם ששווק בישראל עד אתמול, והחידושים הם בהחלט גורם מבדל משמעותי ביחס לטסלה 3 הנוכחית; כלומר הם מבדילים בין מי שמחזיקים בטסלה 3 הקודמת, לבין מי שיחזיקו את הדגם החדש בעוד כמה חודשים.
כי מה שחשוב שודרג וטסלה נתנה את תשומת ליבה למה שחשוב: המסך הראשי שודרג. החיצוניות שודרגה במידה הנכונה. וטסלה טיפלה ספציפית במאפיין שאולי ייראה מינורי למי שאינו בעליה של טסלה אבל הוא חשוב: היא חיסלה את הצורך "להפעיל ידיות בידיים"- כלומר העבירה את בורר ה"הילוכים" למסך של הרכב, וביטלה את ידיות השליטה מאחורי ההגה. עבור לקוחות רבים שמחזיקים בדגם הנוכחי ורוצים משהו יותר חדשני - זהו מאפיין חשוב. על הדרך גם תא המטען גדל וזה נחמד.
ואולם האם טסלה 3 החדשה היא המוצר ש"יחסל" את המתחרים? כאן נכנס עניין המחיר: בגרסת הבסיס טסלה 3 החדשה חוזרת להיות מכונית שמחירה מעל 200 אלף שקל. כלומר, טסלה "מחסלת" את החלום שאולי היה ללקוחות פוטנציאליים לוותר על מכונית חשמלית סינית זולה ולהשתדרג לטסלה 3 חדשה. למעשה, החברה מגדילה את הפער מחשמליות סיניות עממיות שעולות כ-170 אלף שקל: אם לקוחות שהתלבטו עד כה בין אטו 3 מאובזרת לבין טסלה 3 בסיסית, נטו להוסיף עוד כ-20 אלף שקל ולהתחדש בטסלה - כעת הם כבר מגיעים לרף מחיר גבוה של 200 אלף שקל.
הגרסה הבכירה של טסלה 3 החדשה התייקרה פחות: מ-238 אלף שקל ל-242 אלף שקל. זה לא נורא, אבל כאמור מדובר בגרסה הבכירה.
עוד נקודה חשובה נוגעת ל"טסלה מול עצמה", כלומר טסלה 3 מול הלהיט התורן של החברה: מודל Y. כאן כבר קיימת סוגיה מעניינת כי כיום המחיר של מודל Y בסיסי הוא עדיין 224 אלף שקל, כלומר הפער בין ה-3 ל- Y הצטמצם לכ-20 אלף שקל. האם זה הסכום שישכנע לקוחות לבחור במי שהיא בפועל מכונית משפחתית לבין רכב כביש שטח? ימים יגידו.
ככל הנראה, הגעת טסלה 3 חדשה כמעט לא תשפיע על מחירי הדגמים המשומשים. ויש לכך כמה סיבות: ראשית, טסלה 3 החדשה אינה שונה באופן מהפכני מהדור הנוכחי. היא יותר חדשנית, יותר נאה, יותר מדליקה - אבל לא מביאה לשולחן שינוי משמעותי של תצורת הרכב. כלומר זו עדיין משפחתית חשמלית עם מסך ענק. הטווח טיפס מעט אבל זה לא זינוק מטאורי.
מעבר לכך, הטסלה 3 מהדגם הקודם ספגה פגיעה כה משמעותית במחיר בסבב ההוזלות הקודם של החברה, ומחירה נהפך לאטרקטיבי ברמה שאינה מצדיקה הורדה נוספת בגלל הגעתו של דגם חדש.
ובל נשכח, טסלה 3 המחודשת היא כאמור מכונית יותר יקרה, כלומר, מחירי טסלה 3 המשומשות יישמרו כי הדגם החדש יקר יותר. אגב, הם כנראה לא יטפסו למעלה כי כאמור, הדגם המחודש כן שונה ברמה שמייצרת בידול בין החדש והישן.
גם בנוגע להשפעה על מתחרותיה של טסלה לא צפויה דרמה גדולה. כיום טסלה 3 כבר אינה מובילת השוק החשמלי (תואר זה שייך ל-BYD). הדגם החדש הוא אמנם שונה מאוד בעיני מי שמחזיקים בטסלה 3 מהדור היוצא, אבל עשוי לא להיות מהפכני בעיני מי שמבקשים לרכוש רכב חשמלי חדש מבית BYD שצפויה להציג בישראל בקרוב את ה-SEAL.
כמו כן אי אפשר להתעלם מהמצב הכלכלי: אנחנו לא ב-2021, ורוכשי מכוניות חדשות כבר לא ממהרים להכניס יד לכיס כדי לרכוש את כל מה שהוא הכי חדשני רק כדי לומר לשכנים ש"יש להם אייפון חדש על גלגלים".