סגור

טרגדיה בעזה: צה"ל הרג בטעות שלושה חטופים ישראלים

החטופים, שככל הנראה ניסו לברוח משבי חמאס, זוהו בטעות כאיום וכוח צה"ל הרג אותם. השלושה הם יותם חיים ז"ל ואלון שמריז שנחטפו מכפר עזה, וסאמר טאללקה ז"ל שנחטף מניר עם; דובר צה"ל דניאל הגרי: "התחלנו לתחקר את האירוע באופן מיידי, לקחים מועברים לכלל הכוחות הלוחמים"; רה"מ בנימין נתניהו: "טרגדיה קשה מנשוא"

23:40 - מאות צועדים בקריאה לשחרור החטופים, וחוסמים בשני הכיוונים את דרך בגין וקפלן. מאות מפגינים הקוראים לשחרור של החטופים משבי חמאס צועדים הלוך ושוב משער הקריה מול מגדלי עזריאלי לצומת קפלן-דרך בגין בתל אביב, תוך שהם קוראים לשחרר "את כולם - עכשיו". המפגינים חוסמים תוך כדי הצעדה את דרך בגין ואת רחוב קפלן בשני הכיוונים. כמו כן, המפגינים שפכו צבע אדום על הכביש בדרך בגין. (אדם קוטב)
22:40 - "חרפה": עצרת האו"ם מתכנסת לדיון בהחלטה על הפסקת האש, ארדן ינאם. העצרת הכללית של האו"ם מתכנסת לדיון מיוחד בהחלטה שעברה השבוע הקוראת להפסקת אש הומניטרית מיידית ברצועת עזה. שגריר ישראל גלעד ארדן צפוי לשאת נאום שבו יבהיר מדוע ההחלטה שעברה היא "חרפה בלתי מוסרית ולא תבוצע". מטרת הפסקת האש לדבריו "היא אך ורק להשאיר את חמאס-דאעש בשלטון בעזה". (מורן אזולאי)
21:50 - הותר לפרסום: אלון שמריז הוא החטוף השלישי שנורה למוות בשוגג בשג'אעיה. הותר לפרסום כי ההרוג השלישי שנורה בשוגג על ידי כוח צה"ל מוקדם יותר היום בשכונת שג'אעיה הוא אלון שמריז (26) ז"ל, שנחטף מכפר עזה על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. הודעה נמסרה למשפחתו על ידי נציגי צה"ל ומשטרת ישראל. שני החטופים הנוספים שנהרגו מאש צה"ל הם יותם חיים (28) ז"ל שנחטף מכפר עזה וסאמר טאללקה (25), תושב חורה שנחטף מניר עם. (יואב זיתון)
21:40 - נתניהו על הרג החטופים: "טרגדיה קשה מנשוא, נמשיך במאמץ להחזרת החטופים". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקרית הקשה שבה כוח צה"ל ירה בטעות בשלושה חטופים מוקדם יותר היום בשכונת שג'אעיה שברצועת עזה: "יחד עם כל עם ישראל אני מרכין ראש בצער עמוק ומבכה את נפילתם של שלושה מבנינו היקרים שנחטפו, וביניהם יותם חיים וסאמר טאללקה. זוהי טרגדיה קשה מנשוא. מדינת ישראל כולה אבלה בערב זה. ליבי עם המשפחות הדואבות בשעת יגונן הקשה. אני מחזק את לוחמינו האמיצים שחדורים במשימה הקדושה של השבת חטופינו, גם במחיר חירוף נפשם. גם בערב קשה זה נחבוש את פצעינו, נפיק את הלקחים ונמשיך במאמץ עליון להחזיר את כל חטופינו הביתה בשלום".

20:20 - צה"ל זיהה בטעות 3 חטופים ישראלים כאיום והרג אותם. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר לפני זמן קצר כי במהלך הלחימה בשג׳עייה, כוח צה״ל זיהה בטעות 3 חטופים ישראלים כאיום. כתוצאה מכך הכוח ירה לעברם והם נהרגו. לאחר שגופות החללים נלקחו לבדיקה בשטח ישראל, התברר כי מדובר בשלושה חטופים ישראלים. השלושה הם יותם חיים ז״ל, שנחטף מכפר עזה על ידי חמאס ב-7 באוקטובר; סאמר טאללקה ז״ל, שנחטף מניר עם על ידי החמאס; וחטוף נוסף שלבקשת משפחתו שמו לא נמסר. השלושה ככל הנראה ברחו משבי חמאס או ננטשו על ידי שוביהם. לדברי תא"ל הגרי, צה״ל החל לתחקר את האירוע באופן מיידי: "מדובר באזור לחימה שהיו בו התקלויות רבות בימים האחרונים. לקחים מידיים מהאירוע מועברים כעת לכלל הכוחות הלוחמים בשטח".
9 צפייה בגלריה
יותם חיים וסאמר טלאלקה, שניים מהחטופים שנורו בטעות על ידי צה"ל
יותם חיים וסאמר טלאלקה, שניים מהחטופים שנורו בטעות על ידי צה"ל
יותם חיים וסאמר טלאלקה, שניים מהחטופים שנורו בטעות על ידי צה"ל
(צילום: ynet)
20:15 - חיזבאללה הודיע על הרוג נוסף, ה-107 מתחילת המלחמה. חיזבאללה הודיע על הרוג נוסף משורותיו, ה-107 מתחילת המלחמה. בצה"ל מעריכים כי מספר ההרוגים בין אנשי הארגון גבוה יותר. (ליאור בן ארי)
20:00 - דיווח בעזה: 25 הרוגים בתקיפה אווירית של צה"ל על בית מדרום לרפיח. 25 בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית של צה"ל על בית מדרום לרפיח שבחלקה הדרומי של רצועת עזה. כך לפי דיווחים ברצועה. (עינב חלבי)
18:30 - אחרי שקו מתח גבוה נפגע במטח: הוחזרה אספקת החשמל בבית שמש. אספקת החשמל בחלק מהשכונות בבית שמש הוחזרה, אחרי שנפגעה בעקבות נפילות של רסיסי רקטות במטח האחרון לאזור ירושלים וסביבתה. מוקדם יותר מסרה חברת החשמל כי קו מתח גבוה נפגע במטח. (לירן תמרי)
17:00 - אזעקות בירושלים ובבית שמש. אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בירושלים, בית שמש, מבשרת ציון ובכמה יישובים באזור שפלת יהודה.
16:25 - במסוק קרב וארטילריה: הושמדו מטרות חיזבאללה בלבנון, בהן עמדת שיגור. מסוק קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו והשמידו כמה מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהושמדו, עמדת שיגור ועמדה צבאית שממנה בוצעו שיגורים לעבר צפון ישראל מוקדם יותר. דובר צה"ל מסר בהמשך להתרעות בצפון הארץ כי זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון, שחלקם יורטו על פי מדיניות. כמו כן, מוקדם יותר היום לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה משטח לבנון בטרם חצתה לישראל. בנוסף, רחפן שחצה משטח לבנון נפל סמוך למוצב צה"ל במרחב מנרה, וכוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. (יואב זיתון)
15:59 - איזנקוט בתום השבעה על בנו: "הגעגוע עצום והכאב לא נתפס. אסור לנו לאכזב אותו". השר גדי איזנקוט פרסם פוסט בתום השבעה על בנו גל, שנפל ברצועת עזה, וכתב: "אני מודה לציבור הרחב על התמיכה והחיבוק; גל שלנו שייך לדור מופלא של צעירות וצעירים - אסור לנו לאכזב אותם. אני מבטיח להמשיך ולפעול לטובת עתיד מדינת ישראל לפי הערכים ואמות המידה שלאורם הוקמה". עוד כתב איזנקוט: "שבוע חלף מאז שחיינו השתנו לתמיד. הגעגוע לגל אהוב ליבנו עצום והכאב בלתי נתפס. הבטחתי אתמול מעל קברו שעל אף הקושי והחלל הענק שנפער בנו, נמשיך להיות משפחה חזקה ומאושרת, משפחה שתבחר בחיים בכל יום מחדש. זה מה שגל היה מבקש מאיתנו לו רק היה יכול". (מורן אזולאי)
15:46 - 13 טילים שוגרו לק"ש, אין נפגעים ונזק; דיווח בלבנון: ישראל תוקפת בארטילריה. 13 טילים שוגרו מלבנון למרחב קריית שמונה במטח האחרון לצפון. חמישה טילים נפלו בשטחים פתוחים, ושמונה נוספים יורטו. אין נפגעים בגוף ולא ידוע על נזק. (יאיר קראוס)
15:39 - מטח לגליל העליון. לקראת 15:00 נשמעו אזעקה בגליל המערבי ובגליל העליון. מעיריית קריית שמונה נמסר כי שוגרו 13 טילים מלבנון - שמונה יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים. אין נפגעים בנפש ולא ידוע על נזקים. בלבנון דווח שצה"ל מגיב בארטילריה.
15:10 - אזעקה בגליל העליון. אזעקה הופעלה במרגליות ובמשגב עם שבגליל העליון.
15:08 - רס"ר במיל' תומר שלמה מיארה נפל בקרב בצפון רצועת עזה. רס"ר במיל' תומר שלמה מיארה, בן 28 מנתניה ששירת כלוחם בגדוד ההנדסה 710 שבעוצבת "ראם" (179), נפל היום בקרב בצפון רצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
רס"ר (מיל') תומר שלמה מיארה ז"ל נהרג בקרב בצפון רצועת עזה 15.12.23
רס"ר (מיל') תומר שלמה מיארה ז"ל נהרג בקרב בצפון רצועת עזה 15.12.23
רס"ר (מיל') תומר שלמה מיארה ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
15:06 - אזעקה בחניתה. לקראת 15:00 נשמעה אזעקה בחניתה שבגליל המערבי. זמן קצר קודם לכן קיים השר בני גנץ במעלות תרשיחא מפגש עם פורום יישובי קו העימות. בסיומו התייחס למלחמה מול חיזבאללה: "אנחנו מוכנים לשיח מדיני אבל מוכנים גם למעשה צבאי בצפון".
ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ אמר: "אנחנו יוצאים כואבים ומודאגים. השר דיבר על כך שאנו נמצאים באזור הנפיץ והמסוכן ביותר בישראל, אך נראה שהממשלה מתייחסת לכך בדיוק הפוך. ממשלת ישראל נטשה את הצפון, נעלמה ונאלמה. היא אישרה עכשיו תקציב של 30 מיליארד שקל. כמה מתוך כך לטובת אזרחי הצפון? יותר מ-70 אלף תושבים פונו מבתיהם והממשלה פשוט לא סופרת אותם".
9 צפייה בגלריה
בית שהפציץ צה"ל ב דרום לבנון 14.12.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
בית שהפציץ צה"ל ב דרום לבנון 14.12.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
בית שהפציץ צה"ל בדרום לבנון, אתמול
(צילום: Photo by AFP)
14:14 - נפילות בשטחים פתוחים ליד ערב אל עראמשה. שתי אזעקות נשמעה בערב אל עראמשה שבקו העימות, במועצת מטה אשר. אלה האזעקות הראשונות שנשמעו היום בכל הארץ, ובמהלכן היו שתי נפילות בשטחים פתוחים ליד היישוב.
קודם לכן דיווחו באל-מיאדין על תקיפות בכמה אזורים בדרום לבנון, וכי ישנם פצועים מתקיפה ישראלית בעיירה יארין שבאזור הגבול. בנוסף דווח על תקיפות בא-לבונה. קודם לכן הודיע צה"ל על תקיפת שלושה מחבלים סמוך לגבול בשטח לבנון - במרחב יארון ובמרחב זרעית.
13:25 - צה"ל תקף מחבלים ותשתיות טרור של חיזבאללה בלבנון. דובר צה"ל עדכן כי כלי טיס של חיל האוויר תקף והשמיד מטרת טרור של חיזבאללה בלבנון. בנוסף, לפני זמן קצר כלי טיס של חיל האוויר תקף מחבל שפעל בשטח לבנון סמוך למושב זרעית. עוד נמסר כי במהלך הבוקר כוחות צה"ל תקפו שני מחבלים חמושים שפעלו בשטח לבנון, סמוך ליישוב יראון.
13:20 - הושמדו תשתיות הברחה של חמאס בגבול מצרים. דובר צה"ל עדכן כי מטוסי קרב, מסוקי קרב וכלי טיס מאוישים מרחוק של חיל האוויר, בהובלת אמ"ן ופיקוד הדרום, השמידו השבוע אתרים צבאיים, עמדות שמירה, עמדות תצפית, מחסני אמצעי לחימה וחדרי פיקוד ושליטה של מנגנוני הביטחון הכללי של חמאס הממוקמים באזור גבול רצועת עזה ומצרים.
מדובר צה"ל נמסר כי "האתרים שהותקפו באזור רפיח, בהם פעלו מחבלי חמאס, סייעו למאמצי ההברחות שהוביל ארגון הטרור וכללו אמצעי לחימה שמסכנים את חיילי צה"ל הפועלים ברצועה ואת אזרחי ישראל. פגיעה בתשתיות הטרור האלו פוגעת ביכולת של חמאס להבריח עוד אמצעי לחימה לרצועה. מנגנון הביטחון של החמאס מנצל את פריסתו ופעילותו על מנת לגזול משאבים הומניטריים שנכנסים לרצועה ולסייע בהברחות אמצעי לחימה נוספים, ופעיליו אף שותפים לפעילות הטרור של חמאס נגד כוחות צה"ל ברצועה".
12:04 - הותר לפרסום: רס"ל במיל' שי אוריאל פיזם נהרג היום בדרום הרצועה. רס"ל במיל' שי אוריאל פיזם, בן 23 מקיבוץ עין הנצי"ב ששירת בתור מפקד טנק בגדוד 9 בעוצבת עקבות הברזל (401), נפל היום בקרב בדרום רצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
 רס"ל שי אוריאל פיזם ז"ל נהרג ברצועת עזה 15.12.23
 רס"ל שי אוריאל פיזם ז"ל נהרג ברצועת עזה 15.12.23
רס"ל שי אוריאל פיזם ז"ל
11:41 - דיווחים: צה"ל תוקף בלבנון. כלי תקשורת לבנוניים דיווחו שצה"ל תוקף יעדים בדרום לבנון, בין השאר בעיירה אל-חיאם. מנגד, בשלב זה של היום טרם דווח על תקיפות של חיזבאללה נגד ישראל. קודם לכן דווח על כרוזים שצה"ל מפזר בכפרים שובא וחמאם, שבהם הזהיר את התושבים מפני חיזבאללה.
11:15 - ספינת משא בים האדום נפגעה מטיל. ספינת משא עם דגל ליבריה עלתה באש בים האדום לאחר שנפגעה היום (שישי) מטיל ששוגר מאזור בתימן שנמצא בשליטת המורדים החות'ים, כך מסר גורם במשרד ההגנה האמריקני לסוכנות הידיעות AP. ספינת המשא, "אל ג'סרה", מופעלת בידי חברת Hapag-Lloyd שבסיסה בגרמניה. החברה הגרמנית אישרה כי ספינת המשא נפגעה, אך מסרה שאנשי הצוות לא נפגעו.
9:48 - גופותיהם של חיילי צה"ל ניק בייזר ורון שרמן חולצו מרצועת עזה לישראל. גופתיהם של החטופים רב"ט ניק בייזר וסמל רון שרמן חולצו על ידי צה"ל מעזה והועברו לישראל. כך עדכן דובר צה"ל, שהוסיף כי הגופות חולצו בפעילות של לוחמים מחטיבה 551 ומיחידה 504 באגף המודיעין, בפיקוד אוגדה 162. משפחותיהם של השניים עודכנו כי גופותיהם הוחזרו לישראל לאחר הליך זיהוי שבוצע על ידי גורמי רפואה ורבנות צבאיים.
טוראי ניק בייזר, בן 19 מבאר שבע, נחטף בעת שירותו כנהג במת"ק עזה. רב"ט רון שרמן, בן 19 מלהבים, נחטף בעת שירותו כמש"ק תיאום וקישור במת"ק עזה. שרמן ובייזר תועדו בחיים אחרי חטיפתם.
9 צפייה בגלריה
סמל רון שרמן ז"ל צה"ל חילץ את גופתו מרצועת עזה 15.12.23
סמל רון שרמן ז"ל צה"ל חילץ את גופתו מרצועת עזה 15.12.23
סמל רון שרמן ז"ל

9 צפייה בגלריה
רב"ט ניק בייזר ז"ל  צה"ל חילץ את גופתו מרצועת עזה 15.12.23
רב"ט ניק בייזר ז"ל  צה"ל חילץ את גופתו מרצועת עזה 15.12.23
רב"ט ניק בייזר ז"ל
9:25 - מפקדת גדוד שג'אעיה הושמדה. דובר צה"ל עדכן כי כוחות צוות הקרב החטיבתי 188, בשיתוף פעולה עם כוחות שריון, הנדסה, חי"ר וחיל האוויר, השלימו את ההשתלטות על מפקדת גדוד שג'אעיה של חמאס. במהלך הפעילות הלוחמים חיסלו מחבלים והשמידו פיר מנהרה ובו מחבל שניסה להשליך מטען על כוחות הביטחון. המתחם הושמד על ידי כלי טיס של חיל האוויר, טנקים וכוחות הנדסה. כמו כן, לוחמי גדוד האיסוף 414 ביצעו שימוש ראשון ברחפן מסוג "מעוז" וכך חשפו ותקפו חוליית מחבלים.
עוד נמסר כי ביממה האחרונה צוותי הקרב של עוצבת הקומנדו וחטיבה 7 פשטו על תשתיות טרור בלב העיר חאן יונס, חיסלו מחבלים רבים ואיתרו פירי מנהרות של חמאס. במהלך הפשיטות השמידו הכוחות מחסן אמצעי לחימה באמצעות "עוקץ פלדה". בנוסף, הלוחמים איתרו פיר מנהרה ובתוכו אופנועים ששימשו את מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר. כמו כן, מטוס קרב של חיל האוויר תקף בניין ששימש כמקום מסתור למחבלים וכלי טיס חיסל שלושה מחבלים שניסו לפגוע בכוחות.




08:10 - הבריטים מדווחים על תקרית נוספת בים האדום ליד תימן. סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) מסרה כי היא חוקרת דיווח על "תקרית" באזור מצד באב אל-מנדב, המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, כ-90 קילומטרים מצפון לעיר הנמל מוחא בתימן. הסוכנות מסרה עוד כי מומלץ לכלי שיט באזור להתקדם בזהירות ולדווח על כל פעילות חשודה.
סיכום חדשות הלילה:
צה"ל חילץ את גופתו של אליה טולדנו מרצועת עזה
9 צפייה בגלריה
אליה טולדנו ז"ל נחטף לעזה וגופתו הוחזרה על ידי צה"ל 15.12.23 מלחמה בעזה
אליה טולדנו ז"ל נחטף לעזה וגופתו הוחזרה על ידי צה"ל 15.12.23 מלחמה בעזה
אליה טולדנו ז"ל
צה"ל הודיע כי חילץ מרצועת עזה את גופתו של אליה טולדנו בן ה-28 שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר. מדובר צה"ל נמסר כי "גופתו חולצה בפעילות של לוחמים מחטיבה 551 ומיחידה 504 באגף המודיעין, בפיקוד אוגדה 162. לאחר הליך זיהוי שבוצע על ידי גורמי רפואה ורבנות צבאיים, יחד עם המכון לרפואה משפטית ומשטרת ישראל, הודיעו נציגי צה"ל, משטרה ומטה החטופים והנעדרים של משרד ראש הממשלה, למשפחתו של אליה טולדנו, על כך שגופתו חולצה והוחזרה לשטח מדינת ישראל".
הותר לפרסום: סמל עוז שמואל ארדי נפל בקרב בדרום רצועת עזה. דובר צה"ל התיר לפרסום את שמו של סמל עוז שמואל ארדי, בן 19 מקיבוץ חצור, לוחם בגדוד ההנדסה 603, 'עוצבת סער מגולן' (7), שנפל בקרב בדרום רצועת עזה. הלוויותו תיערך בשעה 12:30 בבית העלמין האזרחי בקיבוץ חצור.
בנוסף, קצין בגדוד 51, חטיבת גולני, ולוחם במילואים בגדוד ההנדסה 710, עוצבת 'ראם' (179) נפצעו באורח קשה בקרבות בצפון רצועת עזה. כמו כן, קצין שיריון במילואים בגדוד 7029, עוצבת 'ראם' (179), ולוחם במילואים בגדוד 2855, עוצבת 'חצי האש' (55), נפצעו באורח קשה בקרבות בדרום רצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
סמל עוז שמואל ארדי נפל בקרב בדרום רצועת עזה
סמל עוז שמואל ארדי נפל בקרב בדרום רצועת עזה
סמל עוז שמואל ארדי
בשל תגובה רפה לאנטישמיות: פנסילבניה הקפיאה תקציב בסך 30 מיליון דולר שיועד לאוניברסיטה. בית הנבחרים של מדינת פנסילבניה בארצות הברית החליט להקפיא תקציב בסך 30 מיליון דולר שיועדו לאוניברסיטת פנסילבניה (UPenn), בעקבות התגובה הרפה של המוסד בנוגע לאנטישמיות בקמפוס. המחוקקים הסבירו כי התפטרותה של הנשיאה ליז מגיל בעקבות הביקורת על דבריה במהלך השימוע בקונגרס הייתה רק "התחלה טובה", אך המדינה לא תוכל להמשיך לממן את המוסד - עד שהתופעה "תיעקר מהשורש". הכסף היה מיועד לבית הספר לוטרינריה של האוניברסיטה, שמסרה בתגובה כי היא מאוכזבת עמוקות מהצעד שיפגע בתעשייה החקלאית של המדינה.
9 צפייה בגלריה
ליז מגיל נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה UPENN
ליז מגיל נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה UPENN
ליז מגיל, נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, שהתפטרה מתפקידה
(צילום: Michael Brochstein / Reuters)
יהדות ארה"ב גייסה יותר ממיליארד דולר למען ישראל מאז פרוץ המלחמה. יהדות ארצות הברית גייסה תרומות בסכום שיא של יותר ממיליארד דולר למען ישראל, בהם כ-600 מיליון שגויסו על-ידי ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA), מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה. כך פרסמו חוקרים מתוכנית רודרמן ללימודי יהדות אמריקה של אוניברסיטת חיפה. לדברי החוקרים, "מדובר בסכום חסר תקדים" שמייצג עלייה של 70% בהשוואה למאמץ השני בגודלו בהיסטוריה לגיוס כספים של הקהילה היהודית בחו"ל, שחל במהלך מלחמת לבנון השנייה ב-2006.
בכיר אמריקני: ימיו של סינוואר ספורים. הצפת מנהרות? זו סוגיה טקטית. בכיר אמריקני העריך הלילה כי ימיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר "ספורים". בתדרוך לעיתונאים בבית הלבן הדגיש הגורם כי לסינוואר יש גם דם של אזרחים אמריקנים על ידיו: "לא משנה כמה זמן יידרש, אבל הצדק עם סינוואר ייעשה". הבכיר התייחס גם לדיווחים על כך שישראל החלה להציף את המנהרות ברצועה - ואמר כי מדובר ב"סוגיה טקטית" עבורה, כלומר לא במהלך אסטרטגי.