סגור
אגזוז של רכב עם עשן זיהום
התקן החדש מתיר פליטה של 0.1 עד 0.3 גרם לקילומטר של פחמן חד חמצני (צילום: שאטרסטוק)

האיחוד האירופי יאשר תקנות זיהום מחמירות לכלי רכב

התקנות החדשות, "יורו 7", צפויות להיכנס לתוקף בתחילת 2025 ויגבילו את פליטת הפחמן החד-חמצני ל-0.3-0.1 גרם לק"מ, זאת לעומת גרם אחד המותר כיום

האיחוד האירופי צפוי לאשר מחר (ד') את תקנות זיהום הרכב "יורו 7", והן עתידות להיכנס לתוקף בינואר 2025.
תקנות הזיהום הראשונות של האיחוד האירופי, "יורו 1", נכנסו לתוקף ביולי 1992 וקבעו לראשונה מגבלות לפליטת מזהמים מכלי רכב. התקן הנוכחי, "יורו 6", נכנס לתוקף בשנת 2014 והיה אמור להיות מוחלף בתקן "יורו 7" מספר פעמים – אך עד כה כניסתו לתוקף נדחתה, בין היתר בגלל לחצים של יצרני הרכב הגדולים. מטרתה הסופית של תוכנית תקני יורו היא להגיע למצב בו בשנת 2035 מכוניות חדשות לא יפלטו מזהמים כלל.
תקן "יורו 7" יהיה מחמיר במיוחד: ראשית, בניגוד לכל התקנים הקודמים בסדרת יורו, התקן השביעי אינו מבדיל בין בנזין לדיזל וקובע רמות זהות של זיהום מותר; שנית, התקן החדש מתיר פליטה של 0.1 עד 0.3 גרם לקילומטר של פחמן חד-חמצני. לשם ההשוואה, תקן "יורו 6" שתקף כיום מתיר פליטת גרם אחד של פחמן חד-חמצני לקילומטר, ואילו תקן "יורו 1" התיר פליטת 2.72 גרם של פחמן חד-חמצני לקילומטר.
המשמעות המידית של ההכרזה על התקנות החדשות תהיה השקעות משמעותיות מצד יצרני הרכב להפחית זיהום בדגמי מכוניות שיוצגו משנת 2025, זאת באמצעות הטמעה של מערכות הנעה היברידיות והנעת פלאג-אין הייבריד במכוניות מדגמים חדשים. תהליך זה גם יאיץ את המעבר לחשמול או להנעה מימנית אצל יצרני רכב שירצו פשוט לדלג על שלבי "יורו 7".
יש לציין כי ישראל פועלת לפי התקינה האירופית, האמריקאית והקנדית, וכניסתו לתוקף של תקן מסוים באירופה פירושה גם כניסה לתוקף של תקן זה בישראל.