סגור

הקבוצה הסינית עתרה נגד נת"ע: הפסילה ממכרז הרכבת הקלה בגלל לחץ אמריקאי

קבוצת אורבניקס, המורכבת מאגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRCC ו-CRRC, הגישה עתירה בגין פסילתה ממכרזי הקווים הירוק והסגול בשל "מניעים זרים", ודורשת הקלטות מישיבות ועדת המכרזים. לפי ההערכות, הקבוצה תדרוש פיצוי בשווי עשרות מיליוני שקלים

‏קבוצת אורבניקס, המורכבת מאגד, שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRCC ו-CRRC, הגישה עתירה ביום חמישי נגד חברת נת"ע בנוגע לפסילתה ממכרזי הקווים הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.
בית המשפט קבע דיון בין הצדדים ל-29.3, ונת"ע צריכה להגיש תשובה לעתירה עד 20.3.


לפי לשון העתירה, הקבוצה דורשת מוועדת המכרזים של נת"ע את הקלטות ישיבות ועדת המכרזים. הסיבה לעתירה היא שנת"ע פסלה את הצעת הקבוצה מ"מניעים זרים", כאשר הכוונה ללחצים האמריקאיים לפסול את הקבוצה בגלל שתי החברות הסיניות, ובראשן CRCC, כוונה שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט".

2 צפייה בגלריה
 הדמיית תחנת הקו הירוק הרכבת הקלה תחנת האצטדיון
 הדמיית תחנת הקו הירוק הרכבת הקלה תחנת האצטדיון
הדמיית תחנת הקו הירוק של הרכבת הקלה, תחנת האצטדיון
(הדמיה: נת"ע)

ההערכה בתעשייה היא שהקבוצה לא תבקש לשנות את החלטת ועדת המכרזים, אלא תדרוש פיצוי בגובה עשרות מיליוני שקלים. מי שמייצג את אורבניקס בעתירה הוא עורך הדין דורי קלגסבלד.
לפני כחודש פסלה ועדת המכרזים של נת"ע את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC (שעליהן הטיל הממשל האמריקאי עיצומים) לקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הוועדה בחרה בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה להקמת הקו הירוק - מחולון עד הרצליה - ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול - מיהוד עד תל אביב. מכרז זה התקיים כשברקע לחץ אמריקאי על ישראל שנמשך זה זמן רב לפסול חברות סיניות ממכרזי תשתיות.
לפני כמה חודשים התבטאו בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארצות הברית, והדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה בשנה שעברה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאסר השקעה ב-59 חברות סיניות (ובהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.

2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה ב גוש דן נסיעה ראשונה מלאה מ פתח תקווה ל בת ים
הרכבת הקלה ב גוש דן נסיעה ראשונה מלאה מ פתח תקווה ל בת ים
הרכבת הקלה בגוש דן, נסיעה ראשונה מלאה מפתח תקווה לבת ים
(צילום: נת"ע)

באופן רשמי, ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהיתה זולה מדי. בחודש אוגוסט פורסם ב"כלכליסט" כי הקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. להערכת גורמים ממשלתיים ועסקיים ששוחחו אז עם "כלכליסט", CRCC ושיכון ובינוי נוקטות לא פעם בטכניקה של Dumping שבמסגרתה הן מבקשות לזכות במכרז בכל מחיר, ולכן מעוניינות לנצח גם במחיר שהוא כביכול הפסדי.
אפשרות נוספת היא ש-CRCC היתה מוכנה להציע מחיר נמוך במיוחד מפני שהאינטרסים שלה באזור הם אסטרטגיים ולאו דווקא כלכליים. אסטרטגיה זו היא חלק מיוזמת "החגורה והדרך" של ממשלת סין, המשקיעה ברשת תשתיות קרקעיות וימיות שתחבר את סין עם אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וחלקים אחרים בעולם.
למכרז הוגשו 10 הצעות על ידי חמש קבוצות. כל קבוצה הגישה שתי הצעות - אחת לירוק ואחת לסגול. המכרז כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של פרויקטי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב-2027 (לפי הערכות נת"ע), והוא יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים.
אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות). הקו הסגול, העתיד לפעול מסחרית ב-2026, יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.