סגור
אגזוז של רכב עם עשן זיהום
כיום ישנם אזורים מופחתי פליטות בחיפה וירושלים (צילום: שאטרסטוק)

משרד התחבורה מקדם: מצלמות חכמות יתפסו רכבים מזהמים

התקנות שמקדם המשרד יאפשרו לרשויות המקומיות להפעיל מצלמות LPR, שמזהות את פרטי הרכב לפי לוחית הרישוי שלו, לאכיפת רכבים מזהמים שנכנסים לאזורים מופחתי פליטות. זאת, במטרה להחליף את האכיפה הידנית המסורבלת

משרד התחבורה מקדם מהלך חדש במאבק בזיהום האוויר בערים: בקרוב תתאפשר אכיפה באמצעות מצלמות נגד כלי רכב מזהמים שייכנסו לאזורי הפליטה המופחתת. טיוטת התקנות החדשות שפורסמה היום (ה') מציעה לאפשר לרשויות המקומיות להפעיל מערכת מצלמות חכמות מסוג LPR לזיהוי אוטומטי של לוחיות רישוי, במטרה לאכוף את האיסורים על כניסת כלי רכב מזהמים לאזורים המוגדרים.
כיום, רשויות מקומיות רשאיות לקבוע אזורים מסוימים כ"אזורים מופחתי פליטות", אליהם רכבים מזהמים במיוחד (למשל רכבי דיזל כבדים) לא יכולים להיכנס - וכך נהוג בערים ירושלים וחיפה. "לצורך אכיפה יעילה של אזור מופחת פליטות, ובשל המאפיינים הייחודים של האכיפה בעניין זה, לרבות החשש מגודש תנועה שעלול להיגרם כתוצאה מעיכוב רכבים כבדים במסגרת ביצוע אכיפה ידנית (קרי, אכיפה בה הפקח עוצר כלי רכב אקראיים בצד הדרך ובודק את רשיונם), מוצע כי האכיפה תתבצע באמצעות מצלמות", נכתב בדברי ההסבר להצעה.
מצלמות LPR הן מצלמות שמסוגלות "לקרוא" את פרטיו של רכב לפי מספר הרישוי שלו. כיום מצלמות כאלה כבר פזורות ברחבי הארץ ומשמשות בעיקר למטרות אכיפה פלילית. לפי עיקרי התיקון שמפרסם משרד התחבורה, רשויות מקומיות וערים בישראל יוכלו להשתמש במצלמות אלו כדי לזהות רכבים מזהמים שייכנסו לאזורים מופחתי הפליטות.
השינוי העיקרי שמבקש משרד התחבורה לבצע הוא להוסיף את אכיפת זיהום האוויר לרשימת האכיפות שמצלמות ה-LPR כבר מבצעות. בדברי ההבהרה למסמכי החקיקה מציין משרד התחבורה כי "מדובר בצילום בהיקף נרחב יותר מהצילום הקיים בנתיבי תחבורה ציבורית, הכולל את כלל הרכבים הנכנסים לאזורים אלה, רובם המכריע רכבים פרטיים שתנועתם לא הוגבלה". כלומר, המצלמות ינטרו את כל הרכבים שייכנסו לאזורים מופחתי הפליטות ומתוכם יזהו רק את המזהמים.