נתב"ג ריק ממטוסים: כמה עולה לחברות התעופה לאחסן צי שלם בחו"ל
עם תחילת המבצע באיראן פינו אל על, ארקיע וישראייר את כל מטוסיהן לנמלי תעופה בינלאומיים. עלות האחסון היומית של מטוס בודד יכולה להגיע ל-10,000 דולר - ואף יותר. אל על, עם כמעט 50 מטוסים, נאלצה לפזר את הצי במספר יעדים, בעוד ארקיע וישראייר מסתפקות בנמלים קרובים כמו פאפוס ולרנקה
עם תחילת מבצע "עם כלביא" החל פינוי מטוסים מנתב"ג, מהלך יוצא דופן וחריג אליו נערכו חברות התעופה מבעוד מועד כחלק מההערכות לשעת חירום שהוכנה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.
אל על, ארקיע וישראייר פינו את המטוסים לנמלי תעופה והאנגרים בינלאומיים סמוכים, ושם הם ממתינים להנחיות נוספות ואף נערכים לאפשרות לשמש כמטוסי חילוץ עבור ישראלים שתקועים בחו"ל.
המטוסים חונים במקומות כמו מרכזי תחזוקה ועמדות חנייה ייעודיות בתוך נמלי התעופה. עלות אחסון של מטוס נוסעים בימי שגרה יכולה לנוע בין 5,000 ל-10,000 דולר ואף יותר, תלוי אם מדובר בשטח מרכזי או כפרי ומרוחק, וכן אם השטח מקורה וממוזג. כיוון שמרבית החברות מאחסנות את המטוסים בנמלי תעופה קרובים, כמו לרנקה ופאפוס, יש להניח כי הן משלמות את הרף הגבוה יותר.
חברות עם מספר גבוה מטוסים של מטוסים, כמו אל על שמפעילה כמעט 50 מטוסים, נדרשה להיות יותר יצירתית ולפזר את מטוסיה במספר יעדים שונים. לישראייר יש 11 מטוסים ולארקיע רק 6, ולכן הן יוכלו להסתפק באחסון של נמלי התעופה הסמוכים.
רכיב נוסף שמייקר את האחסון עבור חברות התעופה הישראליות הוא משך האחסון. בשלב זה אין לחברות מושג האם מדובר באחסון לטווח ארוך או שכבר מחר יוכלו להשיב מטוסים, וכתוצאה מכך הן אינן יכולות להתחייב לחנייה לטווח ארוך ולקבל את ההנחה שמגיעה עם ההתחייבות.