סגור

כשהרגולציה פרוצה: הלקוחות עוזבים את הלוויין, תוכן המקור נפגע

הדו"ח הכספי של yes מצביע על עומק הצרה של התעשייה הישראלית: לפי החוק, חברות yes ו-HOT נדרשות להשקיע כ־8% מהכנסותיהן השנתיות בהפקות מקור ישראליות, אבל החוק מתייחס רק למנויי טלוויזיה על בסיס כבלים ולווין. כך, מחויבות yes להשקעה בתוכן מקור הצטמצמה בינתיים לפחות ב־47%, והמגמה צפויה רק להחריף

yes הצליחה לגייס עד כה כ־265 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה על בסיס אינטרנט, כך שכעת 47% ממנויי האינטרנט שלה מבוססים כעת על אינטרנט. אבל לצד ההישג, הדו"ח הכספי של yes מצביע על עומק הצרה של התעשייה הישראלית.
לפי החוק, חברות yes ו-HOT נדרשות להשקיע כ־8% מהכנסותיהן השנתיות בהפקות מקור ישראליות, אבל החוק מתייחס רק למנויי טלוויזיה על בסיס כבלים ולווין. כך, מחויבות yes להשקעה בתוכן מקור הצטמצמה בינתיים לפחות ב־47%, והמגמה צפויה רק להחריף.
1 צפייה בגלריה
פנאי  מתוך ה סדרה בני אור
פנאי  מתוך ה סדרה בני אור
מתוך הסדרה "בני אור" של yes. yes צמצמה את ההשקעה בתוכן מקור - והמגמה צפויה רק להחריף
(צילום: באדיבות YES)
התופעה של צמצום החובה להשקיע בתוכן מקור התחילה עוד לפני מעבר המנויים לאינטרנט - לפי דו"ח מועצת הכבלים והלוויין, מ־2018 ועד 2019 הצטמצמה החובה ב־12.5% בעקבות קיטון בהכנסות החברות. משנת 2016 ועד 2019, נרשמה ירידה של 54 מיליון שקל (25%) בחובת ההשקעה.
משרד התקשורת פועל כבר שנים להתאמת הרגולציה לטכנולוגיה, אך טרם הצליח להעביר חוק בנושא. לפי המלצות ועדת פולקמן שפורסמו בקיץ הקודם, חובת ההשקעה תחול גם על טלוויזיה על גבי האינטרנט וגם על חברות בינלאומיות, אך רק אם הכנסותיהן יעלו על 300 מיליון שקל בשנה, וחובה זו תרד מ־8% ל־6.5%. לפי ההמלצה, ההשקעה תדרש להתמקד בהפקות סוגה עילית שחובת ההשקעה בה היום עומדת על 4% מההכנסות.
המשרד ישאף ככל הנראה להעביר את החוק החדש בחוק ההסדרים הקרוב, אך אין לדעת אם הוא יצליח לעבור באקלים הפוליטי הנוכחי. ככל שמשרד התקשורת יתעכב בהעברת חוק שידורים חדש, ההשקעה בתוכן מקורי תמשיך להצטמצם משמעותית.