סגור
שגיא בלשה מנכ"ל עמותת עוגן
שגיא בלשה, מנכ"ל עמותת עוגן. היום נאלצת הקבוצה לדחות בקשות להלוואות של עסקים רבים (צילום: עמית שעל)

לראשונה: קרן להלוואות חברתיות תגייס 150 מיליון שקל

קבוצת האשראי החברתי "עוגן" מתמחה בקבוצות מוחלשות, עמותות ועסקים שאין להם איך לקבל אשראי. הגיוס צפוי לתחילת 2023 והוא פי 3 מהגיוס הקודם

קבוצת האשראי החברתי "עוגן" תגייס בתחילת 2023 סכום של 150 מיליון שקל למטרת הלוואות לעמותת ועסקים קטנים. זהו גיוס גדול פי 3 מהגיוס הקודם של הקבוצה בראשית 2022 שהיה היחיד שלה עד כה בישראל ועמד על 50 מיליון שקל. בנוסף זו הפעם הראשונה שגיוס של אג"ח חברתי מדורג, מה שהופך אותו לסחיר ברצף (מערכת המסחר) המוסדי.
קבוצת "עוגן" פועלת ללא מטרות רווח והיא מתמחה במתן אשראי למשקי בית מקבוצות מוחלשות, עמותות שאין להן דרך אחרת לקבל אשראי ועסקים קטנים ובינוניים שמתקשים לגייס אשראי במערכת הבנקאית. עד כה נתנה עוגן 72 אלף הלוואות בהיקף של שני מיליארד שקל.
המקורות הכספיים של עוגן הן תרומות והשקעות אימפקט. בשנה שעברה גייסה לראשונה 50 מיליון שקל שחלק גדול מהם הגיעו מבנק ומשקיעים מוסדיים קטנים יחסית. ההשקעה ההיא היתה מבוססת על ארבע דרגות סיכון, כאשר 15% הראשונים מגובים על ידי תרומות. שעור אי ההשבה של עוגן עומד על 0.7% וההערכה שם היא שגם בעקבות הקורונה הוא לא יעבור את ה־1.5%, כלומר לטענת מנכ"ל עוגן שגיא בלשה זו השקעה בסיכון אפסי.
בלשה מציין שהיום נאלצת הקבוצה לדחות בקשות להלוואות של עסקים רבים וגם של עמותות והכוונה של הגיוס החדש הוא להקטין את אחוז הסירובים. שכבת הפילנתרופיה שתספוג הפסדים אם יהיו תהיה הפעם 17% מה שיקטין עוד יותר את הסיכון. בנוסף לראשונה בוצע דרוג של אג"ח חברתי והאג"ח של עוגן קיבלו את הדרוג הגבוה Aa3, שמשמעותו סיכון נמוך והן יסחרו ברצף המוסדי. בעוגן מקווים שהיתרונות האלה וכן העובדה שהפעם מתאפשרת השקעה בסכומים משמעותים, תמשוך יותר משקיעים מוסדיים גדולים.
לדברי סמנכ"ל וראש תחום מימון מובנה ומוצרים נוספים במידרוג מוטי ציטרין, "פיתוח שוק האיגוח בישראל צפוי ליצור אפיק השקעה נוסף ומשמעותי עבור משקיעים וגופים מוסדיים, לרבות בקרב המגזר השלישי, ובכך לסייע במתן אשראי חברתי לעסקים קטנים ועמותות ויצירת שוויון הזדמנויות בהיבט הפיננסי".