סגור
תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
תחנות אורות רבין חברת החשמל בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

אחרי הדלק: מחיר החשמל צפוי להתייקר ב-13%-15%

מליאת רשות החשמל צפויה לדון בתחילת השבוע הבא בהעלאה דרמטית של מחיר החשמל לצרכנים הביתיים, וזאת בעקבות משבר האנרגיה בעולם. הזינוק במחירי החשמל והדלק ייקר גם את תעריפי המים ותשומות הייצור

משבר האנרגיה העולמי ממשיך להכאיב בכיס של אזרחי ישראל: מליאת רשות החשמל צפויה לדון בתחילת השבוע הבא בהעלאה דרמטית של מחיר החשמל לצרכנים הביתיים בטווח שבין 13%–15% וזאת בעקבות משבר האנרגיה בעולם ואיתו גם התייקרות חדה במחירי הפחם, שהגיעו לכ־350 דולר לטון.
מדובר בהתייקרות חריגה, ובשונה מעדכון רגיל של תעריפי החשמל שנעשה פעם בשנה, היא באה בשל הצורך לגלם במחירי החשמל את ההוצאות של חברת החשמל על פחם. הפחם מהווה כ־45% מסל הדלקים של חברת החשמל ומהווה בין 25%–30% מסל הדלקים בכלל המשק הישראלי.
מדובר בהתייקרות שנייה שצפויה בתעריפי החשמל מאז תחילת השנה, וזאת לאחר שבחודש פברואר רשות החשמל החליטה להעלות את תעריפי החשמל ב־5.7%. בהמשך ההתייקרות מותנה בכ־2%, לאחר שהמדינה הפחיתה את הבלו על הפחם כדי להקל על הצרכנים. למליאת רשות החשמל הסמכות לעדכן את תעריפי החשמל במצב שבו עלות הדלקים המשמשים לייצורו עולה על 3.5% בחודש.
גורמים במשק האנרגיה אמרו כי הרשות תצטרך למתן את ההתייקרות, כנראה באמצעות פריסתה על פני כמה פעימות לאורך תקופה. זאת בדומה למה שאירע בעת משבר הגז הטבעי ב־2012, שבו תעריפי החשמל זינקו ביותר מ־30% בשל הפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים ועליה בצריכת דלקים חלופיים לייצור חשמל. אז המדינה פרסה את ההתייקרות על תקופה של כארבע שנים. גובה תעריף החשמל הממוצע למשקי בית הוא כ־800 שקל והמשמעות של עדכון התעריפים בתחילת השבוע היא שחשבונות החשמל יתייקרו בעוד כ־50–60 שקל בממוצע.
ועוד לפני התייקרות תעריפי החשמל, מחר בחצות יעלו מחירי הדלק – זה החודש השישי ברציפות. מדובר בהתייקרות של 4.66% שתעלה את המחיר של ליטר בנזין אוקטן 95 ל־8.08 שקל, המחיר הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2012 שבו הגיע מחיר של ליטר בנזין ל־8.25 שקל.
גורמים במשק האנרגיה אמרו כי העלייה הדרמטית שצפויה במחירי החשמל, לצד המשך התייקרות הדלק, יובילו בהכרח לגל התייקרויות במשק – זאת בעיצומה של מערכת בחירות. כך, התייקרויות אלה צפויות להשפיע גם על תעריפי המים ועל תשומות הייצור.
עם זאת, במשק האנרגיה מבהירים כי חרף ההתייקרות החריגה שצפויה במחירי החשמל, ההשפעה של משבר האנרגיה העולמי על עלות ייצור החשמל בארץ מוגבלת לעומת מדינות אחרות בעולם, וזאת בשל השימוש בגז הטבעי שמהווה 53% מסל הדלקים של חברת החשמל. חלקו של הפחם בתהליכי היצור של חשמל בארץ צפוי לפחות במהלך השנים הקרובות עד הפסקת השימוש בו בסוף 2025.
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר כי "ניתן לחשוב על פתרונות שימתנו את העלייה. את העלות העודפת של הפחם, שכביכול מהווה הסיבה מאחורי ההעלאה, ניתן לפרוס על פני כמה שנים, ובכך להימנע מהעלאה חדה. המדינה יכולה גם להזרים את תמלוגי הגז שהיא מקבלת בחזרה למשק החשמל, ובכך למתן את העלאת התעריפים. יש פתרונות – רק צריך ליישם אותם".