סגור

בלעדי
רכבים חשמליים נוסעים 33% יותר ממכוניות בנזין

לפי נתוני הלמ"ס, היקף הנסועה הממוצע של מכוניות פרטיות בעלות מנוע בנזין היה 13 אלף קילומטר ב-2020, ושל רכב חשמלי - 17.5 אלף קילומטר; תופעה דומה קיימת בתחום האופנועים

מכוניות חשמליות הן נקיות יותר, אבל נוסעות בכבישים בממוצע הרבה יותר ממכוניות בעלות מנועי בנזין - כך עולה מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהגיעו לידי "כלכליסט". כפי שנחשף ב"כלכליסט" משרד האוצר בוחן הטלת מס נסועה על רכב חשמלי - כלומר, הרכב החשמלי נוסע יותר ולכן גם בעליו ישלמו יותר.


הנתונים מתייחסים ל-2020, השנה הראשונה בה החלו בלמ"ס למדוד את הנסועה (כלומר קילומטראז') של מכוניות חשמליות. לפי הנתונים, בעוד שהנסועה הממוצעת של מכוניות פרטיות בעלות מנוע בנזין היתה 13 אלף קילומטר בשנה, הנסועה הממוצעת של מכוניות פרטיות חשמליות היתה 17.5 אלף קילומטר בשנה, הבדל של 33%. עוד עולה מהנתונים שמכוניות פרטיות בעלות מנוע דיזל נוסעות בממוצע 21.7 אלף קילומטרים בשנה.
תופעה דומה ניתן לראות גם כאשר משווים בין נתוני הנסועה של האופנועים. כך, בעוד הנסועה השנתית הממוצעת בשנת 2020 של אופנועים עם מנועי בנזין עומד על 6,700 ק"מ, הנסועה השנתית הממוצעת של אופנועים עם מנועים חשמליים עמדה על 9,800 אלף קילומטר.
חשוב להדגיש כי נתוני הלמ"ס מתייחסים לשנת 2020, כלומר טרם חדירתה של טסלה לישראל. לפי הערכות של גורמים המקורבים לטסלה ישראל ומעורים בפרטי הנסועה של בעלי הרכבים, שיעור הנסועה של רכב חשמלי ב-2021 צפוי לעלות אפילו יותר ולחצות את רף 18 אלף הקילומטרים, בעוד שהיקף הנסועה של מכוניות בעלות מנועי בנזין – יישאר זהה.

1 צפייה בגלריה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקק תנועה
(צילום: דנה קופל)

בסך הכל, בשנה שעברה נמסרו בישראל 215,544 מכוניות חדשות- מתוכן כ-1,450 חשמליות , כאשר המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בישראל נכון לאשתקד היתה MG ZS EV.
נתוני הנסועה של הרכבים החשמליים מציפים מידע מעניין נוסף: לפני כשבועיים פרסמה הלמ"ס את סקר נתוני הנסועה לשנת 2020 (שאינו כולל את נתוני הרכב החשמלי) וממנו עולה כי היקף הנסועה הממוצע של מכונית נוסעים בישראל היה 13.5 אלף קילומטר בשנה, ירידה של 16.7% ביחס ל-2019 הנובעת בין היתר מהקורונה והסגרים. נתון זה מתייחס לכל סוגי המכוניות: פרטיות, ליסינג (25.2 אלף קילומטר בשנה) וכו'. כלומר, בפועל, המדידה של מכוניות חשמליות בפעם הראשונה העלתה את ממוצע הנסועה בישראל.
מהנתונים ברור כי דווקא כלי הרכב המזהמים יותר, המונעים על ידי סולר, הם אלה שעושים את הנסועה הגדולה ביותר, בין היתר בגלל השימוש הנרחב בסולר במשאיות ואוטובוסים, כמו גם במוניות שנוסעות בממוצע 55.9 אלף קילומטר בשנה. בשקלול כל סוגי כלי הרכב, עולה כי הנסועה השנתית הממוצעת לרכבי דיזל עומדת על 28 אלף קילומטר, ברכבים המונעים על גז - 17.2 אלף קילומטר, ברכבי בנזין - 12.7 אלף קילומטר וברכבים חשמליים - 14.9 אלף קילומטר.
מדוע קיימים הבדלים אלה בין המכוניות? במקרה של רכבי דיזל הנסועה מוטה למעלה מכיוון שמדובר ברכבים כבדים, כלומר משאיות ואוטובוסים. אבל במקרה של מכוניות חשמליות מול בנזין ההבדל נובע מהעלויות: כאשר ניתן לטעון את הרכב מעמדת טעינה ביתית בעלות נמוכה, אפשר לנסוע יותר.

לנסועה של רכב יש כמה השפעות חשובות נוספות ובפרט על גודש: ככל שמכונית נוסעת פחות קילומטרים בשנה, כך המקום שהיא תופסת בכבישים ובפקקים בממוצע פוחת. אבל מעבר לכך, לנסועה יש השפעה נוספת שמהותה עדיין אינה ברורה, על מידת סחירותו של הרכב. נכון להיום אחד הקריטריונים החשובים ביותר אשר משפיעים על מידת סחירותה של מכונית הוא הקילומטראז', כלומר כמה הרכב נסע. אם מכוניות חשמליות ייצרו סטנדרט חדש בכל הנוגע לקילומטראז' ממוצע שיהיה גבוה מן הקילומטראז' של מכוניות בנזין, שוק המשומשות יצטרך להתאים עצמו לסטנדרט הנסועה החדש.