סגור
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן 19.3.23
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן 19.3.23 (צילום: עמית שאבי)

ראשי הקואליציה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יושלם עד פסח

בתום פגישה לילית עם נתניהו הודיעו ראשי המפלגות כי הסכימו לקבל את המתווה "המרוכך" של רוטמן, ולפיו הקואליציה תוכל למנות את שני השופטים הבאים לעליון ובהמשך יידרשו להסכמה רחבה יותר. שאר הסעיפים יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ. לאופוזיציה הם קראו: "נצלו את תקופת הפגרה על מנת לקיים הידברות אמיתית"


בתום פגישה ארוכה שקיים רה"מ בנימין נתניהו עם ראשי סיעות הקואליציה, פירסם הלילה הליכוד הודעה שלפיה רק שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יושלם עד סוף כנס החורף בשבוע הבא. הדבר נובע מהתגברות המחאה וההפגנות ברחבי הארץ. במהלך הלילה שוחח נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהביע דאגה מההפיכה המשטרית.
חקיקת התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד תום המושב הנוכחי, לפני חג הפסח, על בסיס ההרכב שהוצג אמש בוועדת חוקה על ידי היו"ר שמחה רוטמן, ולפיו לקואליציה יהיה רוב של 6 מתוך 11 חברי הוועדה, והיא תוכל לבחור את שני השופטים הבאים בבית המשפט העליון - ובהמשך תיבחן אפשרות ששופטים נוספים ייבחרו בהסכמה רחבה יותר.
אישור יתר סעיפי המהפכה המשפטית יידחה בינתיים, לאחרי פסח. מדובר בין היתר בפסקת ההתגברות, איסור פסילת חוקי יסוד על ידי בית המשפט העליון ופסילת חוקים רק ברוב מיוחס (של 12 שופטים לפחות מתוך 15). עם זאת, חוקים אחרים - שאינם חלק מהתוכנית המקורית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין - כן יאושרו בשמונת הימים הקרובים, עד סיום כנס החורף של הכנסת.
בליכוד טענו כי "ההצעה שתובא לאישור תביא לשינוי היסטורי ומהותי בוועדה לבחירת שופטים - תיקון עוול היסטורי: לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים כך שיתאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".
ראשי מפלגות הקואליציה קראו לאופוזיציה "לנצל את תקופת הפגרה שנמשכת כחודש, שבה לא ניתן לקיים את הליכי החקיקה בכנסת, על מנת לקיים הידברות אמיתית לצורך הגעה להבנות ביחס לסעיפי החקיקה שיובאו לאישור לאחר הפגרה. אנו מושיטים יד לכל מי שבאמת חשובה לו אחדות העם והרצון להגיע להסדר מוסכם".
באופוזיציה מתחו ביקורת על ההצעה שתאפשר לקואליציה למנות שופטים.