סגור

רשות החשמל אישרה את ייקור התעריפים - אך לא החליטה בכמה

חברי מליאת הרשות הסכימו כי העלאת התעריפים נדרשת בשל התייקרות הפחם בעולם, בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה. החלטה סופית על שיעור ההתייקרות צפויה להתקבל בתחילת השבוע הבא. ההערכה היא שהרשות תייקר את התעריפים ב-13%-15%, אך תמתן את ההעלאה ותחיל אותה במספר פעימות כדי להקל על הציבור שנאבק ביוקר המחיה

בתום דיון שנמשך כ-5 שעות, מליאת רשות החשמל החליטה הערב (ד') על העלאת תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים של חברת החשמל. חברי מליאת הרשות הסכימו כי העלאת התעריפים נדרשת בשל התייקרות הפחם בעולם לכ-350 דולר לטון, בעיקר בעקבות המלחמה באוקראינה. עם זאת, החלטה סופית על שיעור ההתייקרות צפויה להתקבל בתחילת השבוע הבא. על פי הערכות, תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים יזנקו ב-13%-15%.
מליאת רשות החשמל התכנסה כבר בתחילת השבוע כדי לדון על העלאת המחירים החריגה, אך הדיון הסתיים ללא החלטה. על פי הערכות, רשות החשמל תמתן את עליית התעריפים ותחיל אותה במספר פעימות. זאת, בניסיון להקל על הציבור שנאנק מיוקר המחייה ומגל התייקרויות במשק. כך, התייקרות דרמטית של החשמל צפויה להשפיע גם על תשומות הייצור ולהוביל לגל התייקרויות רוחבי במשק.
העלאת התעריפים אמורה לשקף את עלויות ייצור החשמל בידי חברת החשמל שכ-45% מסל הדלקים שלה עדיין מבוסס על פחם, 53% ממנו על גז טבעי והשאר על דלקים אחרים. מאז פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה בפברואר האחרון מחיר של טון פחם זינק ב-175%, כך שחברת החשמל שילמה במאי האחרון כ-1,050 שקל על כל טון פחם שהיא צרכה בתהליך ייצור החשמל.
לפי דו"ח שחיבר מרכז המחקר והמידע של הכנסת ועוסק בהשפעת משבר האנרגיה העולמי על ישראל, סגירת שתי יחידות הייצור הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה והסבתן לייצור באמצעות גז טבעי היתה מפחיתה בכ-4% את תעריפי החשמל. לפי חברת החשמל העיכובים בתוכנית לסגירת 2 יחידות הייצור הפחמיות בחדרה נגרמו בשל התפרצות הקורונה, שהובילה לשיבושים מתמשכים בהגעת טורבינות חדשות ובריקול שהיצרנית האמריקאית עשתה לחלק מהרכיבים שמותקנים בהן - בשל ליקויים.
על פי התוכניות המקוריות, טורבינה ראשונה בתחנת חדרה היתה צריכה להתחיל לייצר חשמל כבר בחודש שעבר. הצפי העדכני להפעלתה באמצעות גז הוא אפריל 2023 והפעלת הטורבינה השנייה באמצעות גז צפויה לחודש ינואר 2024. לפי הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת המשמעות של דחיית סגירת היחידות הפחמיות בחדרה היא תוספת של כ-2.3 מיליון טון של פחם שחברת החשמל תצטרך לשרוף במהלך 2022 ו-2023. חברת החשמל צפויה להפסיק את צריכת הפחם שלה לייצור חשמל עד סוף שנת 2025, וזאת כשתשלים גם הסבת 4 יחידות הייצור הפחמיות בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון מפחם לגז.
בדיונים שהתקיימו באחרונה בוועדת הקרן לאזרחי ישראל של הכנסת, המכונה "קרן העושר", עלו הצעות להקדים את לוחות הזמנים בתוכנית ההסבה של היחידות הפחמיות באופן שיקדים בשנתיים את הגמילה של חברת החשמל מפחם, לשנת 2023. על פי אחת ההצעות, ניתן יהיה להשיג יעד זה באמצעות הסבה בו זמנית של שתי יחידות יצור וזאת בעונות מעבר, במקום הסבה של יחידת יצור פחמית אחת בכל סבב.
בחברת החשמל מתנגדים להצעות אלה בתוקף, בנימוק שעונות המעבר בישראל קצרות ובכל מקרה השבתה בו זמנית של שתי יחידות ייצור תסכן את אספקת החשמל הסדירה למשק בעונות החורף או הקיץ, שבהן הביקוש לחשמל גבוה.
לכלכליסט נודע כי ממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל, רם ארליכמן שיגר את עמדתו על הנושא ליו"ר ועדת קרן העושר, ח"כ מוסי רז והביע את הסתייגותו ממהלך כזה. עם זאת, ארליכמן מסר לח"כ רז כי חברת החשמל בוחנת אפשרות להסב בו זמנית את שתי יחידות הייצור הפחמיות האחרונות – וזאת בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים. במצב כזה ניתן יהיה להקדים את לוחות הזמנים לגמילה של חברת החשמל מפחם בחצי שנה, לאמצע 2025.
מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "מחירי הפחם עלו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים ואף הכפילו את עצמם בתקופות מסוימות, דבר אשר לכל הדעות הינו בעל השלכה על תעריף החשמל. השימוש בפחם רשם ירידה משמעותית בייצור והוא עומד על מתחת ל 25% מכלל הייצור המשקי".