סגור
חיפוש

ניתוח כלכליסט
"מהיר מפורשה": מדוע דווקא ה-Plaid S הוא הדגם החשוב ביותר של טסלה

יצרנית הרכב החשמלי משקיעה בספינת הדגל שלה, ומנסה לא להתפזר על פני דגמים שעלולים לבלבל את הלקוח; אבל דגם ה-S כבר מתיישן, ולכן הגרסה החדשה מתמקדת בשדרוגים במערכת ההנעה שמאפשרת נסיעה במהירות 300 קמ"ש; וכשמאסק מתעלם בעת הצגת הדגם החדש מהמתחרים בגרמניה ולא מתייחס לתחום הנהיגה האוטונומית, הוא יודע היטב למה

טסלה הציגה הלילה (ו') באופן רשמי את אחת המכוניות החשובות ביותר עבורה: טסלה מודל פלאיד (Plaid S). היצרנית כבר חשפה לא מעט תכניות עבור הדגם החדש (שמחירו בישראל הוא 490 אלף שקל) אך רק עתה הודיעה רשמית על תחילת שיווקו לללקוחות, כולל הבטחה למסירה מהירה.

התמקדותה של טסלה באופן ספציפי בפלאיד מסבירה את אחד המהלכים היותר מוזרים שהתרחשו בתולדותיה של חברה שהתנהלותה מוזרה בכל מקרה: רק לפני כשבוע הודיע המייסד והמנכ"ל אלון מאסק כי טסלה בוחרת שלא לייצר את מודל +S של הפלאיד, שהיא גרסת העל של המודל. הצהרה כזו, שבה יצרן רכב מודיע בדקה ה-90 שלא ייצר מכונית, היא נדירה במיוחד- אבל כעת עם חשיפתה של מודל הפלאיד S מתברר מדוע. בפועל מדובר בניסיון להתמקד בקיים ולבצע "קיצוץ יצירתי" של גרסאות שעלולות לבלבל את הלקוחות ולהסיט את תשומת לבם מדגם הליבה, אשר מיועד לוודא את ההמשכיות של ספינת הדגל של טסלה.

3 צפייה בגלריה
אלון מאסק יו"ר מנכ"ל טסלה ספייסX נויראלינק
אלון מאסק יו"ר מנכ"ל טסלה ספייסX נויראלינק
אלון מאסק
(בלומברג)

ראשית יש להבהיר: בניגוד ליצרני הרכב הגדולים אשר מציגים דגמים חדשים חדשות לבקרים, טסלה פועלת בשיטה שונה שלפעמים עובדת לטובתה ולפעמים לרעתה. כל אחד מהמתחרים מחזיק בהיצע של 10 דגמים ומעלה, ולרוב אפילו 20 דגמים ומעלה, אולם טסלה היא בסך הכל חברה של ארבעה דגמים: מודל S, מודל X, טסלה 3 ומודל Y – מביניהם ה-S הוא ספינת הדגל, כלומר המכונית שצריכה לא רק לשאת את המוניטין של טסלה על כתפיה אלא גם להיות נתונה תמיד בחוד החזית של החדשנות. אמנם מבחינת דו"חות טסלה, עיקר נטל הרווחיות אינו נופל על כתפי המודל, אך כל יצרן רכב זקוק לספינת דגל, כלומר עוגן שיווקי חזק.

3 צפייה בגלריה
טסלה פלאיד S Plaid חדש
טסלה פלאיד S Plaid חדש
טסלה החדשה
(צילום: טסלה)

הבעיה של טסלה היא שבפועל במונחי ענף הרכב העולמי, מודל S היא מכונית קשישה, שהוצגה לראשונה ביוני 2012, כלומר היא צפויה לחגוג בקרוב עשור. זאת בזמן שיצרני הרכב המתחרים ממהרים להציג דגמים חדשים לחלוטין מדי שש עד שבע שנים ולבצע מתיחות פנים מקיפות לדגמים קיימים מדי שלוש עד ארבע שנים.
בל נטעה: בשונה מטסלה 3 העממית, שעדיין נהנית, במיוחד בישראל, מפקטור החדשנות, מודל S נחשבת גם בעולם למכונית ותיקה למדי ודווקא הקהל הטיפוסי הוא גם קהל בעייתי מבחינת הסבלנות הצרכנית הצרכנית שלו. כך, הקהל שנהר לרכוש מודל S לפני שש ושבע שנים היה קהל חדשני. הבעיה היא שיש גבול עד כמה ניתן להחזיק את הקהל החדשני באמצעות עדכוני תוכנה למכונית, לפני שיתחיל לפזול בכיוון החשמליות החדשות של אאודי, מרצדס ויגואר. על אחת כמה וכמה כאשר עיצובה החיצוני של המכונית, גורם משמעותי בקרב מי ששמים דגש כבד על תדמית בפלח שוק בו התדמית היא הכל, הולך ומזדקן. משום שכך, טסלה מציגה לראשונה גרסה של המודל S שהשינויים שבוצעו בה הם יותר ממה שניתן לעשות באמצעות עדכוני תוכנה כאשר הדגש הוא על מערכת הנעה חדשה אשר מאפשרת נסיעה במהירות של מעל 300 קמ"ש.
מאסק בחר להתעלם מהיצרניות הגרמניות, והוא יודע למה
הנאום של מאסק במהלך החשיפה הרשמית של הפלאיד נועד להבהיר בדיוק שהיא מכונית שצריכה להתחרות ביצרני הרכב המערביים שהתקדמו מאז הצגתה של המודל S לפני תשע שנים.
בין היתר ציין מאסק כי הפלאיד "מהירה יותר מפורשה" - טענה שהיא נכונה מבחינת המספרים שטסלה מציגה. מאסק גם ציין שהפלאיד היא מכונית יותר בטוחה מוולוו. אך קשה שלא להתעלם מן העובדה שהוא בוחר במטרות הקלות.
יצרני הרכב הגרמנים הגדולים, קרי מרצדס, אאודי וב.מ.וו אשר מחזיקים בתקציבי הפיתוח הכבדים אינם מוזכרים על ידי מאסק כלל. עוד נקודה חשובה אשר מודגשת על ידי מאסק נוגעת לזמני האספקה: "במיידי" לפי מייסד טסלה - כפי שגם ניתן לראות גם באתר החברה בישראל. לכך יש סיבה: היצרניות הגרמניות כבר נושפות חזק בעורפה של טסלה, במיוחד ה-EQS של מרצדס בנץ שאמורה להיות ספינת דגל חשמלית בסדר הגודל של מרצדס S קלאס. אולם האספקה של הגרמניות וגם הצגת הדגמים החשמליים מתועדת לעת עתה למחצית השנייה של 2021 ואפילו ל 2022, כך שעד להצגת ספינות הדגל של הגרמנים, לטסלה יש עוד זמן להרוויח.

אחת הסיבות הנוספות למהירות האספקה ולדחיפות המסוימת בהשקת הפלאיד S דווקא אינה מופיעה בנאומו של מאסק: החדשנות הטכנולוגית. במפתיע בכל מה שקשור למודל החדש, באירוע ההשקה מיעטה טסלה להתייחס לנושאים שאינם נוגעים לתחום ה"מגניב" - כלומר מאסק התייחס לעובדה שהדגם החדש הוא "KICK ASS" (כלומר מגניב) אך לא ממש נגע בתחומים כגון נהיגה אוטונומית, שהגרמנים מכוונים אליהם את ספינות הדגל החשמליות באופן מובהק. אחת הסיבות לכך, מה שלא ניתן ממש לשנות, היא המגבלות של פלטפורמה קיימת, כלומר העובדה שבסופו של דבר יש גבול לטכנולוגיה שניתן להעמיד על מכונית שתכנונה הבסיסי חוגג תשע שנים. ובהיבט זה, כנראה שטסלה תצטרך לבצע במודל S זינוק טכנולוגי בעתיד הלא רחוק, או להמתין לדגם המחליף ולוודא שיהיה שיא השיאים בכל הקשור בטכנולוגיה.