סגור
מבחן רכב - GAC AION V
(צילום: טל סער )
מבחן רכב

איון V: הסינית שחוזרת אלינו לסיבוב שני – ומוצלח יותר

אומנם הנדסת האנוש של איון V טעונה שיפור, אבל היא מציעה איכויות, אבזור וממדים שתואמים את מחירה. בשוק הצפוף של חשמליות סיניות היא נראית כבחירה הגיונית שמעניקה תמורה ראויה לכסף

מעטים הם יצרני הרכב הסיניים שיכולים לטעון שהם נכשלו בשוק הרכב הישראלי ואחר כך חזרו – ואז זה הפך למשהו שיש לו אפשרות להצלחה. למעשה, יש יצרנית רכב סינית אחת בלבד שיש לה היכולת לטעון כך. GAC היא יצרנית רכב שהמכוניות שלה יובאו לישראל עד לפני כמה שנים, ואז הן פשוט נעלמו מן השוק. מדוע? אולי מפני שהן לא התאימו לישראל, הטעינה שלהן היתה איטית, היבוא שלהן היה מוגבל.
כעת GAC חוזרת לישראל ולמכוניות שלה יש שם חדש – AION. לקחנו למבחן את הדגם V, המתחרה של איון בפלח שוק שהולך והופך יותר ויותר צפוף, זה של מכוניות חשמליות סיניות שהמחיר שלהן מרחף אי שם בין 160 ל־170 אלף שקל.

3 צפייה בגלריה
מבחן רכב GAC AION V חזית
מבחן רכב GAC AION V חזית
איון V. עיצוב לא שגרתי ועבודה טובה בשיוט בכביש מהיר
(צילום: טל סער)

העיצוב של איון V הוא לא שגרתי. רוב המכוניות בקטגוריה הזאת הן מכוניות שמנסות להיות רכבי כביש־שטח עם חמש דלתות, נוסחה מוכרת אצל BYD, גם אצל ג'ילי. אבל איון V היא מכונית שונה. היא נראית יותר תכליתית, יותר כמו רכב כביש־שטח ופחות כמו מכונית האצ'בק בעלת חמש דלתות. העיצוב כולל את כל הגימיקים הלא שימושיים שידברו לסוגים מאוד ספציפיים של לקוחות: גג עם מסילות פלסטיק מזויפות, חיפויים שחורים לבתי הגלגלים, איורי גרפיקה. מה שכן, המראה הכללי לפחות לא שגרתי. החלק הקדמי נאה, החלק האחורי פחות. לא כל הישראלים יאהבו את המראה הזה, אנחנו כן.
איון V ממהרת לערד. יש לה מנוע חשמלי שמפיק 204 כוחות סוס. היום זה לא נחשב הרבה, זה כן נחשב "מספיק". למי שמצפה לתאוצות שוברות צוואר במהירות גבוהה, מומלץ לחפש במקומות אחרים. במהירויות גבוהות של כביש חוצה ישראל, עקיפה בשבריר שנייה כמו בטסלה או בזיקר אינה אפשרית, רק עקיפה במהירויות שפויות, וזה טוב. לא כל רכב כביש־שטח חייב להיות מכונית מרוץ.

3 צפייה בגלריה
מבחן רכב GAC AION V אחורה
מבחן רכב GAC AION V אחורה
איון V
(צילום: טל סער)

טווח הנסיעה הרשמי לפי היצרנית הוא מעל 500 ק"מ. בפועל, 400 ק"מ יהיו נתון הרבה יותר סביר. בתחנה בערד איון V נעצרת לטעינה ראשונה. לפי הצהרות היצרן, היא יכולה לקבל 75.3 קילו־ואט. כיום במכוניות חשמליות, במיוחד סיניות, מה שמשנה גם ברכב עממי הוא הטכנולוגיה, וזו של GAC לא מאכזבת.

פרצוף מחייך בתא המטען

איון V מבלה בעמדת טעינה מהירה פרק זמן קצר מאוד, כ־30 דקות, שמעלה את קיבולת הסוללה שלה מ־50% ל־100%. זה הישג נאה.
יש לה גם יכולת להוציא אנרגיה החוצה, כלומר להפעיל מכשירי חשמל, למי שמתעקש לסחוב מקרר או מכונת כביסה לים המלח, או בתרחיש המאוד לא הגיוני שבו מכונית תידרש להפעיל את מכשירי החשמל של בית למשך כמה ימים.
איון V נכנסת לערד, עיר שאיכות הסלילה בה רחוקה מלהיות טובה. בעיר איון V עושה עבודה סבירה, לא מדהימה. המתלים שלה מעט נוקשים, סביר להניח שזה משהו שרוב הלקוחות לא ממש ירגישו.
תא הנוסעים של איון V עושה עבודה לא רעה בכלל וממחיש את הזינוק שהיצרנית ביצעה. אבל הוא לא מושלם. קודם כל, מה שפחות טוב: אין תא כפפות.
הנדסת האנוש עלולה לעצבן את מי שלא מכיר מכוניות כאלה. אצל לא מעט יצרני רכב סיניים הניסיון לדחוס כמה שיותר אביזרים למכונית עממית מייצר מצב שבו השליטה בהפעלתם קשה, ואיון V היא דוגמה טובה לכך. יש לה שליטה באינספור מערכות, מבקרת השיוט ועד לתאורת תא הנוסעים, אבל הכל מבוצע דרך מסך והשליטה בו בזמן נהיגה קשה. כדי להפעיל את בקרת האקלים צריך לנווט אל המסך. כדי להפעיל את מערכות אגירת האנרגיה, מה שיש לעשות פה ושם בזמן נהיגה, צריך להיכנס לתפריטים שונים במסך.

3 צפייה בגלריה
מבחן רכב GAC AION V פנים
מבחן רכב GAC AION V פנים
איון V בפנים
(צילום: טל סער)
מדובר בפעולה מסוכנת ואולי הגיע הזמן שפשוט היא לא תהיה חוקית יותר, במיוחד בירידות בכביש ערד־סדום, כשמשאית מגיחה ממול אבל הנהג עסוק בהפעלת מערכת הבלימה הרגנטיבית.
מעבר לכל מה שיש במסך, ויש בו הרבה, איכות החומרים טובה. תנוחת הישיבה טובה, ההגה מתכוונן בצורה ידנית ויש לו שפע של אפשרויות כיוון. הספסל האחורי מאוד מרווח, אבל אין מה לבנות על הושבה של שלושה נוסעים. יש גג נפתח גדול לכל האורך עם חיפוי שמש, רק שאיכות החומרים בחלק התחתון טעונה שיפור. תא המטען גדול מאוד, וכנהוג אין גלגל חלופי. בתא המטען יש פלסטיק שיש בו פרצוף מחייך, כדי שמי שנתקע עם תקר שלא ניתן לתקן יוכל לחייך עם המכונית.

האם תשמור על ערכה?

בנסיעה בכביש מהיר איון V עושה עבודה טובה. למרבה המזל, הצמיגים איכותיים ורמת השליטה בגוף הרכב טובה. תכל'ס, מדובר במכונית שעושה יופי של עבודה בשיוט בכביש מהיר. רמות הרעש בתא הנוסעים מינימליות ורק חבל שבשביל כל פעולה משמעותית, מהפעלת מערכת השמע ועד השליטה במערכת אגירת האנרגיה, צריך לבצע פעולות מסובכות דרך צג השליטה המרכזי.
שוק הרכב הישראלי של שלהי 2025 נהיה מבלבל וקשה. לכל יבואן יש חשמלית סינית שהיא הכי טובה, עם הכי אחריות, עם הגב הכי חזק. אבל הישראלים למדו. הם מבינים שירידת הערך משמעותית. הם יודעים שלא כל הסינים שורדים. הם מבינים שהאמינות לא תמיד מושלמת. והם גם מבינים שיש לא מעט מכוניות, במיוחד בגזרת המחיר של 170-160 אלף שקל, שערכן האמיתי הוא לכל היותר 150 אלף שקל ביום טוב – והיבואן פשוט הצמיד להן מחיר שגובל בחוצפה, פשוט מפני שהוא יכול. על המכוניות האלה יש כעת מבצעים והנחות ששוחקים את ערכן.
איון V נכנסת לשוק המאוד מורכב הזה בתקופה לא קלה, אבל היא נראית לפתע כבחירה הגיונית וכמכונית שמעניקה תמורה ראויה לכסף. היא לא מושלמת והבעיות שיש לה, במיוחד בהנדסת האנוש, מאפיינות את רוב הסיניות. אבל היא מציעה איכויות, אבזור וממדים שבאמת תואמים את מחירה.
בעידן של מחירים מנופחים ולא פרופורציונליים, נראה שמדובר בעסקה הוגנת, אבל אולי כדאי לחכות קצת לפני הסתערות על הסוכנויות. לא מפני שמדובר ברכב שאינו טוב, אלא כדי להבין קודם לאן נושבת הרוח בשוק והאם הסיבוב הנוכחי של המותג בישראל יהיה מוצלח יותר מהסיבוב הקודם.

אהבנו
טעינה מהירה. מרווח
פחות אהבנו
סטטוס המותג אינו ברור.
תא כפפות
מתחרים
BYD אטו 3. ג'ילי EX5
לסיכום
רכב ראוי בשוק צפוף מאוד

GAC איון V
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 204 כ"ס, מומנט מרבי 21.4 קג"מ
ביצועים: מהירות מרבית 160 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־7.9 שניות
קיבולת סוללה: 75.3 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 510 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 167 וואט/שעה לק"מ
בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 167 אלף שקל