בדרך לחלץ ישראלים מחו"ל המדינה רק יצרה עוד אי ודאות
זמן קצר לאחר שמנכ"ל רשות שדות התעופה קרא לישראלים שרוצים לטוס לארץ להגיע ללרנקה ואתונה, הרשות המליצה שלא לעשות זאת. ומה עם ירדן ומצרים? תלוי את מי שואלים
עם פרוץ המבצע באיראן בסוף השבוע הודיעה רשות שדות התעופה על סגירת המרחב האווירי בישראל ופינוי כל המטוסים מנתב"ג. מנהל רשות התעופה האזרחית שמואל זכאי אף התריע כי השבתם של ישראלים לארץ עלולה להימשך זמן רב – "עד שבועות" לדבריו – וקרא לשוהים בחו"ל לבצע סידורים מתאימים ולהיערך בהתאם.
בעוד אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל ממתינים לעדכונים, אתמול בבוקר הודיע מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) שרון קדמי כי טיסות החילוץ צפויות לצאת מנמלי תעופה סמוכים לישראל והמליץ למי שנמצא בחו"ל לקצר את המרחק לארץ ולהגיע ללרנקה ואתונה. ההודעה גרמה לאלפי ישראלים שנמצאים בחו"ל לנסות לתפוס טיסות ליעדים אלה בתקווה לקדם את עצמם בתור לטיסות חילוץ. אולם זמן קצר לאחר מכן הוציאה רש"ת הודעה סותרת, ולפיה אין כל המלצה להגיע בשלב זה ללרנקה או אתונה, שכן כאשר מערכת הביטחון תאפשר את חידוש הטיסות, קצב הטיסות יוגבל ויעשה בבהדרגה ובחלונות זמן על מנת למזער סיכונים.
גם גורמים רשמיים אחרים התקשו לשמור על אחידות ופירסמו הודעות סותרות. אתמול בבוקר יצאה הודעה מטעם רשות שדות התעופה כי במקביל לניסיונות לארגן טיסות חילוץ, המעברים היבשתיים פתוחים למעבר ואף פורסמו שעות פעילות ומיקומים. אולם זמן קצר לאחר מכן הזהיר המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מפני הסכנה בהגעה לישראל דרך ירדן ומצרים. ההודעה של המל"ל הגיעה לאחר ניסיונות של ישראלים לטוס למצרים או לירדן ולהגיע למעברי הגבול היבשתיים. "ברצוננו לחדד כי על סיני וירדן חלות אזהרות מסע ברמה 4, המשקפות איום גבוה ואנו ממליצים להימנע מהגעה למרחבים אלו. האזהרות תקפות ביתר שאת בתקופה זו של מתיחות", הזהיר המל"ל.
מרש"ת נמסר: "טיסות החילוץ יצאו ממספר יעדים. על המיקום הסופי ניידע. המעברים היבשתיים פועלים כרגיל. במקביל קיימת אזהרת מסע של המל"ל לגבי ירדן וסיני".
אתמול הודיעה אל על כי כל טיסותיה יבוטלו עד 19 ביוני לפחות וישראייר הוגדיעה כי הטיסות מבוטלות עד 16 ביוני. אל על הודיעה כי תשוב לפעילות טיסתית סדירה בכפוף לאישור גורמי הביטחון והתעופה הרלבנטיים. הודעה דומה מסרה גם ישראייר שהוסיפה כי בשבועיים הקרובים היא תפעל במתכונת מצומצמת של הפעלת טיסות חילוץ מיעדים נבחרים באגן הים התיכון.
למרות שאירועים ביטחוניים גורמים לזינוק במניות של חברות התעופה הישראליות, בדומה למקרה של נפילת הטיל החות'י סמוך לנתב"ג , אז זינקה מניית אל על ב 10% וישראייר ב־5.5%, הפעם המצב שונה. למרות שחברות התעופה הראשונות שיחזרו לפעול יהיו החברות הישראליות, מניית אל על צנחה אתמול ב־3.6% וישראייר ירדה ב־2.26%.
בעלי יאכטות או בעלי אמצעים שיכולים לשכור אותן יכולים לשוב לישראל דרך המעבר הימי שנותר פתוח. בישראל כלי שיט פרטיים יכולים לעגון רק במרינה בהרצליה, נמל אשדוד או נמל חיפה. על פי הודעה שהוציאה רשות הספנות והנמלים, מי שיצליח להוציא את האישורים המתאימים יוכל לשוט לישראל באופן עצמאי. על מנת לקבל את האישור הנכסף יש להעביר דיווח 24 שעות מראש באמצעות הסקיפר שמשיט את הספינה. הפלגה על יאכטה מקפריסין לישראל אורכת בין 11ל־24 שעות ועולה 12–30 אלף שקל.
גם בכבישים בתוך הארץ שררה אתמול אי ודאות כאשר נוסעים רבים לא ידעו איך להגיע למקום עבודתם לאחר שהתחבורה הציבורית עברה למתכונת חירום מצומצמת.
חברות האוטובוסים מפעילות רק 15% מהקווים, הרכבת מפעילה 3–4 קווי חירום ורוב הרכבות הקלות לא פועלות.לדברו יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד דורון רז, מטפלים רבים של קשישים סיעודיים לא הצליחו להגיע לבתיהם של המטופלים בגלל הקשיים בתחבורה הציבורית אף שהטיפול הסיעודי מוגדר כשירות חיוני למשק והמטפלים נדרשים להמשיך לסעוד את הקשישים כפי שנעשה בתקופת הקורונה ולאורך כל המלחמה, תוך תשומת לב מיוחדת לקשישים עריריים. אתמול פנה רז למוסד לביטוח לאומי ולשר העבודה ובעקבות כך התקיים דיון חירום בנושא והתקבלה החלטה למימן הסעות מרוכזות לחלק מהמטפלות. עם זאת, לדבריו, מדובר בפתרון חלקי בלבד.