סגור
מוסף שבועי 10.12.20 אילנה סקר
עו"ד אילנה סקר (צילום: איל יצהר)

בלעדי
ברגע האחרון: לשכת עורכי הדין תבחר נציגה חדשה לוועדה לבחירת שופטים במקום אילנה סקר

המועצה הארצית של הלשכה תקיים ב-19 בפברואר בחירות מיוחדות כדי לקבוע מי תהיה נציגתה, במקום עו"ד סקר, שתוחלף לאחר שלוש כהונות ברצף. כפי שנחשף בכלכליסט, ראש הלשכה עמית בכר פעל להארכת כהונתה דרך ועדת החוקה, אך ברגע האחרון חשש כנראה מ"תרגיל" של היו"ר שמחה רוטמן שיותיר את הגוש הליברלי בלי אחד מנציגיו, ולכן הכריז על בחירות

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תקיים ב-19 בפברואר בחירות מיוחדות לנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים במקום עו"ד אילנה סקר, שתוחלף לאחר שלוש כהונות ברצף.
כפי שנחשף בכלכליסט, ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר ניסה בתקופה האחרונה להוביל מהלך שיביא להארכת כהונתה של סקר פעם נוספת, זאת למרות שחוק לשכת עורכי הדין מגביל את כהונת נציג הלשכה בוועדה לשלוש כהונות בלבד.
בכר חשש ככל הנראה מ"תרגיל" במסגרתו לא תוארך הכהונה של סקר, במסלול שבו ניסה ללכת לטובת הכשרת ההארכה - שדרש הארכת תקנות בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן. מסיבה זו שיגר היום (ב') מכתב לחברי המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין ובו הודיע במפתיע על קיום בחירות לנציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. על פי כללי הלשכה, כל שלושה מחברי המועצה רשאים להציע מועמדת אחת לתפקיד, ואת זאת הם יצטרכו לעשות עד 5 בפברואר, שבועיים לפני מועד הישיבה שבה יתקיימו הבחירות. זו בכל מקרה תצטרך להיות אישה, לאחר שהנציג הנוסף בוועדה הוא גבר, עו"ד מוחמד נעאמנה.
בכר ביקש לפני כחודשיים מהייעוץ המשפטי בלשכה לבחון את האפשרויות המשפטיות להכשרת הארכת כהונתה של סקר. הנימוק שהוא ביקש להיתלות בו הוא שהוועדה לבחירת שופטים לא כונסה במשך כשנה וחצי עד לכינוסה בנובמבר האחרון, ולמעשה הוועדה לא היתה פעילה כלל במשך מחצית מהקדנציה האחרונה של סקר. לכן, לתפיסתו של בכר, אין להחשיב את אותה תקופה במניין ימי הקדנציה של סקר ויש להאריך את כהונתה בהתאם. לאחר חשיפת המהלך נשמעו ביקורות כלפי בכר על המהלך בקרב חברים במועצה הארצית של הלשכה.
לבסוף בכר, שאוחז בחוות דעת משפטית שמכשירה הארכת כהונתה של סקר, רצה לקדם את ההארכה דרך תקנות החירום הנוגעות להארכת מועדים בקשר למינויים בכירים, וזאת כחלק משינויים שונים בתקנות שמתבצעים בוועדת החוקה בעקבות המלחמה. לדברי גורמים בלשכה, בימים האחרונים התגלה להם כי ככל הנראה לא ניתן יהיה לעשות זאת במסלול זה בהתבסס על הנוסח הנוכחי של התקנות, וזאת חרף מה ששיערו קודם לכן. לפיכך התעורר בקרב אנשי הלשכה חשש מ"מתרגיל" של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין, שיביא לכך שלא ניתן יהיה להאריך את כהונת סקר, שכהונתה פקעה השבוע. זאת כאשר ב-20 בפברואר אמורה הוועדה לבחירת שופטים כבר להתכנס לישיבה הבאה בה ייבחרו שופטים לערכאות הנמוכות. במקרה כזה, החשש היה כי הגוש הליברלי בוועדה המתנגד להפיכה המשפטית (וכולל את שני נציגי הלשכה, שלושה שופטי העליון ונציגת האופוזיציה) "ייתקע" עם מחסור בנציג ויאבד קול חשוב בוועדה לבחירת שופטים.
מסיבה זו מיהר בכר להכריז הערב על בחירות בתוך זמן קצר לנציגה שתחליף אותה בוועדה, שיתקיימו עוד לפני הישיבה הבאה שלה, כדי שבכל מקרה לאותה ישיבה תגיע לשכת עורכי הדין עם שני נציגים מטעמה.