סגור
מחאה נגד ההפיכה המשטרית
המחאה נגד ההפיכה המשטרית (צילום: עופר צור)

תמרור אזהרה לממשלה: מודי'ס הורידה את תחזית דירוג האשראי של ישראל מחיובית ליציבה

הצפי ביחס לסיכוני ההפיכה המשטרית התממש - סוכנות הדירוג הבינלאומית הורידה בדרגה אחת את תחזית דירוג החוב של המדינה; דירוג האשראי עצמו נותר בינתיים ללא שינוי - A1; זוהי הורדת תחזית ראשונה לישראל מאז הקורונה, והיא מתבצעת למרות הפצרות רה"מ נתניהו והנשיא הרצוג לראשי מודי'ס שלא לעשות זאת; בחברה מציינים כי חלה "הידרדרות בממשל בישראל" ומזהירים מפני העמקת הקיטוב

הצפי ביחס לסיכוני ההפיכה המשטרית מתממש: סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הורידה בדרגה אחת את תחזית דירוג החוב של מדינת ישראל. דירוג האשראי עצמו נותר בינתיים ללא שינוי, על A1. כך עולה מהדיווח שפרסמה מודי'ס הלילה (ו'). במקביל, החברה מספקת תחזית קשה יחסית למשק הישראלי השנה - צמיחה של 2.6% - אך התאוששות משמעותית ב-2024 ל-3.5% (קרן המטבע הבינלאומית הנפיקה תחזית של 2.9% השנה ו-3.1% ב-2024).
מדובר בהורדת תחזית ראשונה לישראל מאז הקורונה, והמשמעות היא שמודי'ס כבר לא שוקלת להעלות את דירוג האשראי של המדינה על רקע האירועים האחרונים סביב שינויי החקיקה שמקדמת הממשלה. במקביל מדגישים כי הפוטנציאל להעלאת תחזית הדירוג היא "מוגבלת מאוד בטווח הקצר".
בחברה כותבים כי "שינוי התחזית משקף הידרדרות בממשל בישראל, כפי שממחישים האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה. בעוד שמחאות המוניות הובילו את הממשלה להשהות את החקיקה ולנהל דיאלוג עם האופוזיציה, האופן שבו ניסתה הממשלה ליישם רפורמה רחבת היקף מבלי להגיע להסכמה רחבה מצביע על היחלשות החוסן המוסדי ועל היכולת לצפות מדיניות". נזכיר כי גם באפריל 2020, בעיצמו של הסגר השני של הקורונה, החברה הורידה תחזית דירוג לישראל אך היה זה מהלך חסר משמעות לנוכח המצב העולמי הכללי המאפיין מגיפה חסרת תקדים.
ניכר כי במודי'ס עוקבים קרוב מאוד אחרי ההתפתחיות ובדו"ח נכתב כי "בזמן שהדיונים לגבי האופן המדויק של הרפורמה המשפטית נמשכים, הממשלה חזרה על כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים. המשמעות היא שהסיכון לעימותים נוספים ולמתחים חברתיים בתוך המדינה נותר בעינו. בצד החיובי, אם יושג פתרון מבלי להעמיק את המתחים הללו, המגמות הכלכליות והפיסקאליות החיוביות שמודי'ס זיהתה בעבר יישארו". במודי'ס שבים ומדגישים כי כוונתם ההתחלתית היתה לעלות את דירוג האשראי על רקע הביצועים של הממשלה הקודמת: "בסך הכל, האירועים האחרונים קיזזו את ההתפתחויות החיוביות שהובילו את מודי'ס להעניק תחזית חיובית באפריל 2022, על רקע ביצועים כלכליים ופיסקאליים חזקים ויישום רפורמות מבניות".
בחברת הדירוג לא "קנו" את ההסבר הרשמי של הממשלה סביב הרציונל שמאחורי הרפורמה: "רבים בישראל תומכים בשינוי מסוים במערכת המשפט - עסקים מתלוננים על משך ההליכים בבתי המשפט, וקיימת הכרה שתפקיד בית המשפט העליון ניתן להגדרה בצורה טובה יותר. עם זאת, ההצעות הראשוניות של הממשלה לא נותנות מענה יעיל לחששות אלו. במקום זאת, האופי רחב ההיקף של השינויים שהוצעו במקור והמהירות בה ניסתה הממשלה לקדמם בכנסת, מבלי לנסות ולהגיע לקונצנזוס רחב, מצביעים על היחלשות המוסדות. כמו כן, הרשות המחוקקת והרשות המבצעת הפכו פחות צפויות ויותר מוכנות לייצר סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".
במודי'ס פסימיים סביב ההתפתחויות האחרונות ומזהירים גם בפני העמקת הקיטוב בישראל: "האירועים מתחילת השנה הוכיחו את עוצמתה של החברה האזרחית, (אך) הם גם חשפו מחלוקות עמוקות בחברה הישראלית, מעבר לאלו הבאות לידי ביטוי סביב השינויים במערכת המשפט, וכנראה ישאירו סיכונים חברתיים ופוליטיים מוגברים למשך זמן מה. קיטוב עמוק יותר עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני".
עוד נכתב כי דירוג האשראי עצמו "יהיה תחת לחץ שלילי אם המתחים הנוכחיים יהפכו למשבר פוליטי וחברתי מתמשך עם השפעה שלילית מהותית על הכלכלה, בדמות השפעה אפשרית על כניסת הון חיצוני נמוכה משמעותית לסקטור ההייטק החשוב וכן מעבר של חברות ישראליות לחו"ל". כן מתייחסים בדו"ח למצב הביטחוני וההסלמה בו וכותבים כי "בעוד שלמתחים גיאופוליטיים לא היתה בעבר השפעה מהותית או מתמשכת על הכלכלה הישראלית, הסלמה משמעותית של המתחים עם הפלסטינים עלולה להוביל לפגיעה ביחסים המשתפרים של ישראל עם חלק משכנותיה ולהוביל להגברת הבידוד הבינלאומי, עם השלכות שליליות על הכלכלה מוטת היצוא ועל חוסנה הכלכלי של ישראל". מנגד, במודי'ס מדגישים כאמור את הישגי הכלכלה הישראלית בשני העשורים האחרונים –לרבות אלו של הממשלה הקודמת (רפורמות מבניות, הורדה דרמטית של החוב והעודף התקציבי) והדגישו את חשיבות מציאת פתרון למשבר הפנימי "באופן כזה שלא יעמיק את המתחים החברתיים בין הקבוצות הדמוגרפיות השונות ויבטיח את פוטנציאל הצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל".
בכך מתממשת האזהרה שפרסמה מודי'ס לפני כחודש באשר להשלכות האפשריות של ההפיכה המשטרית על דירוג החוב של ישראל. על פי האזהרה שפורסמה אז, אם השינויים המוצעים במערכת המשפט בישראל ייושמו במלואם, הם ייצרו סיכונים ארוכי טווח לכלכלה, וישפיעו לרעה במיוחד על הזרמת ההון להייטק.
שלשום התפרסם כי נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו הפצירו בראשי החברה שלא לפגוע בדירוג האשראי של ישראל בעקבות מהלכי החקיקה של ההפיכה המשטרית. במשכן הנשיא אישרו את דבר השיחה של הרצוג עם הבכירים ואמרו שהיא נעשתה לבקשת משרד האוצר. למרות זאת, בוצעה הורדת תחזית הדירוג.